Powerforum
http://powerforum.dk/

Montering af MegaSquirt på Fiat Uno Turbo 1,4 (succes)
http://powerforum.dk/viewtopic.php?f=4&t=7128
Side 1 af 4

Forfatter:  duckstar [ 07 feb 2004, 22:46 ]
Titel:  Montering af MegaSquirt på Fiat Uno Turbo 1,4 (succes)

Ja så kom dagen hvor undertegnede fik monteret MegaSquirt på spaghettiraceren. Boksen var en af dem HenrikGM sælger, hvor vi dog ikke benyttede tændingsdelen, da Unoen i forvejen har en glimrende Microplex boks som kan køre alene.

Det eneste der er lavet på bilen, er en lufttemperaturmåler i indsugningsrøret fra IC til gasspjæld. Ledningsnettet blev ført gennem et ny-boret hul i torpedopladen, tapet sammen med isolerings-samme, og sat fast i et par originalmonterede clips. Selvfølgelig blev ledningerne til lufttemeraturmåleren monteret i en original type stik og ført flot op til ledningsnettet.

Efter nogle timers nusseri med at montere ledningsnettet i en original multilstik dims, så jeg ikke skulle klippe i ledningsnet, kom tiden til at starte svinet. Men nogo - ingen omdrejningsignal - men på ingen tid regnede min medsammensvorne Mads Rose ud, at det var fordi Henriks boks er sat op til Hall giver signal, og det har en Uno ikke. Et kort kald til Henrik viste sig at det blot var at give stel til et stikben i boksen, og vupti så startede dyret. Ja min historie er ikke ret meget længere, for den kører perfekt. Det blev til en lille times justering af mappet, og så kunne jeg køre hjem fra Faaborg til København - med min luftmændemåler/sprøjtboks los originalos i baglommen hvis noget skulle gå galt, kørte jeg dog hjem helt uden problemer.

Aldrig nogensinde har jeg følt en Uno turbo med så god speederrespons og pickup, og ligeledes sætter den fuld tryk 300 omdr. lavere end før, nu lige under 2.500 omdr..! Og det er endda uden gasspjældspotentiometer, for det jeg havde med, virkede ikke.. så lidt modificering bliver det til, men indtil videre er projektet lykkedes, trods jævn skepsis fra min side.

Tak til Mads Rose for den STORE hjælp til monteringe, og til Henrik for boksen, den er fin..!


Vh. Anders Møller, Fiat Klub Danmark

Uno Turbo I.E - formentligt Danmarks første Uno T med MAP sensorstyret, programmerbar indsprøjtninganlæg ;)

Forfatter:  Havneren [ 08 feb 2004, 12:36 ]
Titel: 

Hej...

Jammen det var da fint i fik det til at virke trods den lille hændring. Jeg var dog i forvejen også ret skeptisk da Mads fortalte mig, at i ville bruge det originale ledningsnet. Det viste sig nemlig ret problem fyldt da mig og mads i vores eksperimenterende tid forsøgte os med det på min bil. Men så er der jo endnu en MS bil ude og køre i lille DK... Jeg tror dog næppe at det er Danmarks først programmerbar Uno, men helt sikkert den første med MS :P

P.S. Jeg kører også uden gaspotmeter. Det er gået i stykker ØV :cry: Men NO PROBLEMO i det.

v/h christian

Forfatter:  Mads RR [ 08 feb 2004, 15:09 ]
Titel:  Megaquirt succes

Hej

Ja jeg havde også mine bekymringer mht det originale ledningsnet. Men jeg har virkelig undersøgt det nøje inden vi gik igang. Det originale net brugte endda 2 almindelige arbejdsrelæer til boks og pumperelæ. Det er den nemmeste megasquirt installation jeg endnu har lavet. Den eneste ekstra ledning der skulle laves var som sagt til lufttemp føleren.

Hilsen Mads Rose Rasmussen


Havneren skrev:
Hej...

Jammen det var da fint i fik det til at virke trods den lille hændring. Jeg var dog i forvejen også ret skeptisk da Mads fortalte mig, at i ville bruge det originale ledningsnet. Det viste sig nemlig ret problem fyldt da mig og mads i vores eksperimenterende tid forsøgte os med det på min bil. Men så er der jo endnu en MS bil ude og køre i lille DK... Jeg tror dog næppe at det er Danmarks først programmerbar Uno, men helt sikkert den første med MS :P

P.S. Jeg kører også uden gaspotmeter. Det er gået i stykker ØV :cry: Men NO PROBLEMO i det.

v/h christian

Forfatter:  duckstar [ 08 feb 2004, 18:46 ]
Titel: 

Havneren skrev:
Jeg tror dog næppe at det er Danmarks først programmerbar Uno, men helt sikkert den første med MS :P

P.S. Jeg kører også uden gaspotmeter. Det er gået i stykker ØV :cry: Men NO PROBLEMO i det.


