Powerforum

Motor- og Tuningsforum for Garagefuskere og andet godtfolk!
Dato og tid er 27 feb 2025, 23:27

Alle tider er UTC + 1 time




Skriv nyt emne Svar på emne  [ 20 indlæg ]  Gå til side 1, 2  Næste
Forfatter besked
Indlæg: 23 maj 2004, 22:31 
Offline
Nyt Medlem

Tilmeldt: 23 maj 2004, 22:25
Indlæg: 37
Geografisk sted: Østjylland
Hej.
Jeg har en volvo 360 GLT som jeg gerne vil have til at køre lidt hurtigere.
Jeg har derfor købt et ekstra topstykke (#1000530) og en K-knast.
Men hvad kan jeg selv gøre for at bearbejde topstykket?
Jeg har læst om at "porte" indsugningskanalerne men hvad indebærer det, og er det noget jeg selv kan gå igang med?
På forhånd tak for hjælpen.

Mvh.
Peter
http://www.volvo300.dk


Share on FacebookShare on TwitterShare on DiggShare on RedditShare on DeliciousShare on TechnoratiShare on TumblrShare on Google+
Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 23 maj 2004, 22:41 
Offline
Mester Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 13 dec 2003, 20:46
Indlæg: 3805
Geografisk sted: nordsjælland
Ja selvfølgelig kan man gøre det selv.
Men det kræver en længere udredning at beskrive fremgangs måden.
Det nemmeste ville være at søge på nettet.
Prøv evnt på disse sider

http://turboperformanceclub.com/forum/

http://www.turbobricks.com/

Ellers er den srørste effekt at fjene alle grater, og støbefejl specielt under ventilen, Jeg har læst at udstødnings siden skulde være den mest restriktive.
Ellers er alternativet en 531 top, eller et professionelt portet topstykke fra sverige, fra 6000 kr og opefter

MVH

Morten

_________________
Gammel VOLVO med turbo Megasquirt and spark ekstra. flytter de små 2 ton bil rigtigt fornuftigt
Nu med Ny motor.
http://www.powerforum.dk/viewtopic.php?t=11806
http://www.volvo200klub.dk/index.html


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 24 maj 2004, 09:17 
Offline
Moderator

Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Indlæg: 7414
Hvilket slagvol snakker vi om?

under 2,3liter er 530 klart bedst, og det til trods for at 51 har lidt større porte.

både 530 og 531 er ret gode topstykker ab fabrik, så hvis du selv begynder at pudse og slibe skal du passe morderligt på hvad du laver. De er ret fint afpudsede og fri for kanter og grater ab fabrik. Faktisk er de to topstykker designet i samarbejde med porsche og yamaha.

Prøv at kontakte UNITEK i sverige. Han er billig og meget kompetent.

Hvilken effekt går du efter?

_________________
Henrik
http://boost-it.dk
Citat:My experience tells me that once the cam with the lumpy idle is selected, the thinking mostly stops. Decisions then are based on lowest price, looks, ease of installation, coolness factor, the 'latest thing' syndrome, peer pressure, old wives tales, and bad advice.
Citat slut.
Hold kæft hvor er det sandt!


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 24 maj 2004, 14:43 
Offline
Nyt Medlem

Tilmeldt: 23 maj 2004, 22:25
Indlæg: 37
Geografisk sted: Østjylland
Jeg går ikke efter nogen bestemt effektforøgelse, men bare mere end de 115 hk.
Hvis HenrikGM siger at det ikke kan betale sig at begynde at "porte" topstykket men istedet finde et 531, så er det vel den vej jeg skal gå!
Hvad med slagvolumen? Det er jo kun en B200 og ikke en B230. Ville det være en fordel at finde en B230, eller kan jeg nøjes med min B200? Jeg er jo ikke ude efter en forøgelse over 150 hk. Dette tror jeg ikke min M47R gearkasse kan holde til!
Hvor om alt er, er jeg ude efter at tune min gamle 360´er på en god men også billig måde. Topstykket (530) kostede mig 500.- og K-knasten fik jeg fra USA (ebay.com) for 530.- alt i alt. Hvad mere skal jeg bruge penge på? Forslag er meget velkommende.
Forløbig tak for hjælpen fra Morten VJ og HenrikGM.
Mvh.
Peter
http://www.volvo300.dk


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 24 maj 2004, 19:45 
Offline
Moderator

Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Indlæg: 7414
volvo300 skrev:
Jeg går ikke efter nogen bestemt effektforøgelse, men bare mere end de 115 hk.
Hvis HenrikGM siger at det ikke kan betale sig at begynde at "porte" topstykket men istedet finde et 531, så er det vel den vej jeg skal gå!
Hvad med slagvolumen? Det er jo kun en B200 og ikke en B230. Ville det være en fordel at finde en B230, eller kan jeg nøjes med min B200? Jeg er jo ikke ude efter en forøgelse over 150 hk. Dette tror jeg ikke min M47R gearkasse kan holde til!
Hvor om alt er, er jeg ude efter at tune min gamle 360´er på en god men også billig måde. Topstykket (530) kostede mig 500.- og K-knasten fik jeg fra USA (ebay.com) for 530.- alt i alt. Hvad mere skal jeg bruge penge på? Forslag er meget velkommende.
Forløbig tak for hjælpen fra Morten VJ og HenrikGM.
Mvh.
Peter

M47R kan holde til ca. 300Nm hvis du ikke sviner med skiftet helt vildt. Med andre ord: monter en kobling fra en turbomodel så kan du ikke uden videre splitte det ad, koblingen begynder først at skride inden noget går i smadder.
http://www.volvo300.dk



dine 150hk er ikke nær nok til at knuse kassen.

Enten find en motor fra en 940turbo(135hk version). Den er lovlig at lægge i den, og så har du det knald du skal have i den bil.

Eller brug ca. det samme på tuningsstumper til din eksisterende bil, i form af et trimsæt fra UNITEK(jeg har ingen aktier der!) indeholdende komplet topstykke m. knaster og hele svineriet, og monter det på en B230 bund.

(første løsning er _klart_ at foretrække!)

Hvilket topstykke har du nu??

_________________
Henrik
http://boost-it.dk
Citat:My experience tells me that once the cam with the lumpy idle is selected, the thinking mostly stops. Decisions then are based on lowest price, looks, ease of installation, coolness factor, the 'latest thing' syndrome, peer pressure, old wives tales, and bad advice.
Citat slut.
Hold kæft hvor er det sandt!


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 24 maj 2004, 20:02 
Offline
Mester Medlem

Tilmeldt: 10 okt 2003, 21:46
Indlæg: 4407
HENRIK! hvad er det lige der får dig til at tro at det du beskriver er lovligt?!MVH søren


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 24 maj 2004, 20:37 
Offline
Moderator

Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Indlæg: 7414
lqs skrev:
HENRIK! hvad er det lige der får dig til at tro at det du beskriver er lovligt?!MVH søren


Han har en std 360 m. 115hk.

Han må gerne montere 135hk maskinen fra 940, da det er stort set samme motor og han holder sig under 20% reglen. Mht emission, så skal han bare hente ALT fra 940eren, dvs motorstyring,evt kat. og indsugningssystem. Så accepterer T&S effektforøgelsen uden afgift, og FS lader bilen køre på 940erens emissionstest. Det kræver bare at den 940 er tilsvarende eller nyere end 360eren rent emissionsmæssigt.

Du kan jo høre dem ad. Keine hexeri da begge motorer er _originale_ blot fra forskellige modeller.

Jeg har fået god for at gøre det på en 116hk 242 blot skal jeg være opmærksom på at jeg skal overholde donorbilens emissionskrav. Jeg må feks ikke køre en 240 m. 940 motor til syn uden jeg også skal leve op til 940erens krav, dvs motoren skal være original, så _alt_ skal med fra motorrummet.

Spørg dem ad. Det er den eneste måde at finde ud af det på. T&S og FS er rimeligt villige til at svare.

_________________
Henrik
http://boost-it.dk
Citat:My experience tells me that once the cam with the lumpy idle is selected, the thinking mostly stops. Decisions then are based on lowest price, looks, ease of installation, coolness factor, the 'latest thing' syndrome, peer pressure, old wives tales, and bad advice.
Citat slut.
Hold kæft hvor er det sandt!


