Powerforum http://powerforum.dk/ |
|
MS- MC projekt med en del opstart ? http://powerforum.dk/viewtopic.php?f=7&t=15712 |
Side 1 af 2 |
Forfatter: | opper [ 20 apr 2006, 15:23 ] |
Titel: | MS- MC projekt med en del opstart ? |
Hej Alle ! har nu fulgt med et stykke tid her på Dansk, som er lidt nemmere en gang imellem. Er blevet lokket med i et projekt med at montere indsprøjtning på MC selvom jeg nu er den vistnok eneste af de 4 der startede som er tilbage Har hjemtaget en MSII v3 til Hall fra en tur til US (protocar) og har en MS'N'S v2.2 købt af et projekt der endte ud i sandet MC'en er en "lettere" ombygget FJ11(1200) Yamaha http://www.motorcykelgalleri.dk/html/ga ... sp?ID=4039 Nå men til spørgsmålene (1) for at kunne lave tænding skal jeg have et multitands-tandhjul ? da jeg ikke har en strømfordeler (2 tændspoler - wasted spark) har nemlig et hjul+sensor fra en anden MC med 2x60' plus en ekstra lille tand før den ene af vingerne (pga pladsen under mit tændingsdæksel - med direkte adgang til krumtap men desværre kun ca 10cm plads i alt) kan jo nok ikke bruge et bosch/edis system da den jo drejer op til ca 11500-12000 (2) hvordan kontrollerer jeg at det er en Hallsensor som jeg har her ? den giver gennemgang (0 Ohm) ved at jeg fjerner et stykke metal foran den (ved fjernelse ikke før) - har kun 2 ledninger til den (3) indsprøjtningshusene er fra en anden MC (CBR1000RR 05') med TPS, har en tempføler som bliver monteret imellem køleribberne på bagsiden af blokken (luftkølet), har MAP og MAT sensorer fra Donor MC'en - hvordan checker jeg at MS kan bruge netop disse ? ellers mangler jeg bare en ekstern pumpe til 43 psi da jeg ikke kan få plads til den interne pumpe i min tank på forhånd tak - skal nok smide nogle dele-billeder op til beskuelse mvh Lars |
Forfatter: | HenrikGM [ 20 apr 2006, 19:28 ] |
Titel: | |
Hvis du roder med MS på MC, så er der mindst 2 ![]() 1.Ja, du er tvunget ud i noget multitands, minimumskrav er 4-1 2. Det er en induktiv giver. 3. Mapsensorn har din MS forhåbentlig? MAT kan den nok bruge, men du skal selv lave en karakteristik for den sensor. TPS er nok hellerikke noget problem. Det kan dog blive interessant om du kan få en MC motor til at køre Speed-Density....det må tiden vise. |
Forfatter: | opper [ 20 apr 2006, 20:17 ] |
Titel: | |
HenrikGM skrev: Hvis du roder med MS på MC, så er der mindst 2
![]() hmm ja men du er nok den ene ![]() >1.Ja, du er tvunget ud i noget multitands, minimumskrav er 4-1 >2. Det er en induktiv giver. 1+2 øv - da jeg havde et setup fra en ZX9R motor så må jeg hellere lige kontakte dig og købe en hall sensor den skal jo så kunne følge med til (12000 x 5) >3. Mapsensorn har din MS forhåbentlig? MAT kan den nok bruge, men du skal selv lave en karakteristik for den sensor. TPS er nok hellerikke noget problem. ja selvfølgelig har de(n) det - der sad bare to sensorer i den luftfilterboks jeg købte med - og derfra gik tanken så en anden vej end fornuften da jeg skrev indlæget. Har iøvrigt pelset en Saab 9000 16v for diverse sensorer og tændingsmodul (0227100124) til jeg læste om 9000omdr. grænsen >Det kan dog blive interessant om du kan få en MC motor til at køre Speed-Density....det må tiden vise. jeg havde nu håbet at vi kunne få det til at virke så den kunne gå hen og blive lidt mere speciel og måske bringe lidt viden til mig og os, der venter vist nok en 1500 Guldwing m.fl. bagefter Lars |
Forfatter: | HenrikGM [ 20 apr 2006, 20:57 ] |
Titel: | |
Lars; Har vi hilst før?? Jeg hekser lidt på en ZXR750 maskine jeg har lånt af Henning til samme formål, men har bla problem med plads til triggerhjulet/sensor. Skal måske ud i et tvunget eventyr med den originale sensor, dog på et hjemmebygget triggerhjul. Overvejer pt. rigtigt COP tænding istedet for wasted spark, baseret på hjemmebyggede tændingsmoduler(ikke fordi det er fornuftigt, men fordi jeg (måske) kan) Jeg mangler iøvrigt 2 tændrørshætter til sådan en zxr motor, dem ligger du vel ikke inde med?, eller zxr dele nok til at motoren kan få baghjul og en del af stellet, nok til at den kan komme på et felt? |
Forfatter: | opper [ 20 apr 2006, 21:21 ] |
Titel: | |
HenrikGM skrev: Lars; Har vi hilst før??
