Powerforum
http://powerforum.dk/

Kompression på trykladet biler!!!!
http://powerforum.dk/viewtopic.php?f=4&t=8077
Side 1 af 6

Forfatter:  0-100 [ 12 apr 2004, 12:27 ]
Titel:  Kompression på trykladet biler!!!!

Hej

Jeg savner noget debat om kompression på trykladet biler!.

Når man kigger på specifikationerne på fabriks monterede turbo biler,
er kompressionen steget og steget gennem de sidste 10-15 år .

Dengang lå kompr. på ca. 7.5-8.
I dag ligger kompr. på ca. 8.9-9.5.

I 1987 havde turbo biler også bankefølere, indsprøjtningssystem og motorcomputer!.

Derfor er det jo interessant hvor meget kompression I vælger på
jeres biler med eftermonteret turbo/kompressor.

Hilsen D

Forfatter:  0-100 [ 12 apr 2004, 12:40 ]
Titel: 

Jeg kan jo starte selv.

Golf3 1.8 (kompressor)

Kompression 10:1
Tryk 0.75 bar

Hilsen D

Forfatter:  HenrikGM [ 12 apr 2004, 12:47 ]
Titel: 

kompfh på 7,5 er jo teknologi der hører hjemme i en Saab99Turbo og Volvo 240Turbo. IMO ikke en teknik der er værd at kopiere!

Ordentligt design af forbrændingskammer,knastaksler og især motorstyring har gjort det muligt at komme op på +9 i kompfh.

Korrekt dimensionering er vist nøgleordet. MAn ser ikke ret tit at nogen bygget turboladede motorer med mindre end 8 i kompfh, medmindre det er "poor-mans-solutions" med indtil flere toppakninger og lign. perlegrustrick der er i brug.

Skulle jeg bygge en ny motor til volvoen, så ville jeg gå efter ca. 9 i kompfh, en stram squish og en knastaksel lavet til formålet. Et velafpudset indsugning/udstødningssystem og en ikke alt for stor kuglelejeturbo. Sigte efter max effekt omkring ca. 6800rpm, med cut omkring 7300rpm. Det vil stadigt give et godt bundtræk, så man ikke får en ustyrlig racervogn ud af det.
20% mere bund, og +100% effektforøgelse burde være rimeligt overkommeligt at bygge, uden det bliver for skrøbeligt.

Forfatter:  Morten Fog [ 12 apr 2004, 13:03 ]
Titel: 

hvad ville du køre med i ladetryk, på den fiktive motor du lige har "lavet"?

mvh morten

Forfatter:  HenrikGM [ 12 apr 2004, 13:12 ]
Titel: 

Morten Fog skrev:
hvad ville du køre med i ladetryk, på den fiktive motor du lige har "lavet"?

mvh morten


De kan som regel tåle 1,2bar pålideligt, og der er set op til 1,8bar på denne konfiguration i sverige.
(den fiktive motor er omtrent serieproduceret i sverge)

Jeg ville nu nok holde v. 1bar max, og nøjes med "fornuftige" ~300hk og ikke lade omdrejnignstallet komme helt så højt op. En gammel 240 bliver rigtig sjov med sådan en maskine, og ikke så meget pga effekten, men mere fordi effekt/momentkurverne ligner noget fra en V8er.

Forfatter:  Morten Fog [ 12 apr 2004, 13:22 ]
Titel: 

ok

jeg køre selv Uno T 1.3 som har 7.8 i kompfh, og har flere steder læst at denne skal snækes hvis men vil over 1,5 i tryk. men det er jo også med et orginalt brændkammer.

hvad køre du med nu på den motor du har nu?

for et er teori og et andet er vel praksis? for der er jo ikke alle er lige har penge til nu stempler m.m.

mvh morten

Forfatter:  HenrikGM [ 12 apr 2004, 13:35 ]
Titel: 

Morten Fog skrev:
ok

jeg køre selv Uno T 1.3 som har 7.8 i kompfh, og har flere steder læst at denne skal snækes hvis men vil over 1,5 i tryk. men det er jo også med et orginalt brændkammer.

hvad køre du med nu på den motor du har nu?

for et er teori og et andet er vel praksis? for der er jo ikke alle er lige har penge til nu stempler m.m.

mvh morten


Jeg har(havde, har nu flere smådefekter, afledt af 3,5år på SU) 7,5 i kompfh.
Motoren er en B21ET med intercooler og trinstyret ladetryk. Giver op til 0,85bar, og der smed den 183,9bhp/5000rpm og 270nm/3700rpm. Forskellen med og uden intercooler er massive 30hk.

Idag lader den kun ca. 0,6bar. Jeg har en stribe defekter som skal fikses før der skal mere til. Bla. defekt kobling,bagtøjsbøsninger,revnet manifold,død WG aktuator,Let defekt overgear, plus alle de skrammer hr&fru Danmark har påført bilen(Jo, de fleste _OVERSER_ sgu en Volvo240!) v. de sidste 6 påkørsler.

Klart at min "skrivebordsmotor" ikke er gratis. Den vil med det hele koste omkring 30kkr at bygge i nye stumper. Med lidt held kan jeg nok holde den under 12-18kkr, afhængigt at om jeg vil ha en proff bygget top eller ej.

Forfatter:  Morten VJ [ 12 apr 2004, 20:10 ]
Titel: 

Mine data komp lige under 9/1 maks ladetryk 0,9 :D som derefter falder til 0,6 pgaf en ny defekt benzinpumpe :evil:

MVH

Morten

Forfatter:  Morten Fog [ 12 apr 2004, 21:32 ]
Titel: 

det er det jeg mener..

og kender godt problemmet med su... mit problem er bare at det først lige er startet :cry: ... mangler 3 år endnu af maskinmester uddannelsen

mvh morten

Forfatter:  HenrikGM [ 12 apr 2004, 21:43 ]
Titel: 

Morten Fog skrev:
det er det jeg mener..

og kender godt problemmet med su... mit problem er bare at det først lige er startet :cry: ... mangler 3 år endnu af maskinmester uddannelsen

mvh morten


Godt så......Læser du i Fredericia?

Side 1 af 6 Alle tider er UTC + 1 time
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
https://www.phpbb.com/