Powerforum
http://powerforum.dk/

MAP
http://powerforum.dk/viewtopic.php?f=4&t=4870
Side 1 af 1

Forfatter:  Spyde II [ 17 aug 2003, 16:57 ]
Titel:  MAP

Hej jeg ville lige høre om der var nogen der vidste hvad en map sensor gør og om den er nødvendig når man skal have turbo på sin bil?

Forfatter:  HenrikGM [ 17 aug 2003, 20:11 ]
Titel: 

ManifoldAirPressure = MAP

Den måler det absolutte tryk i manifolden. Der er store fordele ved mapsensoren istedet for MAF måleren, men også ulemper. Rent powermæssigt er MAPsensoren langt at foretrække, men den er også følsom for ændringer i motorens VE, dvs en lidt bedre flow fra feks andet filterarrangement kan en MAP sensor ikke håndtere så godt som en MAF sensor. MAF har dog et kedeligt trykfald, som man ikke er så begejstret for.

Programmerbart bensinsprøjt med MAP sensor er den eneste rigtige vej at gå, hvis du bygger motoren så meget om at der skal mere bensin til, især når man tager prisen i betragtning. MAPsensor er oplagt til turbobrug. Og vælger du programmerbart EFI er du helt ude over at have problemer med chipningen ikke passer osv. Så er det så godt som altid "fejl40" der begrænser dig, og ikke eet eller andet fabriksprogrammeret skidt man ikke kan ændre som det passer en.

Forfatter:  Spyde II [ 18 aug 2003, 17:28 ]
Titel: 

Jeg køre med piggyback så er det lige meget med den map sensor eller hvad??

Forfatter:  HenrikGM [ 18 aug 2003, 17:54 ]
Titel: 

Ja, forudsat at du mener det er ligegyldigt om der er 0,1 bar vacum eller 1 bars overtryk i din manifold, så er den vel ligegyldig ;-)

Den måler jo brændstofmængden af efter hvor stort trykket er i manifolden, ogdermed hvor meget den er belastet, så ligefrem ligegyldigt er vist lidt af en overdrivelse. Ca lige så ligegyldig som en luftmængdemåler er.....:-)

Forfatter:  Spyde II [ 18 aug 2003, 19:08 ]
Titel: 

Hvordan sætter jeg den så til? er lidt lost :? :roll:

Der er luftmængdemåler på også

Forfatter:  HenrikGM [ 18 aug 2003, 19:36 ]
Titel: 

MAP sensoren skal have et godt rent signal fra manifoldtrykket.

Dvs du taget trykket længst muligt væk fra en indsugningsventil, og mellem spjæld og indsugningsventil. Så bliver signalet"blødt" og ikke pulserende. Ipraksis lige bag spjældet, eller så tæt på som det nu lader sig gøre. Ofte er der en passende studs til formålet, eller den er forberedt for en studs.

Så skulle dit anlæg gerne reagere på een eller anden måde. Kender ikke dit system specifikt. Måske andre kan hjælpe med opsætningen.

Forfatter:  Spyde II [ 20 aug 2003, 18:08 ]
Titel: 

På selve map sensoren sider der 3 stik og den ene skal ha signal men hvor tag jeg det signal fra??? det har ikke noget med luftmægdemåleren at gøre vel??? :(

Forfatter:  Yugo Turbo [ 20 aug 2003, 19:39 ]
Titel: 

luftmængdemåler og map sensor er to forskellige systemer til at måle luftmængden i dit manifold... luftmængdemåleren måler hvor meget luft du lukker ind i dit system. mapsensoren måler det faktiske tryk eller vaccum i dit manifold. altså har luftmængdemåler og map sensor ikke noget med hinanden at gøre... kig evt ind på powerpage under produkter. der er en tegning af benforbindelsen til nogle mapsensorer måske det er den som du har. :D

Forfatter:  HenrikGM [ 20 aug 2003, 19:50 ]
Titel: 

Spyde II skrev:
På selve map sensoren sider der 3 stik og den ene skal ha signal men hvor tag jeg det signal fra??? det har ikke noget med luftmægdemåleren at gøre vel??? :(



No hard feelings, men det lugter lidt af at du ikke har tjek på hvad du har gang i. Prøv lige at tøffe nogle sider igennem, bla powerpage fra enden til anden. Og ikke mindst manualen til dit system!!

Det lyder som om du kunne brænde noget af hvornår det skulle være.
Mapsensorer er der jo et mindre bjerg af på markedet, og med ligeså mange forskellige stikforbindelser. Typiskt har sensoren stel, 5volt og signal ud. Derudover er nogle digitale,nogle kører 12volt osv osv.
Du brænder den af hvis du forbinder den forkert.

Forfatter:  -Buggi- [ 20 aug 2003, 20:15 ]
Titel: 

Du skal ikke bruge både Map sensor og luftmængde måler...det er enten eller...og i Turbo sammenhæng, er map, at foretrække..Hvis din luftmængdemåler, er af 5 volts typen, burde det ikke være noget problem at konvertere til map, når du har piggyback....

hvis du har købt din Piggy hos Per Mai/Scantune, så plejer han at være flink til at hjælpe...

Side 1 af 1 Alle tider er UTC + 1 time
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
https://www.phpbb.com/