Powerforum http://powerforum.dk/ |
|
Spjældhuse og turbo på samme tid? http://powerforum.dk/viewtopic.php?f=4&t=3244 |
Side 1 af 2 |
Forfatter: | Simon [ 29 aug 2002, 13:43 ] |
Titel: | Spjældhuse og turbo på samme tid? |
Det kan vel ikke lade sig gøre vel? Ved turboen kan du altid skrue op for trykket, men hvad begrænser spjældehusene? Ved spjældhuse skal motoren vel stadig suge luften hvor man med turboen "tvangsfodre" den. Så det er vel muligt at opnå mest effekt med turboen? |
Forfatter: | LasseW [ 29 aug 2002, 19:32 ] |
Titel: | Re: Spjældhuse og turbo på samme tid? |
På en trykladet motor betyder spjældhuset næsten ingen ting, du skal bare sørge for at det har en fornuftigt størrelse. På en sugemotor skal det være størst muligt for ikke at give modstand i indsugningen. mvh Lasse |
Forfatter: | Simon [ 30 aug 2002, 08:00 ] |
Titel: | Re: Spjældhuse og turbo på samme tid? |
Ahhh okay! Men på toyota's 4AGZE motor, den har da 4 individuelle indsugningsporte (fra fabrikken af) som vel er en slags spjældehuse da det bliver delt op. Det da ikke "normalt" vel? Insugningsmanifolden plejer da bare at have et stort gasspjæld som lukker for hele indsugningsmanifolden istedet for 4 som lukker for hver insugningsport? Og 4AGZE motoren kan da sagtens køre med turbo/kompressor? http://www.sitecenter.dk/starletgti16v/scrapbog2/ Jeg tænkte på hvis man brugte C20XE Opel motoren (den med 150hk fra Kadett/astra/ gsi) og byggede den om til C20let (den med turbo og 204hk fra vectra og calibra). Kunne man så bruge http://www.regal-shop.co.uk/asps/ShowDetails.asp?id=91 spjældehusene og så bygge en turbo på dem? Og hvordan fordeler man trykket lige over alle porte? Der står også de spjældhuse er TÜV godkendt, vil det så sige de er lovlige at montere selv om motoren overskrider 20% grænsen og forurener mere? Nogen der kender forskellen fra C20XE og C20let bortset fra turbo'en? Jeg tænker på om C20let er kraftigere bygget indvendig, men det er vel samme motorblok? |
Forfatter: | Ronnie [ 30 aug 2002, 11:02 ] |
Titel: | Re: Spjældhuse og turbo på samme tid? |
De spjældhuse på Sørens side er fra en 20Ventilet VTI 4AGE motor... ikke fra en GZE? Om de er lovlige at montere, og om synshallen godkender dem er to vidt forskellige ting. |
Forfatter: | jens [ 30 aug 2002, 11:48 ] |
Titel: | Re: Spjældhuse og turbo på samme tid? |
Før du begynder at tune en opel 16v så læs lige om de 2 typer topstykker den blev lavet med http://www.knighta.f9.co.uk/info/porous ... _heads.htm |
Forfatter: | Simon [ 30 aug 2002, 15:33 ] |
Titel: | Re: Spjældhuse og turbo på samme tid? |
Skummelt, men tak for linket! :-O |
Forfatter: | Claus A [ 30 aug 2002, 17:07 ] |
Titel: | Re: Spjældhuse og turbo på samme tid? |
Der er ikke forskel på opbygningen af blokken fra XE til LET. Der er et afløb til turboen på forsiden, som er nemt at lave da forstærkningen også er på XE blokken, hullet skal bare bores. På bagsiden er olieudtaget til turboen taget i et hul i hovedoliekanalen, hvor der på XE er en prop. Stemplerne er med hulning for lavere kompression og knasterne er anderledes. Motorstyring, dyser, TPS, osv. er også anderledes. Indsugningsmanifolden er der ikke grund til at ændre på, den kan sagtens bruges. Mvh Claus A |
Forfatter: | Simon [ 30 aug 2002, 18:28 ] |
Titel: | Re: Spjældhuse og turbo på samme tid? |
Tak for de gode svar allesammen! ![]() Hvis man skulle bygge en motor op til en Kadett E GSI (150hk) hvad ville i så bruge? Så vidt jeg kan se er der 3 muligheder: C25EX (V6 fra calibra og vectra) 168 hk C20EX (standard 2.0l 16v) og 150 hk C20let (den med turbo og 204 hk V6 motoren kunne være vild at have i, pga. af lyden, bundtrækket og motorvolumen. Desværre har jeg på fornemmeren at den er dyr i reservedele og så ved jeg ikke hvor godt den egner sig til turbo? Den overholder dog 20% grænsen og holder vel bedre til tuning da den er større i volumet? C20EX motoren som nok er den billigste og den som bilen var født med. C20Let overholder ikke 20% grænsen og den kan man vel ikke fuske gennem syn? Den ville dog være bedre at tune på da den er kraftigere bygget fra starten af. Kan C20 motorblokken bores op? Spjældhuse ideen er droppet, det er vidst minimalt hvad de giver på sugemotorer bortset fra fed lyd ![]() turbo er vejen frem..... |
Forfatter: | Claus A [ 30 aug 2002, 19:27 ] |
Titel: | Re: Spjældhuse og turbo på samme tid? |
C20 kan laves til 2,3L http://www.voelkl.net/ Mvh Claus A |
Forfatter: | Simon [ 30 aug 2002, 19:42 ] |
Titel: | Re: Spjældhuse og turbo på samme tid? |
Rigtig interessant link Claus! Det er kun slag længden de ændre på i deres krumtap sæt ikke? Hvad med boringen, forbliver den ens? Jeg er ej for sej til tysk ![]() |
Side 1 af 2 | Alle tider er UTC + 1 time |
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group https://www.phpbb.com/ |