Powerforum http://powerforum.dk/ |
|
fra turbo bil til biturbo vogn http://powerforum.dk/viewtopic.php?f=4&t=7439 |
Side 1 af 4 |
Forfatter: | martin! [ 26 feb 2004, 23:46 ] |
Titel: | fra turbo bil til biturbo vogn |
davs i forumet ![]() jeg går med nogle tanker om at montere 2 turboer på min bil istedet for den ene der er i forvejen. men hvad siger T&S og SIB til at jeg bygger min turbo bil om til biturbo vogn ![]() nu er der nok nogen som vil sige at jeg bare skal montere en større mølle men hvad er der sjovt ved det ![]() håber på nogle gode bud på hvad T&S og SIB vil sige til dette ps har læst på fstyr.dk men kan ik finde noget om at man ikke må men heller ikke om man må hilsen martin |
Forfatter: | bmwmanden [ 27 feb 2004, 00:00 ] |
Titel: | |
Hej Eftermontering af en eller flere turboer er efter lov tilladt, så længe det er på den originale motor. I tilfælde af en større motor må denne ikke overskride 20% af originale motors effekt. Er effekten under 20%, må turbo monteres, så længe effekten stadig er under 20%. For begge tilfælde gælder også reglen om Co2 udslip for netop din bil. |
Forfatter: | HenrikGM [ 27 feb 2004, 09:09 ] |
Titel: | |
Beklager, men den holder ikke en mm. Eftermontering af trykladning anses _ALTID_ for at medføre en effektforøgelse over 20%, uanset dokumentation. Ny tilføjelse til regelsættet. Læs mere på FS hjemmeside, der kan du se det. |
Forfatter: | Johnny and [ 27 feb 2004, 09:12 ] |
Titel: | |
Her er der dog ikke tale om eftermontering af turbo, men ombygning fra en org. turbo til to uorg. turboer. Mvh Johnny |
Forfatter: | CABRST [ 27 feb 2004, 09:51 ] |
Titel: | |
Fandt dette: Tuning og ændring af motor mv. Reglerne om tuning (herunder også chiptuning), motorskift mv. kan findes i Vejledning for Statens Bilinspektion i kapitel 7.06.020 (2). Disse ændringer hører ind under begrebet konstruktive ændringer. Når der foretages konstruktive ændringer, er hovedkravene som følger: Bilen må ikke forurene og støje mere, end det var tilladt ved bilens 1. registreringsdato. Det skal dokumenteres, at bilen efter ændringerne ikke forurener mere end tilladt. Dette kan gøres ved at få bilen målt i et godkendt prøvningslaboratorium (findes bl.a. i Sverige og Tyskland). Det kan også gøres ved at bygge bilen om, så den bliver identisk med en anden seriefremstillet model. Ved effektforøgelse under 20% gælder de generelle bestemmelser om at bilens støjniveau (standstøj) ikke må overstige det ved 1. registrering målte niveau med 3 dB (A). Hvis der sker over 20% effektforøgelse skal der fremlægges dokumentation for støj i form af fornyet kørselsmåling og ny standstøjsmåling. Bilen skal kunne holde til effektforøgelsen (sikkerhed). Effektforøgelse anses for at være sikkerhedsmæssigt forsvarlig, såfremt der kun sker op til 20% forøgelse af effekten. Hvis der sker større effektforøgelse kræves dokumentation for bilens egnethed herfor. Dokumentationen kan bestå af en erklæring fra fabrikanten om bilens egnethed for effektforøgelse eller evt. en beskrivelse af hvilke ændringer der er påkrævet for at bilen fortsat vil være sikkerhedsmæssigt forsvarlig. Andre former for dokumentation kan være TÜV godkendelse i henhold til Merkblatt 751 eller dokumentation for, at bilen er teknisk identisk med en anden variant, der har højere effekt. Hvis bilen eftermonteres med kompressor med wastegate eller turbolader, vil det anses for effektforøgelse over 20 %. Bilen skal synes og godkendes med ændringerne. Når der er foretaget konstruktive ændringer skal bilen altid fremstilles til syn, og der skal oplyses om ændringerne. Efterfølgende vil det fremgå af registreringsattesten, at der er foretaget konstruktive ændringer. Kravet om syn og registrering ved konstruktive ændringer kan findes i Bekendtgørelse om registrering og syn af køretøjer §22. I øvrigt Spørg din leverandør af tuningsdele, herunder chiptuning, om tuningsdelen opfylder ovenstående krav – og bed om dokumentation til brug for synet. Som bilens ejer er det er dit ansvar at sørge for, at bilen er i lovlig stand. (Færdselsloven §67). Det kan også af hensyn til fabriksgaranti mv. være en god ide at spørge bilimportøren om fabriksgarantien kan opretholdes ved tuning af bilen. Husk, at bilen ikke er lovlig før den er godkendt med ændringerne. Hvis bilen bliver synet, og der ikke oplyses om ændringerne, er bilen ikke godkendt – og dermed ikke lovlig. Spørgsmål om afgifter i forbindelse med udskiftning af motor og tuning mv. skal rettes til den regionale told- og skatteregion. På ToldSkats hjemmeside kan du også finde eksempler på afgørelser af hvornår der skal betales fornyet afgift. Opdateret 25-11-2003 mvh Lasse |
Forfatter: | HenrikGM [ 27 feb 2004, 12:39 ] |
Titel: | |
Johnny and skrev: Her er der dog ikke tale om eftermontering af turbo, men ombygning fra en org. turbo til to uorg. turboer.
