Powerforum http://powerforum.dk/ |
|
Trigger hjul http://powerforum.dk/viewtopic.php?f=7&t=16578 |
Side 1 af 2 |
Forfatter: | MiniLuffe [ 21 aug 2006, 21:28 ] |
Titel: | Trigger hjul |
Hey Jeg har LIGE fået lavet 60-2 trigger hjul lavet som passer til mit org rem hjul på Mini'en. Men er ikke HELT sikker på hvor trigger føleren skal side i forhold til de 2 manglende tænder (NÅR cyl 1 er i top) Efter hvad jeg har fået at vide, så på en 2,0 16v Kadett GSI, så sider føleren LIGE midt i i det tomme felt (altsår der hvor der mangler 2 tænder (NÅR cyl 1 er i top)) Mvh Jannik. |
Forfatter: | VAG mekaniker [ 22 aug 2006, 06:44 ] |
Titel: | |
hvis det er megasquirt du er ved at mont så kan denne side hjælpe dig http://megasquirt.sourceforge.net/extra ... wheel.html hvis ikke det er mega du piller i så ......... |
Forfatter: | MiniLuffe [ 22 aug 2006, 16:15 ] |
Titel: | |
OK... Jeg køre lige pt med SMT6 som "stand alone" tænding, med spjældvinkel på Weber'en & RPM signal tager jeg fra min hall giver i strømfordeleren. Har som sagt lige fået lavet et 60-2 (eller det vil sige at det stadig har 60 tænder da jeg ikke har besluttet mig for, hvor de 2 tænder skal mangle) MEN der er måske ikke nogle standart for hvor at trigger føleren skal side i forhold til de manglende tænder??? |
Forfatter: | Morten VJ [ 22 aug 2006, 16:39 ] |
Titel: | |
Det mest normale er at sensoren er ud for tand nr 11 når motoren er i ød. Hvis vi taler Bosch systemer. Men det er underordnet hvis den nuværende styring ikke understøtter hjulet, eller har andre krav til opstillingen. MVH Morten |
Forfatter: | MiniLuffe [ 22 aug 2006, 17:44 ] |
Titel: | |
Lige en anden ting... Når jeg en gang skal af med SMT6'eren & over til MSnS SKAL jeg så have 2 stk triggere for at kunne køre EDIS??? |
Forfatter: | Wildert [ 22 aug 2006, 20:10 ] |
Titel: | |
MiniLuffe skrev: Lige en anden ting...
Når jeg en gang skal af med SMT6'eren & over til MSnS SKAL jeg så have 2 stk triggere for at kunne køre EDIS??? Nix - wasted spark kan køre med én trigger - men hvis du skal køre med EDIS-varianten så kræver det jo et 36-1 hjul - det er hvad EDIS-boksen forventer. Men du kan jo blot springe EDIS over i vore dage, og lade MS'en trigge to boschmoduler, eller et dobbeltmodul som igen trigger spolerne. Så kan du beholde dit 60-2. |
Forfatter: | MiniLuffe [ 22 aug 2006, 20:26 ] |
Titel: | |
Ok. MSnS kan altsår "kun" styre det via tændingsmoduler. hvis jeg vil undlade tændingsmoduler SKAL jeg køre 36-1 ?? Rigtigt forstået ikke?? Hvilke bilmodeller køre med et godt dobbeltmodul tændingsmodul til en ok pris.. (bruger selv et Bosch (Enkelt modul) som sider fx på gl Opel Record E & MANGE andre ældre biler) !!!! FORRESTEN !!!! Det med at sætte trigger føleren uden for tand 11 på triggerhjulet, det er på et 60-2 ikke??? (& IKKE 36-1) |
Forfatter: | Wildert [ 22 aug 2006, 21:01 ] |
Titel: | |
MiniLuffe skrev: MSnS kan altsår "kun" styre det via tændingsmoduler. I princippet ja - men tændingsmodulet kan have forskellige udformninger. Enten Bosch-typen som du kender, men f.eks. v. 3 af MS-boardet kommer med et indbygget tændingsmodul i elektronikken. Sådan en eller flere kan også eftermonteres på en HenrikGM model eller et v. 2.2 eller noget helt tredie. Så kan man jo diskutere om tændingsmodulet er en enhed for sig selv eller en del af MS . Citat: hvis jeg vil undlade tændingsmoduler SKAL jeg køre 36-1 ?? EDIS - altså Ford's EDIS system - forventer 36-1. EDIS indeholder sådan set også et tændingsmodul - så vi skal lige holde skidt for sig, og snot for sig. Det rigtige svar er at vil du køre lige præcis EDIS for at køre wasted spark, så SKAL du køre 36-1. Men du skal stadig bruge tændingsmodul - det er så bare et EDIS tændingsmodul. Hvis du alligevel står med et 60-2 hjul, og i øvrigt ikke har noget EDIS isenkram, så ville jeg droppe EDIS totalt. Det er ikke indsatsen værd længere. Det var smart for nogle år siden da MS ikke var så modent som det er nu - men i vore dage kommer man langt længere med den rigtige sensor, et kompatibelt hjul (både 36-1 og 60-2 kan gøre det lige godt), samt passende mængder tændingsmoduler. Det er temmeligt meget mere fleksibelt. Et af problemerne med EDIS fra et europæisk synspunkt er at stumperne er lidt mere eksotiske i forhold til dobbeltmoduler, 60-2 hjul, og "dumme" dobbeltspoler. Citat: Hvilke bilmodeller køre med et godt dobbeltmodul tændingsmodul