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 24 maj 2004, 20:46 
Offline
Nyt Medlem

Tilmeldt: 23 maj 2004, 22:25
Indlæg: 37
Geografisk sted: Østjylland
Tusind tak for alle de fine svar :D
Jeg ligger lige hovedet i blød ang. hvad jeg gør, men én ting er sikkert.
GLT´eren skal være meget hurtigere end den er nu :twisted:

Mvh.
Peter
http://www.volvo300.dk


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 24 maj 2004, 20:47 
Offline
Mester Medlem

Tilmeldt: 10 okt 2003, 21:46
Indlæg: 4407
har du fået det på skrift?hvis ja så er det helt nye måder at fortolke reglerne på! kan 940 udstødningen være på 360 (komplet)? det vil være fint og rimeligt hvis det du beskriver er ok, tror blot ikke du reelt får lov til at bruge værdierne fra den anden bil! .MVH søren


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 24 maj 2004, 21:49 
Offline
Moderator

Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Indlæg: 7414
lqs skrev:
har du fået det på skrift?hvis ja så er det helt nye måder at fortolke reglerne på! kan 940 udstødningen være på 360 (komplet)? det vil være fint og rimeligt hvis det du beskriver er ok, tror blot ikke du reelt får lov til at bruge værdierne fra den anden bil! .MVH søren


Ja, jeg har det på skrift. Der _kan_ blive en gråzone omkring udstødningen fra 940eren på en 360er, men beholder du potterne, katten og rørdimensionerne har jeg noget svært ved at se argumentet for at den ikke skulle kunne gå.

Husk på at man _frivilligt_ strammer kravene ganske alvorligt ved at gå fra 360erens emissionskrav til 940erens emissionskrav.

Den lokale synshal(som iøvrigt ikke er mine bedste venner) har bekræftet det samme for en bekendt der også kører volvo: Hvis han flytter _hele_ svineriet fra en anden bil så ville de naturligvist bruge de krav som motoren oprindelig var født til at overholde. Han mente nemligt at han skulle have en 940Turbo maskine i, OG skulle køre under -82er krav, men den går ikke. Kunne motoren passe deres test som værende en 940Turbo, og gå igennem denne, og motorstyring,indsugning kat osv fra 940eren var på bilen, så var der ingen ko på isen.

MEN
Skriv til dem og få det på det rene først. Så falder man hellerikke for en lokal SB mands luner på en uheldig dag.

Noget i retning:

Jeg har en Volvo 360 stelnr.xxxxx fra 19xx født med B200x der yder 115DINhk.

Jeg påtænker at installere en B230FK fra 940SE 19xx(lettryksturboudgaven m. 135hk) der yder 135DINhk.

Der er tale om at hele motoren incl rørføringer og ledningsføring samt styrebokse overflyttes til volvo360.

Effektforøgelsen er på 17-18% eller hvad det nu bliver.

Rent fysiskt passer motoren direkte i, der skal ikke laves nogle specielle stumper, og motorens ledningsnet kræver kun minimal tilpasning for at kunne køre i 360eren.

Specielt til T&S:
Bilen bliver ikke identisk med nogen tidligere bygget 360 idet bilen aldrigt har haft den pågældende motorversion fra ny, og motoren er ikke over 20% i effektforøgelse iforhold til den eksisterende motor.
Jeg formoder udfra T&S hjemmeside at den nævnte ombygning ikke medfører nogle afgiftsmæssige konsekvenser. Kan I bekræfte om dette er korrekt?



Specielt til FS:
Da jeg ikke ændrer på donorbilens motor hverken i form af indstillinger, eller i konstruktion, og beholder donorbilens motorstyring,indsugnings- og udstødningssystem incl katalysator, formoder jeg at jeg blot skal overholde de krav til emission som donorbilen oprindeligt skulle overholde.
Kan i bekræfte om dette er korrekt?


Sådan i grove træk er det hvad jeg ville gøre i det aktuelle tilfælde. Eksemplet skal selvf. finpudses en del, og vedlægges 360eren typegodk. og tilsvarende for donorbilens typegodk.

Så ser jeg ikke noget problem i at de vil godkende det.
Hvis de ikke vil det, så er det i praksis umuligt at udskifte motoren i en bil med andet end en _eksakt_ magen til motor fra en _eksakt_ magen til bil, både såvel årgang som model.

Nå..nu har jeg vist brændt tid nok af på denne tråd......

_________________
Henrik
http://boost-it.dk
Citat:My experience tells me that once the cam with the lumpy idle is selected, the thinking mostly stops. Decisions then are based on lowest price, looks, ease of installation, coolness factor, the 'latest thing' syndrome, peer pressure, old wives tales, and bad advice.
Citat slut.
Hold kæft hvor er det sandt!


Top
 Profil  
 
Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 20 indlæg ]  Gå til side 1, 2  Næste

Alle tider er UTC + 1 time


Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 39 gæster


Du kan ikke skrive nye emner
Du kan ikke besvare emner
Du kan ikke redigere dine indlæg
Du kan ikke slette dine indlæg
Du kan ikke vedhæfte filer

Søg efter:
Hop til:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
Danish translation & support by Olympus DK Team