Powerforum http://powerforum.dk/ |
|
kompressor tryk http://powerforum.dk/viewtopic.php?f=4&t=3350 |
Side 1 af 1 |
Forfatter: | HenrikGM [ 25 sep 2002, 20:39 ] |
Titel: | kompressor tryk |
Hej folkens. jeg ved godt at man regulere ladetrykket på en kompressor ved at ændre på remhjulenes størrelse. Men findes der ikke en eller anden formel for det, f.eks. x størrelse remhjul på motoren til x størrelse remhjul på kompressoren giver det eller det tryk? Min kompressor skal have noget smøring, hvor laver jeg nemmest et udtag og et retur? Bilen er en ford sierra 2.0i dohc. Håber i kan hjælpe mig. Mvh Henrik |
Forfatter: | Per Mai [ 25 sep 2002, 20:57 ] |
Titel: | Re: kompressor tryk |
For at beregne det, skal man kende kompressorens fortrængning og virkningsgrad, hvis det er en PD (Positive Displacement) kompressor som Roots eller Lysholm. Hvis det er en Radial / Centrifugalkompressor skal man have et flowchart samt kompressorens interne udveksling. Så kan man komme i nærheden af et resultat der kan bruges. Der er en mere simpel måde: At spørge, Jeg har en kompressor XX type xx og en motor type.... er der nogle forslag til udvekslingen? Erfaring overgår nogle gange teorien når det gælder tuning. |
Forfatter: | HenrikGM [ 26 sep 2002, 16:22 ] |
Titel: | Re: kompressor tryk |
Hej Per .Det vil sige at det er bare et spørgsmål om at prøve sig frem? Hvad med det med smøringen, har du nogle gode foreslag? Tak for Hjælpen. |
Forfatter: | Per Mai [ 26 sep 2002, 17:50 ] |
Titel: | Re: kompressor tryk |
Hvis du fortæller hvilken kompressor og motor du har samt evt. modificationer, så vil jeg prøve at hjælpe. Olie tager du ud ved olitrykidikatoren, via et tee. Få evt. lavet en slange på et hydraulik værksted. Spændebånd er forbudt. Olie retur er lidt mere vanskeligt. Bundkarret må af og der skal loddes / svejses / skrues en nippel eller studs på. Returslangen må ikke hælde under 20 grader nogen steder og munde ud over olien i bundkarret. |
Forfatter: | Lars Viggo 306XT [ 26 sep 2002, 23:16 ] |
Titel: | Re: kompressor tryk |
Hej, man kan også sænke ladetrykket ved at begrænse indsugningen, det hjælper selvfølgelig ikke hvis du har for lidt tryk ;o) Men så slipper man da for at skulle lave alt for mange remhjul, og det er nok en del lettere/billigere. Det er hvad jeg har tænkt mig at gøre når jeg engang kommer så langt i mit projekt, det skal lige siges at kompressoren sidder der sku nu, men jeg skal ha' gasspjældet til at sidde et andet sted, jeg skal ha' lavet plads til en IC, ha' lavet/trukket rør osv.... Det tar' længere tid end man lige regner med, når man går igang med sådan et projekt. Mvh Lars |
Side 1 af 1 | Alle tider er UTC + 1 time |
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group https://www.phpbb.com/ |