Mvh Johnny Ok, vidste ikke hans bil var originalmonteret med turbo, (det fremgår ikke direkte at det er tilfældet!) men jeg vil vædde på at selvom den er originalmonteret med turbo, så anses en biturbo ombygning garanteret som en effektforøgelse på mere end 20%, hvilket igen tvinger ham ud i at det ikke uden videre kan synes. |
Forfatter: | nmb1022 [ 27 feb 2004, 13:01 ] |
Titel: | |
Er der ikke et stort hul i den lovgivning?? Citat: Hvis bilen eftermonteres med kompressor med wastegate eller turbolader, vil det anses for effektforøgelse over 20 %. KOMPRESSOR MED WASTEGATE??? Kører kompressor ikke uden wastegate
|
Forfatter: | HenrikGM [ 27 feb 2004, 14:11 ] |
Titel: | |
NMB1022 skrev: Er der ikke et stort hul i den lovgivning??
Citat: Hvis bilen eftermonteres med kompressor med wastegate eller turbolader, vil det anses for effektforøgelse over 20 %. KOMPRESSOR MED WASTEGATE??? Kører kompressor ikke uden wastegateWell, stort og stort. Ja, der er et hul i lovgivningen, lige omkring kompressortuning. I teorien kan man montere en kompressor(UDEN WASTEGATE) uden at det pr. definition bliver mere end 20% forøgelse. Man skal så være klar over at det nok vil blive forlangt at den kompressor skal være _helt_ uden omløbsventiler osv. SB vil sandsynligvist forlange at en sådan kompressor er i drift hele tiden, altså nul magnetkobling(bemærk jeg skriver sandsynligvist!) Det vil medføre at kompressoren skal afstemmes ret præcist til motoren, ellers risikerer man at ladetrykket vandrer. Toyota kompressor uden nogen form for regulering, monteret på en MX-3 motor er feks en katastrofe. Ladetrykket begynder at stige voldsomt(+75%) over 6500rpm, og det skal man lige være lidt opmærksom på, ellers bliver det dyrt i reservedele ![]() |
Forfatter: | Havneren [ 27 feb 2004, 17:35 ] |
Titel: | |
Hej Martin... For lige at sammenfatte det hele lidt. Det er fuldstændigt lovligt, men det er stadig en konstruktiv ændring og VIL også blive behandlet sådan... Told og skat vil ikke blande sig, men det vil SBI. Her vil du blive pålagt alt det dokumentation de kan finde på alt efter hvad årgangen af din bil tillader. Og det vil sige at det i sidste ende kan blive RIGTIG svært at syne det. v/h christian |
Forfatter: | Havneren [ 27 feb 2004, 17:38 ] |
Titel: | |
NMB1022 skrev: Er der ikke et stort hul i den lovgivning??
Citat: Hvis bilen eftermonteres med kompressor med wastegate eller turbolader, vil det anses for effektforøgelse over 20 %. KOMPRESSOR MED WASTEGATE??? Kører kompressor ikke uden wastegateJeg mente at det var formuleret anderledes faktisk så det rent faktisk var noget der kunne bruges til noget, men det der siger jo faktisk kun at du ikke nødvendigvis skal stille med en støjtest eller med dokumentation for bremser osv. HVIS du altså oplyser at effekt forøgelser er under 20%. v/h christian |
Side 1 af 4 | Alle tider er UTC + 1 time |
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group https://www.phpbb.com/ |