Powerforum http://powerforum.dk/ |
|
forklaring af udtryk.. http://powerforum.dk/viewtopic.php?f=7&t=19654 |
Side 1 af 1 |
Forfatter: | thesaint [ 15 jan 2008, 00:37 ] |
Titel: | forklaring af udtryk.. |
er der ikke nogen der kan forklare mig udtrykkene man bruger i forbindelse ved motorstyringer, Så som :Wideband, trigger, Antilag, MAP sensor, og hvad der ellers måtte bruges..Håber der er nogen der kan hjælpe mig.. ![]() |
Forfatter: | HenrikGM [ 15 jan 2008, 07:36 ] |
Titel: | |
WB, Wideband, bredbånd er udtryk for en speciel sensor der kan måle iltindholdet i udstødningsgassen, og vise det på et display, eller direkte i motorstyringen. Du kan reelt se konkret hvilket blandingsforhold motoren har i alle situationer. MAP sensor; ManifoldAbsolutePressure. Måler trykket i manifolden. Motorstyringen bruger det til at regne flowet ud. Antilag: Styringssystem der kan få en turbo op i omdrejninger før tilkobling. AntiTøve kan du kalde det. |
Forfatter: | Juel [ 15 jan 2008, 12:01 ] |
Titel: | |
Trigger: er til at måle hvor motoren er i sin omdrejning, så har man et takthjul som dette f.eks. http://peecee.dk:80/uploads/012008/takthjul.jpg Der sidder så en "trigger" sensor og ser på hjulet der rotere med motoren. Her ved motorstyringen så, at ved f.eks. tand 9 inden den manglende tand, så er cylinder1 i TDC (top dead center) altså helt i top. Og ud fra det ved motorstyringen hvornår den skal fyre benz og gnist afsted ![]() Men det går jo SYGT hurtigt, bare ved 2000rpm løber motoren 33,33 omdrejninger pr sekundt !! og hvis der så er 36 tænder på et takthjul, så skal den tælle 1200 tænder pr sekundt !! Tænk så hvis motoren spinder med 7000rpm, det er 4200 tænder den skal tælle pr sekundt !! Lidt utroligt ![]() |
Forfatter: | HenrikGM [ 15 jan 2008, 12:51 ] |
Titel: | |
Mere interessant med 135 tænder når man trigger på en audi motors startkrans....og den så løber 7k+.... ![]() Men ikke noget reelt problem. MS står og sover imellem tænderne... ![]() |
Forfatter: | Juel [ 15 jan 2008, 13:31 ] |
Titel: | |
HenrikGM skrev: Mere interessant med 135 tænder når man trigger på en audi motors startkrans....og den så løber 7k+....
![]() Men ikke noget reelt problem. MS står og sover imellem tænderne... ![]() Hehe ja, MS'en kan rigeligt klare det ![]() Men det er sygt nok at tænke på, det er lidt svært at rumme for oven ![]() Mangler Audi motorens startkrans en tand? eller hvordan ser styringen hvor den er henne? |
Forfatter: | HenrikGM [ 15 jan 2008, 15:26 ] |
Titel: | |
Det virker kun hvis styringen har 2.nd trigger funktionen, altså knastsensor. Der er jo 5 tændspoler der skal trigges...helst i rigtig rækkefølge... Nej, der mangler ikke en tand på startkransen ![]() det var ellers god humor at file een af... ![]() |
Forfatter: | ae86 [ 15 jan 2008, 18:08 ] |
Titel: | |
HenrikGM skrev: MAP sensor; ManifoldAbsolutePressure. Måler trykket i manifolden. Motorstyringen bruger det til at regne flowet ud...
