Powerforum
http://powerforum.dk/

Sort røg fra Ford tdci 2,0 140hk
http://powerforum.dk/viewtopic.php?f=4&t=26944
Side 1 af 3

Forfatter:  Lohmann [ 28 jul 2016, 00:13 ]
Titel:  Sort røg fra Ford tdci 2,0 140hk

Hej PF

Håber nogle af jer kan hjælpe mig med mit problem. Er løbet tør for ideer selv og diverse værksteder har heller ikke kunne finde fejlen.

Bilen er en Ford Galaxy 2,0 TDCI 140HK med automatgear fra 2009 med partikelfilter.

Og nu problemet:
Den oser sort røg under acceleration samt ved konstant gas

Bilen dumpede syn inden ferieturen til Italien grundet høj røggas og mistanke om defekt partikelfilter.

Partikelfilter udskiftet, herunder følerslange til diff-tryk føler(der iøvrigt blev forbyttet med fejlmelding fra ecu til følge)

Da vi nåede kaselbakkerne var røgudviklingen markant forøget og op ad de lange bakker med campingvogn gik bilen på nødprogram grund af overophedning(grundet ringe forbrænding tænker jeg)


Følgende er fejlsøgt uden held:
(Og der har ikke været en eneste fejlkode udover fejl fra overophed

-EGR ventil skiftet(og testet afmonteret at stempel flytter sig)
-Turboslanger efterset og efter spændt(den svedte en smule omkring tilslutning på det sorte plastrør fra intercooler til indsugningsmanifold) Var ellers nærliggende at fejlen lå her.
-Dyser renset og testet ved Bosch, alle fundet ok(har hjulpet en smule på røgen at de blev renset)
- vacumslange ved vacumpumpe udskiftet da der her var en revne
-vacumkredsløn testet med sug fra munden og actuator på turbo flytter sig når man suger.
- MAP, MAF og temperaturmåler i indsugningen er alle 3 renset i bremserens

Fra Forscan får jeg et ladetryk på knap 2,3bara(1,3barg) hvilket ifølge Ford mekanikeren i Østrig var en anelse for lavt.
Dieseltrykket ved fuldlast er omkring 1600bar(ved ikke om det er ok)

Bilen har ikke helt den trækkraft den skal have(mangler 10-20% ifølge Ford mekanikeren i Østrig)

Den lokale mekaniker kunne ikke finde nogle fejl, Ford kunne blot konstatere at den ikke helt kunne det den skulle men derudover ikke nogle ideer.
Bosch kunne heller ikke rigtig komme med nogle gode forslag

Spørgsmål:
Er der nogle af jer der har nogle ideer til hvad der ellers kan være?
Er ladetrykket ved fuldlast på 1,3 barg højt nok i forhold til den motor? Mistænker at reguleringen på turboladeren hænger, undrer dog bare at der ikke kommer nogle fejlmeldinger på grund af for lavt tryk.

Håber i kan hjælpe, er ved at være rimelig tør for ideer til at udelukke fejlårsager.









Sent from my iPhone using Tapatalk

Forfatter:  Carsten A [ 28 jul 2016, 00:24 ]
Titel:  Re: Sort røg fra Ford tdci 2,0 140hk

Kører den ikke med luftmassemåler? Måske kokset til i indsugningsmanifold? Ofte er der kun ladetryksfejl hvis ladetrykket er for højt.

Forfatter:  Lohmann [ 28 jul 2016, 00:27 ]
Titel:  Re: Sort røg fra Ford tdci 2,0 140hk

Jo den gør.
Den var ret beskidt og derfor også renset, uden det ændrede noget.
Men tænker om den kan være "drevet" således den måler skævt uden at ecu'en har opfanget det?

Har bestilt en ny (uoriginal godt nok) for at udelukke den.


Sent from my iPhone using Tapatalk

Forfatter:  Lohmann [ 28 jul 2016, 00:30 ]
Titel:  Re: Sort røg fra Ford tdci 2,0 140hk

Men burde jeg ikke kunne se en ændring i røgen hvis jeg afmonterede stikket til den så den skulle bruge beregnede værdier istedet?


Sent from my iPhone using Tapatalk

Forfatter:  m power [ 28 jul 2016, 08:37 ]
Titel:  Re: Sort røg fra Ford tdci 2,0 140hk

Hvordan så indsugningskanalerne ud da du havde manifolden afmonteret for at rense den ?

Forfatter:  Lohmann [ 28 jul 2016, 09:31 ]
Titel:  Re: Sort røg fra Ford tdci 2,0 140hk

m power skrev:
Hvordan så indsugningskanalerne ud da du havde manifolden afmonteret for at rense den ?


Der var lidt snask på siderne på 1-2mm tykkelse max.
Men ikke fugtigt på et niveau hvor man skulle tro at turboen blæste olie ind fra er defekt leje.
Bilen bruger heller ikke olie. Ikke engang efter en tur til Italien og hjem igen.

Røret fra EGR ventil til indsugningen har en belægning på tørt sod på max 1mm, så umiddelbart er der ikke noget der er sovset ind og som man kunne mistænke der kunne spærre for luften.


Sent from my iPhone using Tapatalk

Forfatter:  møffe [ 28 jul 2016, 10:03 ]
Titel:  Re: Sort røg fra Ford tdci 2,0 140hk

Tryk føler på dyssebroen?

Forfatter:  møffe [ 28 jul 2016, 10:07 ]
Titel:  Re: Sort røg fra Ford tdci 2,0 140hk

Er du helt sikker på alle dine trykrør. For det er det de alle starter med.

Forfatter:  møffe [ 28 jul 2016, 10:12 ]
Titel:  Re: Sort røg fra Ford tdci 2,0 140hk

Er du helt sikker på alle dine trykrør. For det er det de alle starter med.

Forfatter:  Lohmann [ 28 jul 2016, 10:18 ]
Titel:  Re: Sort røg fra Ford tdci 2,0 140hk

møffe skrev:
Tryk føler på dyssebroen?


Tjoe men så skulle den være drevet. Den måler 1600-1650 bar ved fuldlast. Det skulle vel være godt nok?


Sent from my iPhone using Tapatalk

Side 1 af 3 Alle tider er UTC + 1 time
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
https://www.phpbb.com/