Powerforum
http://powerforum.dk/

Vandkølingen til kuglelejeturbo
http://powerforum.dk/viewtopic.php?f=4&t=4357
Side 1 af 1

Forfatter:  Claus A [ 02 jul 2003, 21:39 ]
Titel:  Vandkølingen til kuglelejeturbo

Jeg har anskaffet mig en Garret GT30 kuglelejeturbo til min Calibra.
På en sådan turbo er oliemængden reduceret og medvirker så ikke
til en så stor del af kølingen som på en "almindelig" turbo.
Derfor understreger Garrett at kølevandet skal være tilstrækkeligt !!
På en Calibra tages kølevandet til turboen fra toppen af køleren
og udløbet ender i ekspansionsbeholderen.
Det vil jeg så gerne forbedre. Min umiddelbare tanke var at tage
det fra afgangsslangen på køleren hvor vandet er koldere og stadig
lade det ende i ekspansionsbeholderen.
Niveauet på afgangsslangen er naturligt nok lavere end den nuværende
i toppen af køleren. Opvarmningen af vandet vil hjælpe det på vej, op
i ekspansionsbeholderen.
Hva' mener i ?
Er jeg på rette spor ?

P.f.t.
Claus A

Forfatter:  Kim Frederiksen [ 03 jul 2003, 01:23 ]
Titel:  Re: Vandkølingen til kuglelejeturbo

øhh godt nok lidt off topic! men.... hvad skal du med en GT30 turbo på en calibra???? skal du lade 6 bar?? ;-) med hensyn til kølingen kan jeg ikke hjælpe dig! vandkølingen er ikke sluttet til på min mølle!

Forfatter:  Claus A [ 03 jul 2003, 08:10 ]
Titel:  Re: Vandkølingen til kuglelejeturbo

Størrelsen er beregnet af GIK udfra 1,4 bars ladetryk ved 7000 o/min.

Forfatter:  GTI-Kongen [ 03 jul 2003, 15:29 ]
Titel:  Re: Vandkølingen til kuglelejeturbo

Jeg vil mene at den får køling nok hvis du bruger dit gamle system.

Forfatter:  Kim Frederiksen [ 04 jul 2003, 14:05 ]
Titel:  Re: Vandkølingen til kuglelejeturbo

Claus> ok! DAMN!! er den ikke røv-stor sådan en mølle??? :-D

Forfatter:  Claus A [ 04 jul 2003, 15:15 ]
Titel:  Re: Vandkølingen til kuglelejeturbo

Jeg er træt af den lille K16 som kun holder 1,25 bar til 5000 omdr.

Jeg spurgte så GIK (Meget flinke mennesker) om hvad der var
det bedste af det bedste = GT30BB med GT35 turbinehus.
Kan så rigeligt levere 450 HK på denne motortype med de efter-
hånden mange modifikationer den har. 8,1L intercooler, komplet
63mm trykrørføring, komplet 3" udstødning, oliekøling under stemplerne,
vand/methanol indsprøjtning, osv. osv.
Spørgsmålet er så om jeg når at få stålplejlstængerne monteret
inden lortet eksploderer.
Nej den fylder forbavsende lidt i diameter men har et "tykt"
kompressorhus. Der er fint plads til den.
Claus A

Side 1 af 1 Alle tider er UTC + 1 time
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
https://www.phpbb.com/