Powerforum
http://powerforum.dk/

Krumtap/topdæksel udluftning
http://powerforum.dk/viewtopic.php?f=4&t=3300
Side 1 af 1

Forfatter:  Jan [ 13 sep 2002, 07:48 ]
Titel:  Krumtap/topdæksel udluftning

Er der nogen grund til at krumtap og topdæsel udluftningerne går tilbage i indsugningen?? udover at man ik får oliedampene ud i naturen.
Jeg ved at på turbo motorer lader man det gå ud i den fri luft af en eller anden grund. Men hvad med en suge motor?? kan der ske noget hvis man sætter et lille luftfilter på udluftningerne??

Forfatter:  thj [ 13 sep 2002, 08:18 ]
Titel:  Re: Krumtap/topdæksel udluftning

Hej Jan..

jeg tror ikke du ser turbo biler der er "født" med turbo som udlufter i det fri!! men det er selvfølgelig nemmere når man bygger turbo på sin vogn at svine naturen til, end at trække en slange til sugesiden af turboen, jeg tror ikke det giver nogen effekt at udlufte i det fri hverken på en sug eller en trykladet motor, men jeg ved det ikke....

mvh. Thomas

Forfatter:  claus [ 13 sep 2002, 08:29 ]
Titel:  Re: Krumtap/topdæksel udluftning

Så vidt jeg ved, så lader man den oftest gå i det på eftermonteret turbo, fordi oliedampene nedsætter oktan tallet, hvilket sikkert er stort nok problem i forvejen med hensyn til tændingen.

Forfatter:  claus [ 13 sep 2002, 08:31 ]
Titel:  Re: Krumtap/topdæksel udluftning

Ups.. Der skulle selvfælgelig stå "oftest gå i der FRI på eftermon...."

Forfatter:  jens [ 13 sep 2002, 08:45 ]
Titel:  Re: Krumtap/topdæksel udluftning

Køb en valvecover breather hos en us dele forhandler det er et lille filter som næsten alle dragracere bruger for at komme af med luften uden at svine på banen. Det er ikke sikkert du kan finde en der kan erstatte dit oliepåfyldningsdæksel men så må du lave en studs.

Forfatter:  Jan [ 13 sep 2002, 09:06 ]
Titel:  Re: Krumtap/topdæksel udluftning

Jeg har bare set på flere biler der har fået eftermonteret turbo, hvor man sætter et lille luftfilter på. Det er vist noget med at det kan danne over/undertryk i bundkarret og det sku vist ik være så godt.
Jeg vil ik gøre det pga. det skulle give noget eller ej, men fordi slangerne irretere mig, det ku være rart at komme af med dem.

Forfatter:  thj [ 13 sep 2002, 10:01 ]
Titel:  Re: Krumtap/topdæksel udluftning

Det laver kun overtryk i krumtaphuset hvis man sætter ånderørsslangen på tryksiden, og ja, det er rigtig, det er ikke så godt:-)) har set en gammel ascona med eftermonteret turbo, hvor man ikke lige havde tænkt på at ånderøret skulle på sugesiden af turboen, og jeg vil sige den røg temmelig kraftig...

mvh. Thomas

Forfatter:  Jan [ 13 sep 2002, 11:43 ]
Titel:  Re: Krumtap/topdæksel udluftning

Hvad vil der ske på en sugemotor hvis man lukker krumtap og topdækseludluftningen???
Og hvorfor fører man egentlig dampene tilbage i indsugningen??

Forfatter:  thj [ 13 sep 2002, 12:37 ]
Titel:  Re: Krumtap/topdæksel udluftning

Hvis du lukker udlufningen, tror jeg dine pakdåser blir "skudt" ud + den nok vil sætte olien forbi stemplerne og hvor der ellers er forbindelse til forbrændningskammeret så lad være med det, man fører dampene retur for at minimere luft fourening...

mvh. Thomas

Forfatter:  LasseW [ 13 sep 2002, 19:12 ]
Titel:  Re: Krumtap/topdæksel udluftning

Udluftningen sidder for ikke at få overtryk i motoren og derved skyde pakdåser ud. De går altid tilbage til indsugningen for ikke at forurene, da dette tæller med som forurening. På turbolade motorer vi undertrykket presse olien op igennem retur olierøret og forhindrer frisk olie i at komme til turboen, med turbodøden til følge :-/

Udluftninger skal bare være så store som muligt, evt. bor et hul i bundkaret.

mvh Lasse

Side 1 af 1 Alle tider er UTC + 1 time
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
https://www.phpbb.com/