Powerforum

Motor- og Tuningsforum for Garagefuskere og andet godtfolk!
Dato og tid er 01 mar 2025, 21:43

Alle tider er UTC + 1 time




Skriv nyt emne Svar på emne  [ 3 indlæg ] 
Forfatter besked
Indlæg: 13 okt 2003, 22:32 
Halløj. Jeg har lige erhvervet mig en passat 1,8 T med 150 H std. Hvilke muligheder er der for tun af en sådan inden for rimelighedens grænser. Jeg overvejer chip, men er der nogen der har gjort sig nogle erfaringer med dette på sådan en dyt. Den er fra '99. Hvad med garanti på motor, forurening, slid og lign.

Ellers overvejes også et kn-kit eller noget i den stil. Jeg er ikke den store bilexpert, men jeg kan ikke undgå at se der bliver diskuteret livligt omkring "Blow Off Ventil" når man snakker turbo. Kan det betale sig at skifte den der er monteret std. og smide en ny i (ligesom man gør med filteret).


Share on FacebookShare on TwitterShare on DiggShare on RedditShare on DeliciousShare on TechnoratiShare on TumblrShare on Google+
Top
  
 
 Titel:
Indlæg: 13 okt 2003, 23:26 
Offline
Mester Medlem

Tilmeldt: 18 aug 2003, 08:05
Indlæg: 2515
Geografisk sted: Veksø Sjælland
det kan ikke betale sig hvis vi snakker effekt, da den intet har med effekten at gøre i direkte forstand. dumpventilen har den funktion at den når du spiller speederen og derved lukker gasspjældet, opstår der et overtryk i trykrørene som på et tidspunkt bliver så stort at det vil løbe retur gennem turboen og derved få den ned i fart og det er jo ikke godt at ha en turbo der nærmest løber baglens når du gir den 2. gear. så skal den til at bygge tryk op fra bunden og det vil gi dig lidt turbo tøven alt efter turbo størrelse. ved RIGTIG højt tryk siges det at den trykbølge sku ku knække akslen i turboen.
Dumpventilen sidder som regl så tæt på turboen som det er muligt for at der er mindst muligt tryk der kan løbe tilbage. sådan at turboen bliver i så høje omdr som muligt. 8)

_________________
Brap brap brap...
Billede


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 13 okt 2003, 23:42 
Offline
Moderator

Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Indlæg: 7414
Forskellige teorier.

Dumpventiler skal sidde så tæt på gasspjældet som muligt for at holde farten på den luft der er i IC og rørføring. Sidder den lige efter turboen stopper luften i IC og rør totalt op, og effekten er lidt mindre. Lidt et religiøst spg.

Bypass ventiler skal sidde så tæt på turboen som muligt for at minimere det tab der bliver over bypasset.


Top
 Profil  
 
Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 3 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time


Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 17 gæster


Du kan ikke skrive nye emner
Du kan ikke besvare emner
Du kan ikke redigere dine indlæg
Du kan ikke slette dine indlæg
Du kan ikke vedhæfte filer

Søg efter:
Hop til:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
Danish translation & support by Olympus DK Team