Powerforum http://powerforum.dk/ |
|
Spørgsmål om portning (Nolan) http://powerforum.dk/viewtopic.php?f=4&t=4586 |
Side 1 af 1 |
Forfatter: | TB_205GTI [ 21 jul 2003, 21:30 ] |
Titel: | Spørgsmål om portning (Nolan) |
Jeg er blevet anbefalet at snakke med Nolan herinde fra... Da jeg skal have bearbejdet mit topstykke, kan jeg lige så godt gå hele vejen og tage manifolderne med. Men der er så nogle enkelte spørgsmål. Vi starter med udstødningsmanifolden.. Skal portene i toppen passe 100% med portene i manifolden, eller skal manifoldens porte være en msule større, men en svag konisk form? Indsugningsmanifolden, hvordan kan jeg forbedre den? Det er en 205 GTI. Er det eneste jeg kan gøre ikke at polere den? Spjældhus: Nogle der ved om gammel modle spjældhus (den med hvid plastik) er ens inden i som ny model (den med sort platsik)? Jeg har et ekstra spjældhus liggende som jeg gerne vil polere, men det er gammel model, og min bil er med ny model. Hvor kan jeg billigt få slebet vinkler på mine ventiler? Og hvordan finder jeg ud af hvilke vinkler der skal slibes for at have bedst flow? Sidst men ikke mindst, hvis nogle ligger inden med billeder af et portet 205 GTI topstykke, så send dem endelig på min mail. |
Forfatter: | Nolan [ 22 jul 2003, 22:40 ] |
Titel: | |
Wow ![]() Det lyder jo som om jeg burde vide en del om dette emne........ Selvom jeg mener tilliden er lidt overdrevet, så vil jeg da alligevel komme med et par kommentarer; Udstødningsmanifolden bør laves, så den er lidt større (½mm) end topstykkets port. Dette er lidt vanskeligt at lave, hvis porten i topstykket allerede er større en manifolden, men din idé med at gøre manifolden lidt konisk er ok - pas på med godstykkelsen.... den skal altså holde til noget varme ![]() Portning af indsugningskanalen er mange ting. Det er ikke bare et spørgsmål om diameter men også om at fjerne alle fremspring og kanter omkring ventilstyr, sæder o.l. Det er her der kan være rigtigt meget at hente. Prøv at forestille dig et vandløb...... her ændrer vandet med tiden flowet ved at fjerne materiale fra bredderne hvor hastigheden er størst. Det er det du skal gøre..... Husk dog på, at du skal sørge for at diameteren bliver stadig mindre ind mod ventilen, for at undgå steder hvor gashastigheden falder. Dette vil resultere i at benzinen fortættes og bliver til dråber istedet for 'atomiseret benzin' med dårligere forbrænding til følge. Og lad så være med at fjerne så meget materiale, at du sliber igennem til vand, olie eller nabokanaler (been there, done that......) det KAN IKKE repareres. Prøv evt. lige at kigge her: http://realpower.dk/Sider/7mgte%20motorrenovering.htm det viser med at ønskelig tydelighed, hvad det drejer sig om. Spjældhuse ved jeg intet om, så her vil jeg ikke kloge mig !! Mht. slibning af ventiler, så kig lige på denne side: http://powerpage.dk/ventilsystem.htm Den siger vist det hele. Jeg har ikke selv været ude i andet end at gøre sædet smallere. Om det gav den helt store effekt kan jeg ikke rigtigt sige noget fornuftigt om men mange tunere mener jo det er et must. Jge håber du alligevel kan bruge min ringe viden til noget ![]() /Nolan P.S. Læs også lige disse sider: http://powerpage.dk/topstykke.htm http://powerpage.dk/udstodning.htm |
Forfatter: | Gæst [ 22 jul 2003, 23:14 ] |
Titel: | |
Jeg havde i første omgang tænkt mig at fjerne støbemærker og skarpe kanter i portene. Hvis det bliver godtså vil jeg gå et skridt længere og forsøge at bløde det skarpe buk en smule. Sidst men ikke mindst, så vil jeg port matche indsugningen med portene i toppen, og det samme for udstødningen. Dette sammen med tre vinklede ventiler, 270 graders knast og bananmanifold burde kunne give en 15Hk. Spjældhuset vil jeg polere op, men dette kun for at olietågerne fra udluftningsslangerne ikke skal sætte sig fast i spjældet. tak for hjælpen. /TB_205gti |
Forfatter: | Nolan [ 22 jul 2003, 23:33 ] |
Titel: | |
Det lyder som om du er på rette vej ![]() Nu fattede jeg også lige den med spjældhuset. Jeg troede du mente orgelpiper (som i 4 spjældhuse - ligesom 2 dobbelte kaburatorer). Pas lige på med at polere kanalen i spjældhuset. Jeg ved at nogle fabrikanter tilpasser spjæld og kanal nøje til hinanden for at sikre et fuldstændigt lukket spjæld i tomgang. Tomgangen reguleres jo af et separat tomgangsspjæld styret at ECU'en og falsk luft gennem spjældhuset generer denne regulering og giver en ujævn tomgang. /Nolan |
Side 1 af 1 | Alle tider er UTC + 1 time |
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group https://www.phpbb.com/ |