Powerforum
http://powerforum.dk/

Turbo eller kompressor, til M5?
http://powerforum.dk/viewtopic.php?f=4&t=8440
Side 1 af 2

Forfatter:  donati [ 12 maj 2004, 03:55 ]
Titel:  Turbo eller kompressor, til M5?

Hejsa
Hvilken løsning skal jeg vælge til min '91 M5?
Jeg tror det ender med at motoren skal have den helt store tur til vinter, og jeg håber på noget nær en fordobling af hk..
Hvis nogen kan hjælpe mig med om jeg skal vælge en kompressor, eller en turbo.. og hvem kan udføre ombygningen på forsvarlig vis?
Jeg bruger bilen til race.

Jeg har snakket med et firma, som mener de kan klare opgaven, og mener det vil koste lidt over 100k inden de er færdige.. lyder det rigtigt i jer eksperters ører?

Mvh. Finn

Forfatter:  Mike B. [ 12 maj 2004, 12:03 ]
Titel: 

Jeg synes det lyder alt for dyrt, når vi sakker en M5 fra 91... Det er bilen ikke værd at inverstere så mange penge i, men det er jo dit valg! Desuden mener jeg at det kan gøres meget billigere, men det kommer jo også an på hvad der laves på bilen...

Turbo eller kompressor? Hmm. en turbo ville klart være at foretrække hvis du spørger mig, men det kommer også an på motortypen der er i. Kompressoren har ikke turbotøven som turboen kan give, men turboen giver størst udbytte!

HUSK LIGE PÅ:
Det kan godt være at du regner med en fordobling af heste, men hvis du tænker på også at få den synet, så der kan komme plader på, så skal der en fabrikstest på bilen om den kan klare forboblingen og det kan let løbe op over 30k idet de ikke foretages her i landet, desuden skal du tænke på at den stadig skal overholde co2-kvoten hvilket lyder usandsynligt når vi snakker en fordobling af hestekrafterne.
Hvis du vil have den også skal synes, skal du ikke overstige 20% ekstra power fra hvad øsen er bygget med. :cry:

Forfatter:  Damborg [ 12 maj 2004, 13:46 ]
Titel: 

ROTREX a/s
Skelmosevej 1, DK-2500 Valby, Denmark
Tel. +45 36 15 91 00

Prøv at ringe til dem og hører..
De laver kompressor til M3
så mon ikke det er muligt at de har til gammel M5

Du må meget gerne fortælle her hvad de siger.. :wink:

Forfatter:  donati [ 12 maj 2004, 16:18 ]
Titel: 

Hvis det kan gøres billigere er det jo bare skønt :)
Nogen ide hvem der kan bygge min motor om til en god pris?

Min motor er 3.6 modellen, med 315hk standard.
Dem jeg snakkede med var Brian og Michael fra trykladning.dk.
De snakkede om ca 60k for en løsning med special tyk toppakning, og måske 410-430hk. Og hvis jeg ville gå hele vejen, ville det koste lidt over 100k med special stempler, plejlstænger og det hele.. 600hk ville ikke været noget problem med denne løsning, ifølge dem.

Min motor har en cylinder der skal hones/bores op, så jeg vil foretrække løsningen med special stempler osv.. og hk er det jo svært at få for mange af :)

Jeg prøver at ringe til Rotrex.

Forfatter:  donati [ 12 maj 2004, 16:21 ]
Titel: 

Mike, min bil er tysk indregistreret, så den behøver ikke nødvendigvis overholde de danske regler for tuning / forurening.

Forfatter:  0-100 [ 12 maj 2004, 17:18 ]
Titel: 

Hej!

BiTurbo!!!!

Kig på :

http://www.gikturbo.se

Mon ikke de kan hjælpe dig med et byggesæt!. Det kræver dog at du selv
kan noget svejs osv.
Prøve at kontakt dem.

Hilsen D

Forfatter:  Yugo Turbo [ 13 maj 2004, 08:39 ]
Titel: 

det med at få den boret op og større stempler, det laver cylinderservice forretninger og vil tro det max koster 400 incl moms pr hul og så skal du har stempler i overstørrelse (har ingen ide om pris) nu du er igang ville jeg nok skifte hovedlejer og plejllejer... så har du en blok der spiller. (medmindre du vil være psycho og gå HELE vejen med stærkere plejlstænger og afbalanceret krumtap, svinghjul og trykfod.
de 100 klik du nævner synes jeg lyder af meget, medmindre det er incl ovennævnte (og vi er endnu ikke nået til topstykket)
turbokonvertering på mange andre biler ligger i omegenen af 25-45 klik, på værksted med regning osv. så du kan godt se at de skal lave meget for at komme op på 100.
ok det er en stor turbo du skal ha på (hvis ikke to knap så store) og det skal der jo laves udstødningsmanifold og udstødning til.
så skal der rørføring og intercooler til.

go arbejdslyst

Forfatter:  Gæst [ 13 maj 2004, 08:42 ]
Titel: 

Mike B, tror ikke du er helt klar over hvor dyre motorstumper er til en E34 M5 motor.. De er MEGET kostbare, og tror da hurtigt 100kg er forsvundet hvis målet er 630Hk!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Forfatter:  Gæst [ 13 maj 2004, 16:02 ]
Titel: 

0-100 skrev:
Hej!

BiTurbo!!!!

Kig på :

http://www.gikturbo.se

Mon ikke de kan hjælpe dig med et byggesæt!. Det kræver dog at du selv
kan noget svejs osv.
Prøve at kontakt dem.

Hilsen D


Hej
Jeg kan sagtens svejse osv (er uddannet maskinarbejder), men jeg har ikke rigtig noget forstand på at opbygge en turbomotor, så jeg er nødt til at finde nogen der kan udføre ombygningen for mig.

Forfatter:  Gæst [ 13 maj 2004, 16:14 ]
Titel: 

Damborg skrev:
ROTREX a/s
Skelmosevej 1, DK-2500 Valby, Denmark
Tel. +45 36 15 91 00

Prøv at ringe til dem og hører..
De laver kompressor til M3
så mon ikke det er muligt at de har til gammel M5

Du må meget gerne fortælle her hvad de siger.. :wink:


Tak for tippet.. Jeg har lige snakket med Anders Kolstrup (Rotrex A/S), som siger at de ikke har udviklet noget kompressor-setup til min motor.. men, Anders har solgt en nybygget turbo-motor for nyligt, til en BMW specialist, så jeg ringede dertil for at høre om det var en jeg kunne bruge. Anders fortalte at det var en ny-opbygget 3.6L M5 motor, og at 600hk ikke ville været noget problem med den motor.. så det lyder jo til at være lige det jeg skal bruge :)

Jeg sidder og venter på at de ringer tilbage (var optaget af en anden telefon da jeg ringede).

Side 1 af 2 Alle tider er UTC + 1 time
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
https://www.phpbb.com/