MP 306 GTI skrev:
. Grunden til at det hjælper at modificere er dog klar nok - tragtene er så store i forhold til plenumvolumen og så groft støbt, at luftstrømmen ved høje omdrejninger er hæmmet.
Umiddelbart vil jeg også tro, at den bedste løsning vil være at korte en smule af tragtene (skulle vel flytte optimal flow lidt op i omdr og give mere plads til luft gennem plenum) og så ellers slibe alle ujævnheder fra den franske alu-støbning væk.
Hvorfor er det præcist, at det hjælper at have tragtene hævet over plenums bund?
Plenummet skulle måske istedet have været skåret op,tragtene pudset til passende finish, og plenummet gjort væsetligt større.
Tragte suger i modsætning til hvad folk tror ikke ret meget luft lige frem for center. Prøv dette eksperiment, som vil vise dig luftstrømmen med alt tydelighed:
en støvsuger der kan reguleres i "hastighed", et passende overgangsrør og et lille udvalg af tragte, så er vi kørende.
1: rør ført igennem plade(svarer rimeligt godt til plenumkammerbund med rør glat med bund)
2: Rør som tragt, tragtkant glat med plenumbund
3: Rør som tragt, tragtkant hævet ca. 40mm over bund.
Støvsuger på 1, og ild i en cigaret. Observer hvordan luften laver en ret voldsom turbulens lige omkring kanten på røret/plenumgulv. Turbulens er lig med tryktab,lig med effekttab.
2: klart bedre, men sætter man 4 rør op i række vil der blive kamp om luften midt i det hele. Luften er ikke så turbulent, men lufthastigheden er klart højest lige over plenumgulvet. Grundet luftens hastighed er der tendens til at "klæbe" til gulvet i plenummet.
3: Tydeligt den optimale af de 3 scenarier. Luftstrømmen turbulerer ikke _nogen_ steder omkring en fullradietragt. Lufthastigheden er ikke ret høj midt for tragten(se det med røg), hvorimod der er temmeligt meget fart på luften omkring tragtens kanter, og "nedefra" plenumgulvet. En uforholdsvist stor del af luften kommer farende rundt om tragtkanten og ned i tragten. Jeg vil mene man sagtens kunne forsvare at tragten var hævet så tæt på loftet i plenum, som 0,5x tragtdiameter, og sandsynligvist en del tættere uden væsentlige ulemper.tragten skal selvf. være hævet over gulv så meget som muligt IMO.
Dan dette billede for det indre øje:
Alle er enige om at et par dobbelte webere har gavn af tragte. De suger ideelt set fra fri luft. Så der er stort set intet i vejen for luften.
på trykladning _hæver_ man blot luftens massefylde, aka luften bliver sejere,tykkere,højere viskositet,etc. Luften kan ses som et medie istedet for luft. Et medie på linie med alle andre medier(vand,sprit,brint,etc). Jo tykkere medie, desto mere kritisk bliver flowet, og hvor meget hvirveldannelse der genereres.
Sætter vi ladetryk på, så skal vi altså have skaffet en situation hvor luften "ser" motoren som luften gør i et par webere. Heraf det store plenum, der næppe kan bliver for stort. Tragt plan med gulv, vil være ret lig at save tragtene af weberen, og runde hjørnes med en fil.
Det er spild af tid på trykladede motorer vil mange sige. Vi skruer sgu bare op for trykket, så giver det det samme. Forkert. Det er bla der en af årsagerne til at nogen laver 190hk, hvor andre laver 350 på samme volumen(der er også andre ting med i spillet selvf.)
Nå, må videre.....hele dagen går sgu....
_________________
Henrik
http://boost-it.dk
Citat:My experience tells me that once the cam with the lumpy idle is selected, the thinking mostly stops. Decisions then are based on lowest price, looks, ease of installation, coolness factor, the 'latest thing' syndrome, peer pressure, old wives tales, and bad advice.
Citat slut.
Hold kæft hvor er det sandt!