Powerforum http://powerforum.dk/ |
|
Lidt erfaringer med udstødningsclamp http://powerforum.dk/viewtopic.php?f=7&t=15086 |
Side 1 af 2 |
Forfatter: | Wildert [ 15 feb 2006, 22:12 ] |
Titel: | Lidt erfaringer med udstødningsclamp |
Ja jeg har mokket lidt med sådan en kalorious. Gad ikke skulle omtransmogriffe udstødningen til en lambdasonde på Jetta'en før end det bliver absolut nødvendigt (tør ikke tage skidtet fra hinanden da den nok ikke vil overleve det), så jeg byggede efter samråd med Xillur min egen version af Innovate Motorsports' udstødningsclamp til at montere en WB-sonde i afgangen. Det hjemmekrøllede resultat kan ses her: (der er desværre sket en fejl under min automatiske skalering af billedet ) Konstruktionen er sådan set bare et rør hvori der går et mindre rør. Ude for den ene ende sidder sonden i lodret som det kan ses, og via hullet/røret i bunden dannes et vakuum inde i det store rør som er med til at trække det gas der blæses ind i det lille rør, hele vejen igennem. På den måde sidder sonden i sit eget lille "kammer" hvor der hele tiden bliver udskiftet gas. Resultaterne er overvældende synes jeg faktisk. I forhold til hvad jeg så med Xillur's LM-1 i sin tid så er reaktionstiden en anelse langsommere i tomgang, men det kan lige så vel være K-jet'en der ikke er så hurtig. Når man kører ude på vejen reagerer den dog helt og aldeles prompte, og jeg kan få fuldstændigt klippestabile målinger. Hvis man har brug for det bekvemme i sådan en dims (som det kan ses af billedet herunder så er den jo ikke så fiks at køre rundt med) så kan det anbefales selv at fabrikere den, alternativt bløde de 75$ som Innovate vil har for den. Monteret på bilen: |
Forfatter: | JBO [ 15 feb 2006, 22:54 ] |
Titel: | |
Var det muligt du ku lave en mere detalieret tegning med mål? |
Forfatter: | johan o r [ 15 feb 2006, 23:02 ] |
Titel: | |
ved du om den er præsis?? eks. sat en org. fra innovate i det andet rør og se forskellen?? For ja, jeg har også min tvivl om jeg skulle bruge 475.- + fragt for et bukket rør med gevind i... MVH Johan |
Forfatter: | martin306xsi [ 15 feb 2006, 23:12 ] |
Titel: | |
Tror du ikke der skal være hul hele vejen igennem, så udstødningsgassen ikke hover sig op? |
Forfatter: | Wildert [ 16 feb 2006, 07:18 ] |
Titel: | |
@JBO: Tag billedet på Innovate og print det ud i 2x størrelse - det er faktisk den størrelse min har. @Johan: Nej, det har jeg ikke haft mulighed for. Jeg lavede også en til Xillur og han har snakket om at ville lave den test da han har både en LC-1 og en LM-1. Så ville han prøve at undersøge forskellen på målingerne på at have den siddende ude for enden, og det konventionelle sted. Umiddelbart tror jeg dog ikke rigtigt at der vil være forskel på den hjemmebryggede og en original - der hvor jeg tror der kan være forskel er på monteringen i afgangen og længere oppe. Men vi må vente på at Xillur laver forsøget. @Martin: Det er lidt svært at forklare, men der er på en måde hul hele vejen igennem. Men ikke lige igennem. Gassen løber ind i et lille rør der ligger inde i det store rør. Det lille rør går hele vejen inde i det store helt ned til sonden. Hernede vender gassen og løber tilbage inde i det store rør, men udenpå det lille rør, for derefter at blive trukket ud af det lille stump rør der peger ned (på billedet peger det til venstre - nederst til venstre på clampen) og ud i det fri. Grunden til at det fungerer er den venturieffekt der skabes af den lille stump - den laver simpelthen vakuum inde i clampen. Håber det giver mening at forklare på skrift - det er lidt knudret og jeg havde da også lavet den forkert første gang. |
Forfatter: | xillur [ 16 feb 2006, 09:45 ] | ||
Titel: | |||
Jeg har lavet en lille tegning af clamp´en som wildert har smedet sammen. Det er faktisk udstødningsgassen der passere hullet på siden af røret der trækker en lille men repræsentativ mængde gas igennem clampen. Den altoverskyggende fordel ved at man gør brug af venturieffekten er, at denne clamp ikke er følsom for frisk luft ved tilbageslag i udstødningen. Det sker iøvrigt oftest ved 1-2cyl motore samt ved lave omdrejninger. Nu behøver man jo ikke lavet den med 2 rør indeni hinanden, men det var den nemmeste måde wildert kunne rette sin "bug" på Man kan sagtens lave et dobbeltrør a´la et jagtgevær, hvor hullet i det øverste rør sidder i enden og hullet i det nederste rør sidder på siden og dermed har en masse udstødningsgas strømmende forbi sig til at skabe vakuum.
|
Forfatter: | Wildert [ 16 feb 2006, 10:40 ] |
Titel: | |
Den dobbeltløbede løsning er faktisk så vidt vi har kunnet ræssonere os frem til efter Innovate's billeder, den måde originalen er lavet på. Men som Xillur skriver så havde jeg lavet en designbøf til at starte med som heldigvis lod sig rette rimeligt nemt. |
Forfatter: | martin306xsi [ 16 feb 2006, 14:50 ] |
Titel: | |
Brian> Ok |
Forfatter: | HenrikGM [ 16 feb 2006, 17:13 ] |
Titel: | |
Min egen erfaring med disse er at det sløver sensorens reaktinstid ret meget. Jeg har pillet lidt med forskellige variationer, og egentligt fundet at et simpelt lige rør med sensoren i er mindst ligeså effektivt. |
Forfatter: | Damborg [ 17 feb 2006, 01:01 ] |
Titel: | |
Jeg har lige set den Clamp Wildert har bygget, i levende live. Godt nok i en mere poleret udgave end den på billedet (mere færdigjort) RIGTIG lækkert arbejde.(Wildert er øverste billede ikke lidt forvredet..?) Jeg har indtrykket af at man får en mere blød blanding måling længest tilbage i udstødningen da jeg har oplevet at en lidt slidt motor kan stå og give en meget pulsende blanding ved måling omkring 20cm fra forbrændingskammeret..(ikke alle cylindere kan have 100% den rigtige forbrænding) Tror nok også at det fungerer godt nok med et lige rør med sonde i som HenrikGM skriver.. Men Kan man nu lave det en tand mere lækkert, så kan man jo lige så godt vælge denne mere forkromede udgave. Men Tror nok innovatesClamp er gennemtænkt inden de sendte den på markedet.. Så Skal man heller ikke bekymre sig om at det måske kan blæse IND i udstødnings røret og forvirre sonden, ved tomgangs justering.. www.innovatemotorsports.com/xcart/produ ... imageid=32 |
Side 1 af 2 | Alle tider er UTC + 1 time |
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group https://www.phpbb.com/ |