til en ok pris.. Ved at der er en Ferrari der kører med det . Men jeg venter faktisk selv på listen fra en kammerat - han snakkede om at han gav under 500 kr. hos Mekonomen mener jeg det var. |
Forfatter: | MiniLuffe [ 22 aug 2006, 21:19 ] |
Titel: | |
Typisk... grin grin Har LIGE fået fremstillet et 60-2 trigger hjul til Mini'en da det nu bare skulle være rigtigt godt. (sådan går det tit) grin grin Men nu når jeg har 60-2 & det jeg "tror" er et EDIS modul / klods. Det er fra en Peugeot 306 (mener det var noget 1,6 8v af den gl model 306) Der sider et stik med 4 ben (Efter hvad jeg har slået op på arb (Peugeot) så skulle de (efter hvad jeg lige på stående fod kan huske) vær til +12, stel, signal til (spole 1&3) & signal til (spole 2&4) & så er der self de 4 tilslutninger til tændkablerne. Er DET en EDIS?? Hvis hvad skal jeg så vælge i stedet for nu når jeg VIL af med den skide strømfordeler??? Hvad er den GODE løsning??? |
Forfatter: | Wildert [ 23 aug 2006, 06:09 ] |
Titel: | |
MiniLuffe skrev: Har LIGE fået fremstillet et 60-2 trigger hjul til Mini'en da det nu bare skulle være rigtigt godt. (sådan går det tit) grin grin 36-1 eller 60-2 er i princippet lige gode - der er bare noget der kun kan bruges til den ene slags og omvendt. Citat: Men nu når jeg har 60-2 & det jeg "tror" er et EDIS modul / klods. Det er det ikke - med fare for at lyde lidt arrogant, så tror jeg du skal læse lidt op på hvad der er hvad. EDIS er - som jeg også skriver i forrige indlæg - et rent Ford system. Det er et sammenbygget wasted spark system, og findes i varianter til 4, 6 og 8 cylindre. Det består af et 36-1 tands triggerhjul, en bestemt sensor, et modul, samt tændspolerne. Det kræver fortsat en motorstyring der kan styre systemet - ellers låser den tændingen fast på 10 grader. Citat: Det er fra en Peugeot 306 (mener det var noget 1,6 8v af den gl model 306) Der sider et stik med 4 ben (Efter hvad jeg har slået op på arb (Peugeot) så skulle de (efter hvad jeg lige på stående fod kan huske) vær til +12, stel, signal til (spole 1&3) & signal til (spole 2&4) & så er der self de 4 tilslutninger til tændkablerne. Er DET en EDIS?? Som sagt nej - det lyder som om at du har fat i en dobbelt spole til en motor med wasted spark. Det er ikke spild - men det er kun spolerne til at køre wasted spark på en 4 cyl. Der mangler stadig modul til at fyre spolerne, og noget der styrer hvornår de skal fyres (f.eks. MegaSquirt med MegaSquirt'n'Spark Extra). Citat: Hvis hvad skal jeg så vælge i stedet for nu når jeg VIL af med den skide strømfordeler???
Hvad er den GODE løsning??? Den gode løsning er som regel bestemt af hvilke dele man lige har adgang til osv. Nu har du så et 60-2 hjul og et sæt dobbeltspoler, samt et godt gammeldaws Bosch modul. Du skal nu bruge noget der kan læse triggerhjulet - det er den rigtige sensor. Det nemmeste er at snakke med HenrikGM - han har en til en fornuftig penge. Ellers er der i følge Morten VJ noget med en fra en Hyundai Sonata - sikkert ca. den samme som den Henrik har. Så skal du bruge en MS-boks (hvis du ikke har?), samt et tændingsmodul. Da du nu allerede har et gammeldags et, så kan du sådan set bare supplere med et ekstra. Alternativt kan du spendere et dobbelt modul, eller modde MegaSquirt'en til at have 2 indbyggede. At køre med to enkeltmoduler er ikke så "smukt" - men jeg ville ikke have betænkeligheder ved det hvis det lige passede i min tilgængelighed af visse dele - de to andre løsninger er IMO lige gode. Til slute skal du så have et sæt tændkabler med de rigtige tilslutninger i begge ender. |
Side 1 af 2 | Alle tider er UTC + 1 time |
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group https://www.phpbb.com/ |