Jeg hekser lidt på en ZXR750 maskine jeg har lånt af Henning til samme formål, men har bla problem med plads til triggerhjulet/sensor. Skal måske ud i et tvunget eventyr med den originale sensor, dog på et hjemmebygget triggerhjul. Overvejer pt. rigtigt COP tænding istedet for wasted spark, baseret på hjemmebyggede tændingsmoduler(ikke fordi det er fornuftigt, men fordi jeg (måske) kan) Jeg mangler iøvrigt 2 tændrørshætter til sådan en zxr motor, dem ligger du vel ikke inde med?, eller zxr dele nok til at motoren kan få baghjul og en del af stellet, nok til at den kan komme på et felt? Vi har vistnok skrevet lidt omkring et shiftlight modul for længe siden (da FJ'eren stadig lignede en nåhja FJ og var rød/hvid) nu er det så kommet lidt længere ![]() jeg har en ekstra FJ motor med stel/ramme og baghjul som kan bruges hvis jeg (vi) vil køre test på min model, ikke at den blå ikke også må bruges som forsøgs objekt måske kunne vi finde et eller andet stel som kunne bruges omend med lidt svejsning har et ekstra baghjul+svinger etc Jeg skal se om jeg ikke kan skaffe dine manglende dele enten fra Henning eller Ebay mit normale pickup til tænding er en enkelt armet "skive" med to pickup'per 180' forskudt men den skive jeg havde fra ZX9R er anderledes SLUT- tager lige et par billeder og sætter ind jeg har set een CBR900 et eller andet sted i US som brugte tændrørshætter med spolen i som kom fra de nye cbr 954/1000RR modeller Det jeg har været lidt i tvivl om er om jeg kan få min II'er til at styre fx 2 tændspoler kan se i UK sælger de MS'N'S til fx 2 coil-wasted spark (4cyl) ville jo helst benytte mig af II'eren eller om den kan/skal modificeres til een per cyl. vender lige tilbage med billederne Lars |
Forfatter: | Lars E [ 20 apr 2006, 21:41 ] |
Titel: | |
HenrikGM skrev: Overvejer pt. rigtigt COP tænding istedet for wasted spark, baseret på hjemmebyggede tændingsmoduler(ikke fordi det er fornuftigt, men fordi jeg (måske) kan) undskyld hijack'in. men rækker lige en finger i vejret for at sige, at citroën C5 V6 køre med tændspoler på tændrørende, har en god håndfuld af den ligende(brugte), hvis det er. Det er til den dag jeg er blevet modig nok skal de prøves monteres, ikke fordi jeg for brug for det. Ellers koster de ca 185kr. stk. + moms nye. |
Forfatter: | opper [ 20 apr 2006, 21:41 ] | |||
Titel: | Billeder af tændingssytem | |||
Billeder af det originale tændingssystem og et af det nye triggerhjul som så ikke dur men mon ikke at der er een eller anden som lige mangler det når jeg læser de andre indlæg om triggerhjul ![]() [/img] hmm skal lige have fundet ud af at sætte dem direkte ind istedet /Lars
|
Forfatter: | HenrikGM [ 21 apr 2006, 20:46 ] |
Titel: | |
Hmm.....Gider du ikke lige måle de to brede faner op på det triggerhjul? Jeg har puslet lidt med dette åndssvagt konstruerede hjul, og undrer mig meget over den totale mangel på symmetri på de to brede faner. Det ligner umiddelbart en variant af det nemmeste setup med to faner der trigger cyl1+4 og 2+3(som en fordelermotor ville gør det), dog med en tilføjelse i at der er en tand for meget, som tydeligvist bruges som "hullet" i noget der elektrisk set vil ligne et 12-1 hjul, (altså som wasted spark). Spøjs kombination, men det bliver værre endnu. Det hjul der sidder på en zxr750 har mærkeligt nok _næsten_ lige lange faner, men måler man efter, så er de to faner ikke symmetrisk placeret, omend det ved første øjekast set sådan ud. Jeg spekulerer sgu lidt på om man bevist har forrykket tændingsvinklen på cyl2+3 en lille smule bagud, og blot har lavet det direkte i hardware, aka i triggerhjulet. Kan du ikke måle dit hjul efter, så vi kan sammenligne? |
Forfatter: | opper [ 21 apr 2006, 21:52 ] | ||
Titel: | |||
Hej ! nu er det jo ligegodt snart 20 år siden jeg startede i gymnasiet (er blevet færdig) så det kan da godt være at geometrien er lidt rusten har målt triggerhjulet op og lavet et nyt og bedre billed jævnfør min udregning bliver den "vinge" som er 34.4mm til en 59,81' vinkel har ikke lige kunnet fide ud af måle afstanden imellem vingerne på en fornuftig måde (har brugt en kvalivare skydelære til opmålingen) håber det giver dig svaret Jeg har tænkt lidt over om der er lidt Motorcykel Grand Prix (2t) indblandet med Big-Bang tændingsstrategi - altså uens spredning af impulserne for motorgangens skyld jeg er med på din expertise (hvis du kan) på en COP tænding skal nok financere forsøget (ellers må vi have Henning til at finde nogle stumper til os) Lars
|
Forfatter: | HenrikGM [ 21 apr 2006, 23:38 ] |
Titel: | |
Hmm....."big bang" maskinerne har jo krumptappen "forsat" tilsvarende, svjh. Det går jeg stærkt ud fra at en gammel zxr750 ikke har, men jeg skal tjekke det. Nu prøver jeg lige i første omgang at fikse et nyt triggerhjul og sensor på den eksisterende plads. Regner med at bruge almindelige wastedspark spoler i første omgang. COP vil nok uvægerlige involvere en sensor på knasten, og den er ikke så hulens nem at få fat i på betryggende vis. Det er iøvrigt præcist samme hjul jeg har. |
Side 1 af 2 | Alle tider er UTC + 1 time |
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group https://www.phpbb.com/ |