Powerforum http://powerforum.dk/ |
|
Peugeot 107 Projekt. http://powerforum.dk/viewtopic.php?f=4&t=26973 |
Side 1 af 2 |
Forfatter: | toxxor [ 29 nov 2016, 08:40 ] |
Titel: | Peugeot 107 Projekt. |
Hej. Jeg har ét lille projekt med en Peugeot 107 1.0 Benzin. 50KW. Jeg søger at få maksimal effekt ud af denne. Dette gøres kun på sug, da jeg ikke vil ud i kompressor eller trykladning. Den skal bruges hverdag, så det er bare de "nemme" ting jeg har tænkt at bygge først. Så min idé er at starte med et nyt udstødningssystem. Jeg har fat i en der kan svejse en ny manifold til mig, men jeg har nogle spørgsmål omkring dette. Der sidder 2 lambdasonder, før og efter kat. Så indkøring er nok nødvendigt efter tænker jeg, pga. den nok får motor fejl. Jeg har tænkt mig at få svejset en "bananmanifold" der fjerner katten derefter montere ét cat back system resten af vejen ud. Men hvordan sørger jeg for ikke at få for stort flow i udstødningen og derved miste effekt? Da flowet jo må stige ved remove af kat. Er der en måde man kan beregne trykket på, så jeg kan finde det optimale tryk? Evt ved at regne blandingen tilført til motoren, da det tryk jo også må komme ud igen? Hvordan gøres dette nemmest for at få mest effekt her? Bukker og takker for evt hjælp! |
Forfatter: | Runesm [ 29 nov 2016, 19:24 ] |
Titel: | Re: Peugeot 107 Projekt. |
Mit råd er: Stop med det samme, det er spild af penge - du vinder intet på sug på den motor. Hvis du alligevel har tanker om at fortsætte, så se de her 2 youtube videoer først: https://www.youtube.com/watch?v=azPKIjxmmdU -- De buler en udstødningsmanifold og måler forskellen undervejs. https://www.youtube.com/watch?v=_PVXvHkr-Vs -- De prøver forskellig størrelse udstødning og måler undervejs. Hvis du STADIG har planer om at fortsætte, så vid at der stort set ingen er der kan køre dem ind. Der er vidst 1 gut i sverige der har knækket koden til at komme ombord i ECU'en. Men den mikro minimale flowforskel du kan vinde ved at lave ny udstødning og manifold, og fjerne kat, ville jeg ikke forvente krævede ny indkøring. Den er ret adaptiv den der sidder på i forvejen, og med en ret aktiv bankestyring til tændingen samtidig. Det ER en bil der er skabt til at spare på de dyre dråber, og både motor og gearing i standard trim vil aldrig ha' meget at hente. Der er forventeligt en måde at hente lidt hk på sådan en; Hvis man virkelig skulle igang som N/A - så ville jeg kigge på at få hævet kompressionen med andre stempler, nye knaster eller bare slebne knaster, andet indsug (vi snakker komplet manifold evt med spjældhuse, meget meget let svinghjul, og se om der også kunne tages lidt vægt af krumtap, og så en fuldt programmerbar motorstyring som fx en ecumaster emu, som også kan styre vvt-i. Du har så brugt 2-3 gange bilens værdi, og har i bedste fald fået ~90-100hk. Der er ingen genveje her. |
Forfatter: | toxxor [ 02 dec 2016, 10:17 ] |
Titel: | Re: Peugeot 107 Projekt. |
Rigtigt god detaljeret indlæg. Nu bliver det også bare budget mæssigt lavet, så alt jeg kan lave selv bliver lavet selv. Jeg ved nemlig at flere kan kører dem ind i DK. Der skulle vist være en der har ramt de 86+HK kun med ændring af udstødning, indsugning og indkøring. (Dog har jeg ikke set dokumentation på dette, men tager ham dog ikke for at lyve) Men jeg laver det nu også bare for sjov, så jeg prøver at ramme de heste jeg nu kan, for få penge. Så angående udstødning, hvis jeg ikke skal være bange for flow, hvordan skal jeg så sikre mig at have den rigtige dimension? Hvordan regner man dette ud? Mvh. Wandmose. |
Forfatter: | mrmc [ 11 jan 2017, 07:44 ] |
Titel: | Re: Peugeot 107 Projekt. |
stage3. dk han kan chiptune din bil. og ville da bare lave en manifold og udstødning hele vejen og så prøve at optimere indsugningen så meget som muligt og så hvis toppakningen skal skiftes så planslipe topstykket så meget man må og få den kørt ind på vpower og så håbe på ca 90hk og så have det sjovt med at lave det. |
Forfatter: | Lars E [ 04 feb 2017, 14:04 ] |
Titel: | Re: Peugeot 107 Projekt. |
Har selv en C1. Og har også tænkt tanker. Hvis man montere en lille turbo, eller kompressor. Hvornår tror den originale motor styring ikke på dens man sensor?? Kan.man lade med 0,2 bar og den ikke opdager at der er noget galt.?? |
Forfatter: | Mads B (dk) [ 05 feb 2017, 19:44 ] |
Titel: | Re: Peugeot 107 Projekt. |
Hvad med en omgang NOS Tapatalk |
Forfatter: | møffe [ 06 feb 2017, 07:15 ] |
Titel: | Re: Peugeot 107 Projekt. |
Lars E skrev: Har selv en C1. Og har også tænkt tanker. Hvis man montere en lille turbo, eller kompressor. Hvornår tror den originale motor styring ikke på dens man sensor?? Kan.man lade med 0,2 bar og den ikke opdager at der er noget galt.?? Kan se at turbomotor stadig sælger fuel cut defender. Måske den kan være løsningen. For back to basic tuning burde jo virke. Tilbage da jeg begyndte at tune på Sierra dohc var der også masser af skriverier om alt det kan ikke kunne med dem. Har modbevist det hele. Alt kan lade sig gøre |
Forfatter: | Lars E [ 06 feb 2017, 08:01 ] |
Titel: | Re: Peugeot 107 Projekt. |
Jep. Alt kan lade sig gøre. Har i de sidste 10 år kørt min 2cv med mega squirt og turbo. Tænkte bare hvor meget tryk man kunne køre med på original styring, evt med en chippen?? |
Forfatter: | møffe [ 06 feb 2017, 13:03 ] |
Titel: | Re: Peugeot 107 Projekt. |
Div Mf2 system er ligner i dag. Kan mere så hvorfor skulle du ikke kunne hive 20-30+ hk ud af dem. Førhen hev man trods alt 50-60hk ud af en 10, xx:1 kompression motor ved at eftermontere turbo og 1 xtra dysse. |
Forfatter: | Runesm [ 06 feb 2017, 16:41 ] |
Titel: | Re: Peugeot 107 Projekt. |
Jeg vil ikke nøjes med 1 dyse idag. Helst 1 pr cyl |
Side 1 af 2 | Alle tider er UTC + 1 time |
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group https://www.phpbb.com/ |