Powerforum
http://powerforum.dk/

benzinforbrug på turbobil
http://powerforum.dk/viewtopic.php?f=4&t=3987
Side 1 af 1

Forfatter:  allan [ 20 mar 2003, 16:58 ]
Titel:  benzinforbrug på turbobil

hejsa...

har en lile diskution med en ven, han mener at en turbo bil bruger meget benzin... og jeg mener at den kun vil bruge meget når man "spader" til den....

er der nogen som lige kan forklare mig hvordan benzinforbrug hænger sammen på en turbo-bil...

kender en som havde en rs turbo peppet op til 160 hk... og den gik ca 13-14 km på literen..

Mvh

Allan

Forfatter:  JBO [ 21 mar 2003, 23:57 ]
Titel:  Re: benzinforbrug på turbobil

Ja, noget for noget, bilen vilsikkert gå korter på literen, det er jo også fordi man gir noget mere spade...

Forfatter:  koolberg [ 23 mar 2003, 18:53 ]
Titel:  Re: benzinforbrug på turbobil

Der er kun 'En måde at få HK ud af en motor, det er ved at proppe noget merer benzin i, så jo flerer hk, jo merer benzin, men du har ret i at når man holder sig under 2-3000 omd. er turbo'en jo ikke rigtig slået til enu, så sluger den ikke så meget... Men helt ærligt, hvad sjov er der ved at have en turbo bil og så ligge at trille med små omdrejninger....

Forfatter:  Casper Frimodt [ 23 mar 2003, 23:25 ]
Titel:  Re: benzinforbrug på turbobil

Ar - den der med at man kun kan få flere Hk ud af maskinen ved at proppe mere benzin ind - den holder vidst ikke i en retsal...
Hvad med når man f.eks.:
1) hæver kompressionsforholdet (mere effekt men samme mængde benz).
2) afballancerer og på anden vis nedsætter friktionen eller letter stemplerne (mindre masse, som hele tiden skal accelereres op og "ned", for det kræver jo effekt...).
3) sætter sportsmanifold + udstødning på, så stemplerne skal bruge mindre kraft på at trykke røgen ud (ved godt at klart den største effektforøgelse ved dette indgreb stammer fra den forhøjede fyldningsgrad, som jo er et udtryk for at mere gas kan sluses ind i maskinen, men den kraft, som stemplerne "før" brugte på at presse røgen ud gennem udstødningen, vil jo leveres ved svinghjulet) :-))

Mvh CF :-)) :-)) :-))

Forfatter:  ppj [ 24 mar 2003, 21:31 ]
Titel:  Re: benzinforbrug på turbobil

Benzinen giver kun støre efekt vis der samtidig kommer mere ilt i cylinderen,
i forhold til volumen da intet kan brænde uden ilt;-)

Forfatter:  Havneren [ 25 mar 2003, 19:25 ]
Titel:  Re: benzinforbrug på turbobil

Tilbage til økonomien...

Det er fuldstændig korekt at turboen giver økonomi. kompression hænger direkte sammen med økonomi... så sænker du kompressionen når du sætter turbo på. Så ødelægger du den fordel. Men det er jo heller ikke derfor man sætter mølle på!

Er det for økonomi/komfort, så kig på hvordan fabrikkerne gør det! En lidt for "lille" turbo og lidt for "meget" kompression. Det er måske ikke der hestene ligger, men det er jo ikke alle der kan "nøjes" med heste!

v/h christian

Forfatter:  koolberg [ 26 mar 2003, 08:25 ]
Titel:  Re: benzinforbrug på turbobil

Vil selvfølgelig give Frimod ret, men men men, så kan man jo blive ved.. ALU fælger vejer mindre end stål og er dem motoren skal trække rundt og er derfor også mere økonomiske... kør ALDRIG med åbne vinduer da det tager op til 20% mere sprit, for slet ikke at tale om hvad en el-bagrude sluger........

Men hvis man vil have økonomi ser man da vist på en turbo diesel og ikke en benzin turbo....

Forfatter:  allan [ 27 mar 2003, 16:51 ]
Titel:  Re: benzinforbrug på turbobil

hejsa...

att: koolberg.. nu er det ikk min benzin-økonomi vi snakkede om men om sådan en benziner-turbo kan være økonomisk....!;-) ;-) ;-)

tak til havneren


Allan

Side 1 af 1 Alle tider er UTC + 1 time
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
https://www.phpbb.com/