Jeg ved godt at MS gutterne selv skriver at MAP sensoren bruges til at udregne Luft flowet, men det kan ikke passe på en trykladet motor.. når man begynder at tryklade på en motor falder flowet, men luft mængden/massen (densiteten) øges.. det var det problem vi (min bror og jeg) havde med hans Alfa sprint hvor vi monterede kompressor i et blow-through setup. Her blæste vi igennem 2 par webere og selv om vi kæmpede med emulsions dyser og lufts dyser e.t.c så fik vi aldrig et supergodt resultat da weberen fungere ved at det er lufthastigheden igennem venturien der trækker benzinen med ind i motoren og da luften begynder at parke når ladetrykket stiger medførte det et aftagende flow og for at modvirke det prøvede vi at fede den op så den første del af luften der kom med et højt flow var "overmætted" med en for fed blanding og håbede så den fik blandet sig lidt ud med den efterfølgende magere blanding.. det virkede da også lidt efter hensigten men da vi så samtidigt havde smidt en ret skrap sugeknast i den med et heftigt overlap så var det lidt af en benzin sluger (som en doven V8er med hul i tanken, og de 1,5L trak da også som en V8'er) .. Den skrappe knast resulterede i at det meste af den fede benzin tåge røg direkte igennem motoren, så vi måtte fede den endnu mere op for at der bare var lidt benzin tilbage og forbrænde i motoren .. udover et heftigt benzinforbrug havde det dog de fordele at stempel toppene blev kølet ned og så kunne den stikke nogle flotte flammer, hvilket kostede et par nye potter i ny og næ når de var brændt sammen (den pludrede dejligt når man slap gassen og hvis man samtidigt bare gav et par mm's åbning på gaspedalen retunerede dem met et flot ild-show) .. De skrappe knaster sørgede også for at moment kurven blev rykket en del op i omdrejningerne hvilket var meget nødvendigt da den havde mere end rigeligt moment tilbage, hvis vi havde beholdt de orginale knaster var den aldrig kommet ud af garagen.. det at momentet var flyttet en del op i omdrejningsregisteret resulterede i at gearkasse og differentiale holdt lidt over 20K km... men det var skægt Desuden hedder det Speed Density (SD) når der måles med en MAP sensor.. hvilket vel kan oversættes til Hastighed og Masse ~ ??"Hastighedsmasse"?? |
Forfatter: | HenrikGM [ 15 jan 2008, 19:01 ] |
Titel: | |
ae86 skrev: HenrikGM skrev: MAP sensor; ManifoldAbsolutePressure. Måler trykket i manifolden. Motorstyringen bruger det til at regne flowet ud... Jeg ved godt at MS gutterne selv skriver at MAP sensoren bruges til at udregne Luft flowet, men det kan ikke passe på en trykladet motor.. når man begynder at tryklade på en motor falder flowet, men luft mængden/massen (densiteten) øges.. det var det problem vi (min bror og jeg) havde med hans Alfa sprint hvor vi monterede kompressor i et blow-through setup. Her blæste vi igennem 2 par webere og selv om vi kæmpede med emulsions dyser og lufts dyser e.t.c så fik vi aldrig et supergodt resultat da weberen fungere ved at det er lufthastigheden igennem venturien der trækker benzinen med ind i motoren og da luften begynder at parke når ladetrykket stiger medførte det et aftagende flow og for at modvirke det prøvede vi at fede den op så den første del af luften der kom med et højt flow var "overmætted" med en for fed blanding og håbede så den fik blandet sig lidt ud med den efterfølgende magere blanding.. det virkede da også lidt efter hensigten men da vi så samtidigt havde smidt en ret skrap sugeknast i den med et heftigt overlap så var det lidt af en benzin sluger (som en doven V8er med hul i tanken, og de 1,5L trak da også som en V8'er) .. Den skrappe knast resulterede i at det meste af den fede benzin tåge røg direkte igennem motoren, så vi måtte fede den endnu mere op for at der bare var lidt benzin tilbage og forbrænde i motoren .. udover et heftigt benzinforbrug havde det dog de fordele at stempel toppene blev kølet ned og så kunne den stikke nogle flotte flammer, hvilket kostede et par nye potter i ny og næ når de var brændt sammen (den pludrede dejligt når man slap gassen og hvis man samtidigt bare gav et par mm's åbning på gaspedalen retunerede dem met et flot ild-show) .. De skrappe knaster sørgede også for at moment kurven blev rykket en del op i omdrejningerne hvilket var meget nødvendigt da den havde mere end rigeligt moment tilbage, hvis vi havde beholdt de orginale knaster var den aldrig kommet ud af garagen.. det at momentet var flyttet en del op i omdrejningsregisteret resulterede i at gearkasse og differentiale holdt lidt over 20K km... men det var skægt Desuden hedder det Speed Density (SD) når der måles med en MAP sensor.. hvilket vel kan oversættes til Hastighed og Masse ~ ??"Hastighedsmasse"?? Åhja...nu er det ikke rigtigt rimeligt at sammenligne MS med et weber blow-through setup Slet ikke i en MAP(S/D) sammenhæng. Speed/Density er præcist det det betyder. Speed på den ene akse, og density på den anden akse. RPM på den ene akse og Manifold absoluttryk på den anden. Density er ikke masse, men densitet,eller tæthed om du vil. Jo tættere luften er pakket jo højere er trykket. Din weber karburator fungerer fordi venturien skaber en hastighedsforskel der omsættes til en trykforskel, der så trækker bensinen igennem dyserne. Slet ikke samme princip. PS: Hvis man er ked af MAP signalet i MS, så kan vi da handikappe en MS med en luftmassemåler om nødvendigt ![]() |
Side 1 af 1 | Alle tider er UTC + 1 time |
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group https://www.phpbb.com/ |