Powerforum
http://powerforum.dk/

att Lasse ang sportsbagpotte
http://powerforum.dk/viewtopic.php?f=4&t=3722
Side 1 af 1

Forfatter:  Casper Frimodt [ 18 jan 2003, 23:06 ]
Titel:  att Lasse ang sportsbagpotte

Hej Lasse.
Det er nogle gode sider du har her på nettet, og jeg er enig med det meste...
Men under tuning skriver du at montering af sportsbagpotte ikke giver nogen effektforøgelse. Det passer nok, hvis den bagerste potte I FORVEJEN er en gennemstrømspotte. Men hvis der sidder en normal (non-gennemstrømspotte)lyddæmper på i bagenden (og den forreste potte er af gennsmstrømstypen), kan man ikke benægte at det giver effektforøgelse.
Jeg lavede en trykudlignings-bagpotte til min Escort III 1,3, hvor der i forvejen sad en trykudligner forrest og en lyddæmper bagerst, og da den bagerste potte blev udskiftet, sp der nu var 2 trykudlignere, faldt accelerationstiden for 1-100 fra 13,2 til 12,2sec (målt over ca. 10 forsøg m. hver), hvilket svarer til ca. 7% effektforøgelse svarendet til 5 hk...:-)

Det er i øvrigt god stil med de gratis køb og salg sider du holder dig :-)

Forfatter:  chr.lunde [ 19 jan 2003, 16:29 ]
Titel:  Re: att Lasse ang sportsbagpotte

så må jeg sku da kunne hente et par hk/nm
bil.sierra 2,0 dohc turbo 0,7 bar standardpotter (katten) er tømt
hvad vil det ca give at få skiftet uds. og potterne.:-|

Forfatter:  Bj [ 19 jan 2003, 16:44 ]
Titel:  Re: att Lasse ang sportsbagpotte

En optimering af udstødningen er altid en god ting, når man tuner. Specielt med turbo... Mere ind = mere ud. Jeg kørte selv med 2½" hele vejen på min sierra turbo.

Det lasse mener er nok at når man alene skifter bagpotten på de fleste biler, så er det mere udseendet en effekt man opnår. Det kan da godt være du henter 2 HK, men det er ikke det store. Derfor mener jeg også at det at skifte bagpotten er styling. (hvis det er det eneste man gør)

Men i forbindelse med tuning, er det at skifte udstødningssystem en del af det...

Mvh Bjarki

Forfatter:  Casper Frimodt [ 19 jan 2003, 23:25 ]
Titel:  Re: att Lasse ang sportsbagpotte

Nu var det jo heller ikke 2 men 5 hk det gav på Escorten, og når den i forvejen kun havde 69 var det da alligvel en del, især til prisen (hvis man altså holder sig fra de der kr2500,- mærkepotter, der alligvel lyder som s"%?+¤&! og vejer som en halv Volvo, en af mine venner lod sig "lokke" til at købe en til det beløb og har nu afmonterert den igen pga for dårlig lyd - nitte).
Men hvis tager en brugt gennemstrømspotte fra en anden bil, eller selv laver en (som jeg selv), så er prisen pr hest altså noget man ikke kommer nær andre steder... (Man skal så huske ikke at komme for meget rockuld i potten, da den ellers ikke skralder, som den jo skal).

Og til Chr. lunde: få dog skiftet de(n) potte(t). Mine forældre har også en Sierra DOCH, hvis gamle potter jeg obducerede for ½års tid siden (da de alligvel skulle skiftes), den forreste er vidst nok fra std. en gennemstrømspotte (i mit eksemplar var det perforede rør dog faldet helt sammen, og gav derfor en nasty udvidelse af "rør"diameteren), og den bagerste var så afgjort en non-gennemstrømspotte, der virkelig lignede en stor omgang nitte indvendigt.
Og da jeg har ladet mig fortælle at turboer er endnu mere følsomme overfor snævre udstødninger, så få dog for guds skyld de(n) standard-potte(r) revet af og lav en gennemstrømspotte ;-) Eller få et større system på...

Forfatter:  LasseW [ 20 jan 2003, 07:27 ]
Titel:  Re: att Lasse ang sportsbagpotte

Hej Casper

Der vil være biler der kan drage fordel af potte skift, men generelt er der ikke den store gevinst at hente på kun en bag potte. Jeg har skrevet "giver næsten aldrig noget" af samme årsag. Specilt nyere biler har gode udstødningssystemer hvor effekt gevinsten er lille.

mvh Lasse

Forfatter:  chr.lunde [ 20 jan 2003, 22:11 ]
Titel:  Re: att Lasse ang sportsbagpotte

til casper
jeg har 3"fra turbo til katten
hvis den første pot er en gennemstrømpot kan jeg vel bare skifte bagpotten til en gennemstrømpotte

Forfatter:  Casper Frimodt [ 21 jan 2003, 20:55 ]
Titel:  Re: att Lasse ang sportsbagpotte

Til Chr.lunde
Ja jeg vil nok også mene, at den bagerste potte er den vigtigste, men mon ikke du skulle overveje at lave hele det bagerste stykke i en større diameter?
(jeg ladet mig fortælle, at det er vigtigt med turboladede biler, at modstanden efter turboen ikke er for stor), og udstødningen er jo kun omkring 45mm i std udgaven (er den ik?) For det må da være lidt kleint til en turboladet 2,0'er...

Jeg mener at have læst, at Escort MK III/IV RS turbo her gennemgående 2,4" rør til sine 1,6 liter med 132 Hk og max 0,55 bar i std. udgaven. Mon ikke din 2,0 Sierra i hvert fald skulle have samme diameter eller større.

(Ska lige nævnes, at jeg endnu ikke selv har prøvet at tune med turbolader, så jeg taler kun ud fra hvad jeg har hørt og læst).

Men lad os høre, HVAD SIGER ALLE I TURBO-EKSPERTER TIL DET - er en std ca 45mm std udstødning (fra katten og frem) ikke alt for lille til en 2,0Turbo m 0,7 bar?

Forfatter:  klaus m [ 21 jan 2003, 21:41 ]
Titel:  Re: att Lasse ang sportsbagpotte

Jeg kører med 2 1/2 tommer rør hele vejen igennen og har kun en bagpotte på (gennemstrømning)

Turboen tager jo det meste af motorstøjen, så det larmer faktisk ikke mere end den gjorde med en sportsbagpotte på da den var standard.

Er nu iøvrigt ikke tilhænger af unødvendig larm fra udstødninger:-O

Side 1 af 1 Alle tider er UTC + 1 time
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
https://www.phpbb.com/