Powerforum
http://powerforum.dk/

MS og syn, igen
http://powerforum.dk/viewtopic.php?f=7&t=23415
Side 1 af 3

Forfatter:  Kuno [ 22 mar 2010, 21:30 ]
Titel:  MS og syn, igen

Hej,

Jeg har en Renault 5 GT turbo 1987 som er født med karburator hvor jeg har eftermonteret EFI styret af MS, original blok, topstykke osv.
Var så forbi synsmanden i dag ”uden bil” lige for at høre hvor jeg står, og det var tommelfingeren ned :damn:

Så fandt jeg denne artikel på nettet: http://www.dkfritidbil.dk/diverse/om_tuning.htm

Det skal lige fortælles, at Færdselsstyrelsen i en enkelt, ganske bestemt situation giver dispensation fra reglerne om, at man skal dokumentere luftforureningsniveauet i forbindelse med en motortuning. Det drejer sig om biler fra mellem 1984 og 1989/90 (afhængig af motorstørrelse), som er forsynet med reguleret katalysator, selv om det først blev krav efter 1989/90.

Dette er f.eks. udnyttet af Anders Kolstrup, der importerede BMW M5 fra mellem 1984 og 1989. Så tog han M5-motoren ud og erstattede den med en normal 535i-motor, men forsynet med to turboladere. Det med effekten var jo teknisk i orden, fordi bilen må have effekt som en M5 +20%, og luftforureningen blev klaret af en frivilligt monteret katalysator og tilhørende Lambda-sonde og motorstyring.

Vil det sige, hvis jeg montere katalysator er det muligt at få den synet? :roll:

Forfatter:  HenrikGM [ 22 mar 2010, 21:41 ]
Titel: 

Du skal nok være klar over at din bil er for ny til at lege med, desværre.

Det beror meget på hvad du kan få synsmanden til at acceptere. Det vil være vældigt interessant hvis synsmanden er frisk på at acceptere at der sidder katalysator og lambdasensor på bilen, og retfærdiggøre ændringen af bilens emission på den begrundelse.

Forfatter:  Kuno [ 22 mar 2010, 21:47 ]
Titel: 

I det link jeg henviser til står der fra 1984 til 1989\90 og min er fra 1987, eller hvad mener du?

Forfatter:  Kuno [ 22 mar 2010, 21:52 ]
Titel: 

Er det muligt at finde det omtalte på Færdselsstyrelsens hjemmeside? Eller er det noget som ikke er skrevet nogle steder?

Forfatter:  klyfax [ 23 mar 2010, 19:02 ]
Titel: 

Jeg ville ikke være bange hvis jeg smed en kat samt sonde på og kørte til syn. Er rimilig sikker på den går igennem...

Forfatter:  K-FINN [ 23 mar 2010, 19:46 ]
Titel: 

Biler før 1990 og under 2000ccm, skal du ikke dokumentere forurening, hvis du efter montere lambda styret kat...

Forfatter:  Kuno [ 23 mar 2010, 19:55 ]
Titel: 

Hej Klyfax,

Er det noget du har erfaring med? Eller hvorfor tror den går igennem til syn? :lol: Jeg køre med sonde nu og en kat kan der hurtig komme på.

En ting er at få den synet, en anden ting er at få den godkendt. Som der står i linket ovenfor:

"nysynet og godkendt", er det altså ikke altid ensbetydende med, at bilen er "godkendt" i den udførelse, som den nu har. Hvis der ikke står "konstruktive ændringer" på registreringsattesten (og du får godkendelserne med), er der altså ikke godkendt nogle ændringer på bilen. Du ved så, at du senere vil kunne få problemer.

Spørgsmålet er så, om synsmanden vil gå med til at godkende det, eller hvem det er skal skrive det i registreringsattesten :roll:

Forfatter:  Kuno [ 23 mar 2010, 20:02 ]
Titel: 

Der kom lige et indlæg imellem.

Supra MK4, er det noget man kan finde på skrift? ellers kan det kan være lidt svært at overbevise en synsmand som bestemt ikke trækker i den samme ende af tovet som jeg :ha:

Forfatter:  klyfax [ 23 mar 2010, 20:06 ]
Titel: 

Du for nok svært ved at få det i papirerne.

Men alle de synsfolk jeg snakker med siger at så snart der er kat og sonde på, og motoren ellers ser orig. ud, så gider de ik gøre andet end en 4-gas test...

Fik også lovling på at jeg kunne syne min gamle '87'er starlet med sprøjt hvis jeg bare monteret en kat. Men katten gør ikke bilen lovlig når møllen røg på uden for synshallen :D

Forfatter:  K-FINN [ 23 mar 2010, 20:10 ]
Titel: 

Kuno skrev:
Der kom lige et indlæg imellem.

Supra MK4, er det noget man kan finde på skrift? ellers kan det kan være lidt svært at overbevise en synsmand som bestemt ikke trækker i den samme ende af tovet som jeg :ha:


Kammerat monterede en 145hk kompressor motor i en corolla fra 1987,der orginalt har 124hk, den holdte sig under de 20% effektforøgelse, men den skulle jo stadig overholde foruregning..

Den regel med før 1990 og eftermonteret kat kendte han, og ringede og snakkede med en fra fstyr, og fremlagde det for ham...

Efter den lokale synmand havde snakket med ham, er den nu synet og godkendt med konstruktive ændringer...

Side 1 af 3 Alle tider er UTC + 1 time
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
https://www.phpbb.com/