Powerforum http://powerforum.dk/ |
|
Turbo http://powerforum.dk/viewtopic.php?f=4&t=4366 |
Side 1 af 2 |
Forfatter: | Spyde [ 05 jul 2003, 15:32 ] |
Titel: | Turbo |
Hejsa jeg er gået i gang med at bygge turbo på min bil men er lidt i tvivl om det er nødvendigt at gøre noget ved boxen hvis man har mf2 på. er der nogen der kan hjælpe mig:-/ ? |
Forfatter: | Polo turbo [ 05 jul 2003, 17:04 ] |
Titel: | Re: Turbo |
Hejsa.. Det ville jo hjælpe en del, hvis du skrev hvad bil det er.... ![]() Men en MF2 box er jo et benzintilskud system, så hmm nej, der budre ikke være nødvendigt at andre i boxen.. |
Forfatter: | www.scantune.dk [ 08 jul 2003, 06:37 ] |
Titel: | |
Forfatter: www.scantune.dk Dato: 07-07-03 19:23 Jo, -det er skingrende nødvendigt at ændre på den originale motorstyring hvis man bruger et tilskudssystem. Man skal være sikker på at lambdareguleringen er afbrudt, så den ikke kører closed loop når tilskudssystemet er aktiveret. Mange motorer er blevet stegt på den konto. Adaptive systemer kører blandingen stille og roligt tilbage i løbet af et par timers kørsel, så det er nødvendigt at give ECU'en et fake signal i de situationer. /Per. |
Forfatter: | FordFan [ 08 jul 2003, 17:28 ] |
Titel: | |
hvordan gør man lige det . er det virkelig nødvendig i alle situationer hvis man bare bruger MF2 nu fatter jeg ingenting tror boxen man kører med for fed blanding og justere ned, for hvis det er tilfældet så burde den jo også selv justerer op igen...?????? |
Forfatter: | Nolan [ 08 jul 2003, 18:14 ] |
Titel: | |
Att. www.scantune.dk Ja, jeg har sgu lidt svært ved at se, hvorfor motorstyringen skulle gøre blandingen for mager i closed-loop. Hele ideen med closed-loop er jo, at blandingen reguleres udfra HEGO-sensoren's informationer. Så vidt jeg ved, så regulerer den ind så blandingen passer, selvom tilskudssystemet giver lidt for meget eller lidt for lidt. Der skal godt nok nogle gode argumenter til, før jeg ændrer på den opfattelse ![]() Kunne det have noget at gøre med www.scantune.dk's salg af PerfectPower ECU-systemer (som i øvrigt er fantastisk billige !!) ? /Nolan |
Forfatter: | www.scantune.dk [ 08 jul 2003, 22:04 ] |
Titel: | |
En NA motor går som regel først ud af CL ved ca. 80%TP og ca 60% for en FI motor (turbo/kompressor). En NA med eftermonteret turbo vil have et termisk behov for at gå ud af CL ved ca. 40% eller mindre. Dvs. at der er et hul fra 40-80%TP hvor der er CL, men behov for FLE (full load enrichment) for at køle. Bruger man et tilskudssystem i det område vil CL prøve at trække blandingen mod lambda1. Nogle systemer kan korrigere mere end andre, som regel mellem 20 og 50%. Har man fat i et system der kan korrigere 50% (Sagem) kan man hurtigt løbe tør for benzin hvis man først skal aflevere 50% til korrektionen og så derefter FLE. Dette gælder for det meste motorer med luftmængdemåler, hvor CL primært er styret via TPS, Er det MAP er det nemmere. Der er også problematikken med OEM ECUen's egen FLE, når den aktiveres skal der korrigeres ned på tilskuddet. En brugbar løsning er at få CL til at trække op i blandingen og hjælpe tilskuddet i stedet for at modarbejde det. I de fleste tilfælde kan det ske ved at koble en kalibreret modstand til stel fra lambdasignalet eller bruge en Zener, når CL ønskes deaktiveret. /Per. ![]() |
Forfatter: | Nolan [ 09 jul 2003, 10:39 ] |
Titel: | |
Siger du, at man kan tvinge EFI'en til at køre i OL, ved at koble HEGO-signalet fra i det område, hvor problemet opstår (40-80% spjæld) ? Eller forhindrer man bare spændingen fra HEGO i at overstige feks. 800mV, så EFI'en tror motoren kører lidt tyndt og derfor korrigerer opad ? Det kan jo ret let laves med en spændingsdeling. Skal det køre i hele området eller kun i området 40-80% TP ? Jeg mener; det skal vel kun korrigere, når der er tryk ? Det virker som om du har styr på det, så jeg er allerede ved at ændre min opfattelse (tidligere indlæg). /Nolan |
Forfatter: | www.scantune.dk [ 09 jul 2003, 20:10 ] |
Titel: | |
Det bedste er at få CL korrigeret mod fed, så tærskelen til FLE er så lille som muligt, som du selv er inde på kan det gøres med en spændingsdeler. SMT6 har en funktion indbygget, så man kan mappe (8*16) blandingen i hele CL området ved at manipulere med O2 signalet. Området for tomgang > cruise lægget selvsølgelig på 14.7:1. FLE skal aktiveres lidt under 0 (1bar absolut) /Per. |
Forfatter: | K-FINN [ 09 jul 2003, 20:48 ] |
Titel: | |
Att. spyde. Min kammi kører mazda 626 2.0I 16v hvor vi har eftermonteret turbo og ic.Den kører med standard komp. og 0,6 bar ladetryk og mf2 med 3D udgang.Der er IKKE lavet noget andet ved motor eller styrebox.Den her kørt 1,5 år UDEN problemmer.SÅÅÅ DEEET. |
Forfatter: | Nolan [ 10 jul 2003, 00:56 ] |
Titel: | |
![]() Ja, der er sgu godt nok lidt forskellige meninger om dette emne....... Att. Per (www.scantune.dk): Med spændingsdeler-løsningen, kan jeg altså kun justere blandingen jævnt over hele load-området, men med en modifier er det muligt at justere udfra et map. Er det rigtigt forstået ? Jeg ruller i en Ford Mondeo 1.8, der lige har fået en ny motor (den gamle gav op efter næsten 300.000km). Jeg har indkøbt en T3'er og en IC som skal monteres her i min sommerferie. Jeg er i øjeblikket ved at brygge manifold og rørsystem sammen. CR bliver sænket til ca. 8:1. Jeg havde forestillet mig at benytte et tilskudssystem henad MF2 (eller SMT6 ?). Har du kendskab til problemer af nogen art i forbindelse med en sådan ombygning ? /Nolan |
Side 1 af 2 | Alle tider er UTC + 1 time |
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group https://www.phpbb.com/ |