Powerforum http://powerforum.dk/ |
|
gasspjæld kan de blive for store? http://powerforum.dk/viewtopic.php?f=4&t=4325 |
Side 1 af 2 |
Forfatter: | Peter h [ 23 jun 2003, 19:22 ] |
Titel: | gasspjæld kan de blive for store? |
Hvis man vil have 4 gasspjæld på gælder det så ikke om at få så store som muligt mere luft ???? eller hvordan? |
Forfatter: | Kim andersen [ 23 jun 2003, 21:37 ] |
Titel: | Re: gasspjæld kan de blive for store? |
Hmmm 4 gasspjæld... hvad bil snakker vi lige om her??? er det spjælhuse du vil ha på...??? |
Forfatter: | Peter h [ 24 jun 2003, 16:14 ] |
Titel: | Re: gasspjæld kan de blive for store? |
ja det er spjældhuse ! en opel 2,5 i en ascona |
Forfatter: | Wildert [ 24 jun 2003, 16:29 ] |
Titel: | Re: gasspjæld kan de blive for store? |
De kan sagtens blive for store - hvis de bliver for store mister luften hastighed ind i motoren ved lave omdrejninger, og motoren går dårligt. Med spjældhuse er det dog et mindre problem, end det var med dobbelte karburatorer i gamle dage. For med dobbelte karburatorer var man afhængig af lufthastigheden til at få benzinen forstøvet. Med spjældhuse klarer indsprøjtningsdyssen dette. Men igen, man benytter tit "banked injection", og i så tilfælde er man igen afhængig af lufthastighed i et eller andet omfang. 2.5'er - det må være en række 6'er? I så fald ligger vi på ca. 416 kubik pr. cylinder. For en 4 cylindret ville det være knap 1.7 liter. Nede i den ende ville jeg gå efter 40 - 42 mm. til en gade motor. Det kommer også lidt an på hvilke omdrejninger du forventer fuld ydelse ved. Jo lavere, jo mindre diameter på husene. Umiddelbart ku' jeg ikke forestille mig at en R6'er tager ret mange omdrejninger - mon ikke du holder dig indenfor de 6K rpm? Så passer 40 eller 42 mm. meget godt. Du kan læse mere her: <http://www.jenvey.co.uk/> |
Forfatter: | Bmw [ 24 jun 2003, 20:28 ] |
Titel: | Re: gasspjæld kan de blive for store? |
2.5 L kan skam SAGTENS være en række 4`r, hvilket jeg gætter på i dette tilfælde, en række 6`r blir nok for snude-tung.. Man kan faktisk strække den til knap 2.8L med sån gammel række 4.. |
Forfatter: | peter h [ 24 jun 2003, 21:20 ] |
Titel: | Re: gasspjæld kan de blive for store? |
det er en 4 cyl. er 50 mm. og hver cyl for meget ??? |
Forfatter: | Henrik D. S. [ 24 jun 2003, 21:23 ] |
Titel: | Re: gasspjæld kan de blive for store? |
Den bedste beskrivelse kan du se her, det er en teknisk vejledning fra en af verdens største producenter af spjælhuse til motorsport. What is the best throttle body diameter? Factors influencing size are; Power output, RPM, cylinder head design, cylinder capacity, position of the throttle body in the inlet tract and position of the injector. Choice of bore size is a balanced compromise resulting from the following; 1) A larger bore leads to lower flow resistance, but obeying the laws of diminishing returns. 2) A smaller bore leads to better throttle control and response (never underestimate) and improved fuel mixing. 3) The system should be considered in total - from (at least) trumpet flange to cylinder and proportioned accordingly. Basic references for BHP per cylinder, assuming ca 120mm from butterfly to valve head and a max of 9,000 rpm are; Up to 30 - 30mm, up to 33 - 32mm, up to 39 - 35mm, up to 46 - 38mm, up to 51 - 40mm, up to 56 - 42mm Up to 65 - 45mm, up to 74 - 48mm, up to 80 - 50mm, up to 87 - 52mm, up to 93 - 54mm. These power figures may be increased by up to 10% in a purpose - designed, well proportioned system. As butterfly to valve distance increases, butterfly size will need to increase in proportion to system taper and vice versa. Lower revving engines and those with injectors placed before the butterfly will generally accept a larger body. MVH Henrik D.S. HDS-Trim www.wolf3d.dk |
Forfatter: | Wildert [ 25 jun 2003, 08:45 ] |
Titel: | Re: gasspjæld kan de blive for store? |
Og det er så præcis den beskrivelse der kan findes på Jenvey's hjemmeside som jeg linkede til... @BMW: 2.8 i en CIH'er? Mener at have hørt om Mantzel's 2.7'ere - men at de var meget kostbare, og meget lidt holdbare (for store sidebelastninger på stempler og cylindre grundet ret korte plejlstænger til lang slaglængde). Anyway, så ku' det da godt være en R6'er. Har da i mine Opel GT dage set en GT'er med en R6'er... tysk selvfølgelig ![]() |
Forfatter: | peter h [ 25 jun 2003, 17:01 ] |
Titel: | Re: gasspjæld kan de blive for store? |
nogen der kan oversættet det lidt ??? med hensyn til de mål der står ??? (Up to 65 - 45mm, up to 74 - 48mm, up to 80 - 50mm, up to 87 - 52mm, up to 93 - 54mm.) |
Forfatter: | Henrik D. S. [ 25 jun 2003, 21:12 ] |
Titel: | Re: gasspjæld kan de blive for store? |
Att: Peter H Op til 65HK pr. cyl. 45mm spjæld. osv. Att:Wildert Korekt det var noget jeg hev ned for et par år siden fra deres hjemmeside. Det er korekt at Mantzel lavede både 2,7 & 2,8 4cyl motore. De havde bare ikke særlig lang levetid ca. 80.000km så skulle de renov. Men det er noget af en bundtrækker !!! MVH Henrik D.S. HDS-Trim www.wolf3d.dk |
Side 1 af 2 | Alle tider er UTC + 1 time |
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group https://www.phpbb.com/ |