Ah jeg har nu været medlem af fiat-klubben en del år, og har aldrig hørt om Unoer med programmerbar sprøjt før. Jeg har endnu til gode, at se en Uno uden luftmængdemåler, ud over min egen selvfølgelig;)

Jeg har nu taget stikket af til gasspjældspotmeteret, og nu kører den bare perfekt.. topnice :lol:

Forfatter:  Havneren [ 08 feb 2004, 19:47 ]
Titel: 

Det var dog utroligt... Måske er det bare ikke nogle siriøse tunere til fiat uno så.

Jeg havde ellers også undersøgt den gang i hoved og røv... Ja du kender jo selv enden, Mads :lol: . Den dag i dag ved jeg jo stadig ikke hvorfor det ikke virkede. Vi fik det aldrig opklaret. Vi to stod jo endda og målte ALT igennem - ingen fejl... MEGET mystisk. Jeg ville jo mene at den fejl som den lavede slet ikke burde kunne lade sig gøre. Men ikke destrumindre(sådan staves det sikkert ikke) ------

Men det er da fint for Fiat klubben at de nu ved hvor nemt sådan en installation er... Det er jo ikke meget mere end adaptorstik og så kører det!

Forfatter:  duckstar [ 08 feb 2004, 19:51 ]
Titel: 

Adaptor?... hehe, jeg havde en defekt orig. indsprøjtningsboks/luftm. måler (de er på Uno 1,4 turbo til forskel fra 1,3'eren hvor det er to seperate dele) hvor jeg havde skruet stikket ud af, så det kunne bruges til at lodde MS ledningsnettet ind i - så det er næsten helt originalt at se på. Endnu bedre er, hvis MS boksen kommer til at drille, kan jeg på få sekunder sætte min orig. boks og luftm. måler på, og sætte stikket til, og derefter køre videre ;)

Forfatter:  Havneren [ 08 feb 2004, 20:17 ]
Titel: 

Ja ja... Ved det!

Jeg gjorde jo det samme dengang. Lavede et adaptor stik ud af en gammel opel boks. Fin fin løsning hvis det da virker :lol:

Forfatter:  Morten VJ [ 08 feb 2004, 20:21 ]
Titel: 

Jeg vil ønske tilykke med den gennemførte konvertering til MS.
Og jeg håber du vil få en masse dejlige timer med at optimere dit MS.

MVH

Morten

Forfatter:  duckstar [ 09 feb 2004, 07:49 ]
Titel: 

Tak ;)

- og så kom dagen hvor jeg skulle prøve en "rigtig" koldstart, med frostgrader og en motor der ikke havde været startet i mange timer. Den springer igang med det samme, men går ud igen kort tid efter. Det virker som om min Bosch koldstartsventil ikke virker efter hensigten, så jeg må hellere få målt om der er 12+ og god stel til den, inden jeg begynder at rode med koldstartsblandingen i MS. Det skal dog lige siges, at da jeg dappede lidt på speederen og holdt den over 1.500 omdr. et par sekunder var den god igen.

Jeg glædede mig også til at se og mærke, hvordan bilen kører i frostvejr, og ja indtil videre slet ingen problemer. Med den originale motorstyring huggede den i det ved let accelleration, ligesom den var helt ufattelig dårlig til at tage omdrejninger i de helt lave samme. Jeg kan tydeligt mærke, at motoren er blevet meget bedre til at køre når den ikke er under tryk - altså som en bedre sugemotor, hvis man kan sige det sådan.

Forfatter:  Havneren [ 09 feb 2004, 22:10 ]
Titel: 

Det problem du beskriver det oplever vi andre også (mig og mads på vores)... Jeg har gjordt den erfahring at det er afterstart enritchmenten. Prøv ad at drop den og se hvad der sker! Bare fordi den er der SKAL man jo ikke bruge den. Evt. giv den en lidt længere prim.puls i stedet...

v/h christian

Side 1 af 4 Alle tider er UTC + 1 time
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
https://www.phpbb.com/