Powerforum
http://powerforum.dk/

Lambdasonde..
http://powerforum.dk/viewtopic.php?f=4&t=4748
Side 1 af 2

Forfatter:  Damborg [ 05 aug 2003, 18:32 ]
Titel:  Lambdasonde..

Har sat en lambdasonde i udstødningen..
Og monteret et multimeter (FLUKE) til sonden...

Når jeg kører Ligger den på en 0.6-0.7 volt... konstant.. også ved aceleration...

Men når jeg så skifter gear og den falder i omdrejninger går den i minus..???? -0.1

Har provet at tilslutte den til en Blandingsmåler...

Der lyser den i de midterste dioder... men når jeg så skifter gear slukker den....(nok pga den jo ikke kan måle minus)...

Er det en normal måde at opføre sig på..???

Forfatter:  David [ 05 aug 2003, 21:00 ]
Titel: 

Måden den opfører sig på er helt normal.
Når du slipper gassen og lader bilen trille videre lukker den for benzinen. altså er der kun ren luft som passerer sonden. Er det kun ren luft som passerer burde den sige 0 mv, men en eventuel misvisning på multi meteret kan være årsagen til din "minus" læsning.
Nu ved jeg ikke lige hvilket multimeter du bruger, men jeg har erfaret at de målere man kan få i "rodekassen" hos silvan, bilka mm. ikke altid er markedets mest præcise. Men det kan desværre også ske for nogle af de dyre modeller.
Men ikke noget at bekymre sig for.
håber der hjalp dig lidt.

Forfatter:  Damborg [ 05 aug 2003, 22:29 ]
Titel: 

Nå ok... lyder godt..

Multimeteret er en RIGTIG Fluke... lille model til et par tusinde...

Og Dansk teknologisk institut har lige været og Kontrolleret den...

Syntes bare at det lyder mæreligt at den kan falde i minus det vil jo sige at sonden faktisk skulle vende signalet...

Kørte en tur i Bilen lige efter første inlæg... og lurede så lidt nærmere..

Ved Cruise lå den på 499-550mv

Tomgang omkring 600mv

Men ved Acc.. faldt den først til 250 og smuttede så op på 550mv

Og ved gearskifte smuttede den så til MINUS 155-255...

Det er så der jeg syntes at det lyder lidt mærkeligt...

Kan Sonden ikke blive SLIDT så at den information den kommer med er par milivolt ved siden af... så de -200mw faktisk er 0mv og de 500mv så svarer til 600mv el 700mv..

Bare et spørgsmål... effekten til at lave spænding kan jo i teorien godt forringes
Som modstanden i en temperaturføler kan ændre sig..??

Forfatter:  Cossie [ 05 aug 2003, 22:54 ]
Titel: 

Det lyder ikke helt rigtig det der......

Den skulle gerne pulsere i spændningen f.eks. 300-800mv hele tiden ellers så koster en ny hos f.eks. Autobremsen jo ikke mere en 400.-

Forfatter:  stefan [ 06 aug 2003, 05:54 ]
Titel:  lambdasonde

Det kommer jo an på hviken bil vi snakker om, Er det en karburator bil eller en motor, der er ikke er lambdareguleret fra start af vil spændingen jo ikke være pulserende, da motorstyringen jo ikke kompensere fra sonden data, og derfor ikke laver om i blandingen. Men ligemeget hvilken bil vi taler om vil jeg da mene at 550mV er for lidt ved acceleration/fuldgas

Forfatter:  Damborg [ 06 aug 2003, 08:17 ]
Titel: 

Lige i denne situation er lambdasonden ikke tilsluttet nogen motorstyring...

Og sonden er monteret en 15-20 cm fra manifoldet..

Sonden Viser ingen dataer de første 3 minutter og begynder så at give signal Langsomt(sikkert under opvarmning...)
Og efter en 5 minutter er den så på de ca 500mv

Forfatter:  HenrikGM [ 06 aug 2003, 14:24 ]
Titel: 

Har du set en karakteristik på en lambda sensor?

Alt mellem 0,3 og 0,8 volt kan betyde lambda1(1:14,7)
Her optræder de laveste emissioner typiskt. Det er hvad en alm lambda sensor er beregnet til, og stort set hvad den kan bruges til.

Alt andet er et kvalificeret gæt.

Dernæst er skidtet temperaturafhængigt, så om den viser 0,1 volt fra eller til behøver ikke afspejle andet end en anden sensortemperatur. Da bilfabrikkerne bruger det til lambda1, ser karakteristikken ud som den gør, og er dermed stort set totalt ubrugelig til trimning. Bevares, du kan da få at vide om den er alt for mager, eller alt for fed, iforhold til 1:14,7, men hvad vil du helt præcist bruge den info til?

Bilen yder ikke den bedste ydelse, og har hellerikke den bedste økonomi der, så anvendelsen er mildt sagt begrænset til indstilling/tuning, og den fortæller dig intet om blandingsforholdet.

Forfatter:  Damborg [ 06 aug 2003, 19:10 ]
Titel: 

Nå..

Det jeg har tænkt mig at bruge Lambdasonden/blandingsmåleren til..

Jeg har tænkt mig at forsøge mig på at køre mit MF2 anlæg ind på rullefelt med en 4 gas Tester i røven..

Men blandingsmåleren skal kun være der til kontrol når bilen kører til hverdag for den ikke pludseligt kører MAGER...

Men så da jeg monterede lambdasonden syntes jeg bare at den opførte sig anderledes end jeg ellers troede at den ville... (GÅ I MINUS)

Regnede med at blandingsmåleren ville virke lidt mere stabil...

Så derfor monterede jeg en fluke på signalet som fortalte at det faktisk var MINUS jeg havde ud af sonden en gang i mellem..

Og det andet jeg så ikke forstår at når jeg så giver bilen FULD æde at den så burde stige i signal men det gør den så ikke....

Så er det jeg er i tvivl om sonden eller måden jeg måler på er forkert..

Eller at min bil simpelthen får ALT for lidt at leve af ved acc...

Forfatter:  FTP [ 06 aug 2003, 19:57 ]
Titel: 

Hejsa damborg.
Hvis det er den blandingsmåler og mf2 du købte af mig,skal den op og tænde grøn lampe.Kun i nogle tilfælde hvor måleomrde på lambda-sonde ikke passer overens med måler er det den sidste røde lampe.Hvis den dykker under acc. skal du justere de første trimmere lidt op.Når du så har justeret den ind på rullefelt,skal du lige ud på vejen bagefter og kontrolere om den får nok.Vi har nemlig prøvet at den skulle have lidt mere benzin på vejen end på rullefelt.Der er fordi at der ikke er nok køling i blæseren.

Forfatter:  Damborg [ 06 aug 2003, 20:11 ]
Titel: 

Hej Finn... kan du ikke komme på ICQ

Side 1 af 2 Alle tider er UTC + 1 time
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
https://www.phpbb.com/