Powerforum
http://powerforum.dk/

FAQ : dump valve
http://powerforum.dk/viewtopic.php?f=4&t=4358
Side 1 af 2

Forfatter:  Heine [ 02 jul 2003, 21:41 ]
Titel:  FAQ : dump valve

Hej

Hvordan hulen virker en dobbelt stemplet dump valve ????

Har menlig problemer med at min nuværende ventil står åben i tomgang ..


Best regards Larsen

Forfatter:  Anders, Uno Turbo.. [ 02 jul 2003, 22:49 ]
Titel:  Re: FAQ : dump valve

.. ved at der er et meget hårdt og stort decideret stempel der går ned og lukker, mens der er en lille samme der holder det store lukket med tryk fra manifolden.

Forfatter:  Nolan [ 03 jul 2003, 11:12 ]
Titel:  Re: FAQ : dump valve

Her kunne det være fedt med en illustration ;-)

/Nolan

Forfatter:  Anders, Uno.. [ 03 jul 2003, 13:07 ]
Titel:  Re: FAQ : dump valve

Hej Nolan,

Det skulle så være fordi man gerne vil vide teknikken bag - hvis man er ligeglad med det, skal man bare følge disse råd:

Har bilen luftmængmåler ? Hvis ja, benyt dobbeltstemplet helst justerbar dumpventil hvis man vil have larm, ellers brug en alm. "Bosch type" recirkulations ventil. Uanset hvad man vælger vil recirkulations typen altid være den bedste når vi taler om luftmængdemålere, da denne netop regner med at få trykket retur på indsugninssiden af turboladeren. Hvis man benytter en dobbelt stemplet ventil og lufter ud atmosfærisk, vil blandingen ved blow off være for fed, da luftmg. måler jo regner med at få trykket retur.

Ved luftmængdemåler setups kan man ikke benytte membran-type ventiler, eller stempel der ikke kan lukke i tomgang, da den vil åbne og suge falsk luft på den forkerte side af luftmængdemåleren. Dette vil give en meget meget dårlig tomgang (svarer til at skære et hul på en af trykslangerne, så ved I hvad jeg taler om..)

Kører man uden luftmængdemåler er det praktisk set ligemeget hvilken ventil du vælger. Her vil recirkulationsventilen kun være praktisk, for at undgå larm - så man sender trykket retur i de tætte slanger på sugesiden. Dog har jeg før oplevet, at selv biler med MAP sensor kan blive lidt urolige ved blow-off, da benzinmængden stadig ikke helt nås at bilve justeret ind af MAP sensor, der også regner med at få trykket retur. Dette kan dog "chippes" væk, f.eks. med SMT6 fra PerfectPower, UniChip eller en decideret ny chip til orig. boks. Tomgangen er ikke berørt af blow-off ventilens åbning hvis man kører med MAP, men jeg vil altid anbefale at køre med stempel typen, da disse for det første holder meget længere, samt kan klare mere tryk, og hvis man køber en justerbar har man også mulighed for at manuelt justere åbningen på ventilen hvis man f.eks. leger med højere ladetryk.

Venlig hilsen

Dumpventil fanatikeren Anders

Uno Turbo i.e (med luftmængdemåler ;) )

Forfatter:  Saab-Daniel [ 03 jul 2003, 13:22 ]
Titel:  Re: FAQ : dump valve

Faktisk en fin gennemgang Anders!
Jeg vil dog opfordre til at læse denne tråd: http://forum.saabturboclub.com/phpbb1/v ... hp?t=11190

Fra den svenske saab-turbo-clubs' hjemmeside... Der står mange do's and don't med hensyn til BOV og bypass...
Det er godt nok på svensk, men med en lille smule tålmodighed er det let forståeligt...
Daniel

Forfatter:  Anders.. [ 03 jul 2003, 13:24 ]
Titel:  Re: FAQ : dump valve

Hej Daniel:

Har læst den, ret god også.. mine udtalelser er dog ikke mere teori, end at de kommer fra hands-on experience med mine tidl biler med turbo og nuværende..

And

Forfatter:  Nolan [ 03 jul 2003, 13:47 ]
Titel:  Re: FAQ : dump valve

;-)

Tak for redegørelsen, Anders.

Det er sgu rart, når nogen gider tage sig tid til at forklare os andre hvordan tingene hænger sammen.

Jeg kunne dog stadig godt tænke mig en illustration over sådan en dobbelt-stemplet BOV...........
Ja, jeg er en tech-nørd men det er altså rart at vide hvordan ting virker.

/Nolan

Forfatter:  Anders [ 03 jul 2003, 14:09 ]
Titel:  Re: FAQ : dump valve

Ok, jamen så laver vi da lige en beskrivelse med billeder.

Jeg har for din skyld været nede på gaden og afmontere min dumventil, som et af typen Lasse herfra Powerpage.dk sælger. Den er dobbeltstemplet og justerbare. Kig lidt på billederne, jeg har taget et par billeder, og splittet den ad og lagt den i samlingsrækkefølge, for at du kan se de to stempler.. jeg byttede rundt på det før, det mindste stempel er tættest på trykket, det store længst væk.

Vh. Anders

Forfatter:  øhh [ 03 jul 2003, 15:10 ]
Titel:  Re: FAQ : dump valve

nu i er så kloge;-) kan man sætte en af de billige dumpvalve herfra siden "den til 400kr" på en ford escort rs turbo årgang 86? er den med det der luft mængde måler?
vil den ikke køre fint nok med sådan en? eller skal jeg lade vær med at købe den:-/

jonas

Forfatter:  Nolan [ 03 jul 2003, 22:16 ]
Titel:  Re: FAQ : dump valve

En RS-turbo har en luftmængdemåler af den type med en 'klap', der regulerer benzinmængden mekanisk.

Den vil gå som l... så snart der ikke er det store boost.
Altså under tomgang og påløb.

Problemet er her, at 'klappen' snydes for en del af luftstrømmen, da BOV står lidt åben.

Membran-BOV'en her fra powerpage er altså ikke velegnet.

/Nolan

Side 1 af 2 Alle tider er UTC + 1 time
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
https://www.phpbb.com/