Powerforum http://powerforum.dk/ |
|
En lille reallife test air/fuel 10,5:1 vs 12,5:1 http://powerforum.dk/viewtopic.php?f=7&t=21139 |
Side 1 af 3 |
Forfatter: | efterz [ 07 okt 2008, 09:54 ] |
Titel: | |
Jeg ville til enhver tid vælge den fede blanding, når det ikke er mere ydelse det drejer sig om. IMHO er det i øvrigt en generel misforståelse at AFR 12.5 er "sikker" på en turbomotor. Specielt en hårdpumpet turbomotor hvor ydelsen nærmer sig 200hk/liter eller derover. Der vælger jeg altid at mappe til AFR 10.5-11.0, for en lavere termisk belastning, samt større modstansdygtighed overfor tændingsbanken mv. |
Forfatter: | ToLa [ 07 okt 2008, 10:59 ] |
Titel: | |
Bare lige for at prins Knus her også kan være med. Det omtalte afte på 11:1 er vel ved WOT, og har ikke noget med dellast eller tomgang at gøre? Ellers ville man vel få et gevaldigt problem i det tidligere "Statens Hellige Haller for Påvisning af Fejl og Mangler ved Motorkøretøjer" Tobias |
Forfatter: | efterz [ 07 okt 2008, 11:08 ] |
Titel: | |
ToLa skrev: Bare lige for at prins Knus her også kan være med. Mig bekendt kører man som regel WOT når man tester på rullefelt, og yder 200+hk//liter, så ja det vil jeg mene Det omtalte afte på 11:1 er vel ved WOT, og har ikke noget med dellast eller tomgang at gøre? Tobias ![]() |
Forfatter: | ToLa [ 07 okt 2008, 12:02 ] |
Titel: | |
Ja det er klart. Men hvor skal den så ligge ved tomgang og dellast? Er det bare med at ramme så tæt på lambda 1 eller findes der en formel til at regne det ud? Tobias |
Forfatter: | efterz [ 07 okt 2008, 12:23 ] |
Titel: | |
ToLa skrev: Ja det er klart. Men hvor skal den så ligge ved tomgang og dellast? Er det bare med at ramme så tæt på lambda 1 eller findes der en formel til at regne det ud?
Tobias Tomgang/dellast AFR 14.7 = Lambda 1, det er det mest "korrekte" hvis vi snakker biler med katalysator, da den er mest effektiv ved lambda 1. Der er dog mange herunder jeg selv, der har trimmet biler til dellast ned mod AFR 15-16 stykker ved dellast og konstakt fart ud af landevejen. Det kan mærkes på benzinforbruget og pengepungen ![]() Hvis vi antager at du kører 80km/t konstant fart, med stabilt omdrejningstal/map signal kan du sagtens magre den længere ned end lambda 1, lige indtil bilen begynder at "hakke" en smule i det, og så skrue lidt op for benzinen igen. Dette er naturligvis kun tilrådeligt ved lave belastninger ~ 80kpa eller lavere.... Biler med meget grove knaster eller meget lave kompressionsforhold vil måske ikke engang køre ordentligt ved AFR 14.7, men skal have en federe blanding for ikke at "hakke", eller for at stå stabilt i tomgang... |
Forfatter: | Runesm [ 07 okt 2008, 16:15 ] |
Titel: | |
efterz skrev: AFR 15-16 stykker ved dellast og konstakt fart ud af landevejen
Over længere tid, vil den så ikke varme stemplerne rigeligt igennem? |
Forfatter: | Morten VJ [ 07 okt 2008, 17:29 ] |
Titel: | |
Egentligt ikke da du bare cruiser der ud af, og ikke belaster motoren. Ved 2800 omd. ca 130 km/t 72 kpa og en afr på 16,5-1 Ligger udstødningstemperaturen på omkring 670 grader. Små 200 grader under hvad den ligger ved maks belastning og et afr på 11,5-1. Og jeg begynder først at køre med 14,7-1 ved 100 kpa indtil 120 kpa for derefter at bruge 11,8-1 ved 160 kpa, og 11,5-1 over 180 kpa. Og motoren kører stadig efter 3 års brug ![]() MVH Morten |
Forfatter: | AzZe [ 07 okt 2008, 19:05 ] |
Titel: | |
Spændende - hvilket ladetryk er der kørt med? |
Forfatter: | natmekanikeren [ 07 okt 2008, 21:20 ] |
Titel: | |
Hej Mads Hvis du er int.så kontakt mig og jeg vil finde dine målinger,det er ikke noget problem at udskrive dem i samme skalering Otto 64823804 |
Side 1 af 3 | Alle tider er UTC + 1 time |
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group https://www.phpbb.com/ |