Powerforum http://powerforum.dk/ |
|
Min MS debut - Gode råd modtages gerne. http://powerforum.dk/viewtopic.php?f=7&t=22637 |
Side 1 af 1 |
Forfatter: | Volvo-Dennis [ 20 sep 2009, 21:23 ] |
Titel: | Min MS debut - Gode råd modtages gerne. |
Hej Folkens. Da min 745 Turbo, som jeg har brugt over et halvt år på er blevet stjålet er det tid til MS har jeg besluttet mig for. Jeg har fået foræret en gammel 240, som jeg så vil konvertere til MS. Maskinen er en B230A'er med 531 topstykke. Til at trigge har jeg tænkt mig at bruge et 60-2 svinghjul fra en B230F, samt dens toppunksføler. Og af benzinpumper bliver det standard pumperne fra en F model. Strømfordeler bliver en "fast" model fra en K motor. I første omgang bliver det en motor uden turbo, da det nok er lidt mere egnet til MS eksperimenter og "upsere". For når der så er styr på hvordan det hele fungerer. Af øvrige planer kan der nævnes: - H knast - Sportsudstødning samt bananmanifold Men i den spæde start af projektet dukker der et par spørgsmål op: - Mht. tomgang, er det nok man bare har gasspjældet med grundjustere skruen, eller anbefales det at man får noget tomgangsstiller på? - Svinghjulet fra F motoren, er det et fornuftigt nok valg til MS? Eller er det nummer ét at få lavet et triggerhjul på krumtappen? |
Forfatter: | Morten VJ [ 21 sep 2009, 06:03 ] |
Titel: | |
Tomgangs styring. Det mest simple er at kopiere opsætningen fra et K-jet. Med lufttilskuds ventil. 2 ledninger et par slanger, og så har du hurtig tomgang kold. Svinghjul. Det du taler om har vejer 2,5 kg mere end det flade svinghjul- Og vægt forøgelsen sker helt ude i kanten på hjulet. Til en frisk motor ville jeg helt klart foretrække de flade svinghjul fra en B2x motor. Alternativ nr 2 er at bygge en strømfordeler med Hall giver om Det kræver ikke så meget special værktøj. Hvis du sætter et hjul på remskiven, så vær opmærksom på at det er en svingnings dæmper. Dvs. den yderste ring er gummiophængt. og ikke egnet til montering af et hjul. Hjulet skal monteres på den inderste del. MVH Morten |
Forfatter: | HenrikGM [ 21 sep 2009, 17:09 ] |
Titel: | Re: Min MS debut - Gode råd modtages gerne. |
Volvo-Dennis skrev: Hej Folkens.
Da min 745 Turbo, som jeg har brugt over et halvt år på er blevet stjålet er det tid til MS har jeg besluttet mig for. Jeg har fået foræret en gammel 240, som jeg så vil konvertere til MS. Maskinen er en B230A'er med 531 topstykke. Til at trigge har jeg tænkt mig at bruge et 60-2 svinghjul fra en B230F, samt dens toppunksføler. Og af benzinpumper bliver det standard pumperne fra en F model. Strømfordeler bliver en "fast" model fra en K motor. I første omgang bliver det en motor uden turbo, da det nok er lidt mere egnet til MS eksperimenter og "upsere". For når der så er styr på hvordan det hele fungerer. Af øvrige planer kan der nævnes: - H knast - Sportsudstødning samt bananmanifold Men i den spæde start af projektet dukker der et par spørgsmål op: - Mht. tomgang, er det nok man bare har gasspjældet med grundjustere skruen, eller anbefales det at man får noget tomgangsstiller på? - Svinghjulet fra F motoren, er det et fornuftigt nok valg til MS? Eller er det nummer ét at få lavet et triggerhjul på krumtappen? Vi starter lige bagfra. 60-2 hjulet er ok. Du er nok afhængig af den originale sensor så aht plads. Brug en std topolet tomgangsmotor fra den motor du tager efi manifolden fra. Prop den af til at starte med, og sæt tomgang fast via stopskruen på spjældet, indtil det spiller max. Lev med at den starter med at gå tomgang kold omkring 750 og varm omkring 950. Not a big deal. H-knasten er et fint valg, men manifolden er lidt tøset til den knast. Første upgrade bliver derfor en bedre indsugmanifold, men den kan fint køre med den. Bedre manifold og friere udstødning vil være en fin ting. |
Forfatter: | Volvo-Dennis [ 21 sep 2009, 19:34 ] |
Titel: | |
Mange tak for jeres svar! Jeg kan forstå at det med tomgangen ikke bliver det store problem. Hvis jeg husker rigtigt, er det så ikke også noget med at den MS-Demo motor du (Henrik GM) havde, også kørte uden noget egentligt tomgangssystem? For så vidt jeg husker havde den da en ok tomgang. Mht. til trigger, så hælder jeg selv mest til 60-2 svinghjulet. Men det må jeg lige beslutte mig endeligt for. Med en tilpas fri udstødning, 531 toppen og H knasten samt MS, hvor mange hk burde man kunne hive ud af sådan en løsning? |
Forfatter: | HenrikGM [ 21 sep 2009, 21:51 ] |
Titel: | |
Volvo-Dennis skrev: Mange tak for jeres svar!
Jeg kan forstå at det med tomgangen ikke bliver det store problem. Hvis jeg husker rigtigt, er det så ikke også noget med at den MS-Demo motor du (Henrik GM) havde, også kørte uden noget egentligt tomgangssystem? For så vidt jeg husker havde den da en ok tomgang. Mht. til trigger, så hælder jeg selv mest til 60-2 svinghjulet. Men det må jeg lige beslutte mig endeligt for. Med en tilpas fri udstødning, 531 toppen og H knasten samt MS, hvor mange hk burde man kunne hive ud af sådan en løsning? Den ender omkring de 165hk i max trim når alt klinger, men den vil smide plejlstængerne ved høje rpm i lang tid, qua det er en -85-89 motor(antager jeg). Så alt imellem 140 og 165, afhængigt af hvor frisk det hele er. Den motor du snakker om havde en tomgangsmotor på, men den blev aldrigt sadt til. Min egen har også tomgangsmotoren på, men er hellerikke sadt til. |
Forfatter: | Volvo-Dennis [ 22 sep 2009, 15:11 ] |
Titel: | |
Okay, fint nok. Det er desværre en 85' model, så det er med de tynde stænger. Men den kommer heller ikke til at køre op i max rpm så tit. Men ellers får jeg jo at se om det holder ![]() |
Side 1 af 1 | Alle tider er UTC + 1 time |
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group https://www.phpbb.com/ |