Powerforum

Motor- og Tuningsforum for Garagefuskere og andet godtfolk!
Dato og tid er 17 okt 2018, 21:21

Alle tider er UTC + 1 time




Skriv nyt emne Svar på emne  [ 28 indlæg ]  Gå til side 1, 2, 3  Næste
Forfatter besked
Indlæg: 28 jul 2016, 00:13 
Offline

Tilmeldt: 27 jul 2016, 23:33
Indlæg: 14
Hej PF

Håber nogle af jer kan hjælpe mig med mit problem. Er løbet tør for ideer selv og diverse værksteder har heller ikke kunne finde fejlen.

Bilen er en Ford Galaxy 2,0 TDCI 140HK med automatgear fra 2009 med partikelfilter.

Og nu problemet:
Den oser sort røg under acceleration samt ved konstant gas

Bilen dumpede syn inden ferieturen til Italien grundet høj røggas og mistanke om defekt partikelfilter.

Partikelfilter udskiftet, herunder følerslange til diff-tryk føler(der iøvrigt blev forbyttet med fejlmelding fra ecu til følge)

Da vi nåede kaselbakkerne var røgudviklingen markant forøget og op ad de lange bakker med campingvogn gik bilen på nødprogram grund af overophedning(grundet ringe forbrænding tænker jeg)


Følgende er fejlsøgt uden held:
(Og der har ikke været en eneste fejlkode udover fejl fra overophed

-EGR ventil skiftet(og testet afmonteret at stempel flytter sig)
-Turboslanger efterset og efter spændt(den svedte en smule omkring tilslutning på det sorte plastrør fra intercooler til indsugningsmanifold) Var ellers nærliggende at fejlen lå her.
-Dyser renset og testet ved Bosch, alle fundet ok(har hjulpet en smule på røgen at de blev renset)
- vacumslange ved vacumpumpe udskiftet da der her var en revne
-vacumkredsløn testet med sug fra munden og actuator på turbo flytter sig når man suger.
- MAP, MAF og temperaturmåler i indsugningen er alle 3 renset i bremserens

Fra Forscan får jeg et ladetryk på knap 2,3bara(1,3barg) hvilket ifølge Ford mekanikeren i Østrig var en anelse for lavt.
Dieseltrykket ved fuldlast er omkring 1600bar(ved ikke om det er ok)

Bilen har ikke helt den trækkraft den skal have(mangler 10-20% ifølge Ford mekanikeren i Østrig)

Den lokale mekaniker kunne ikke finde nogle fejl, Ford kunne blot konstatere at den ikke helt kunne det den skulle men derudover ikke nogle ideer.
Bosch kunne heller ikke rigtig komme med nogle gode forslag

Spørgsmål:
Er der nogle af jer der har nogle ideer til hvad der ellers kan være?
Er ladetrykket ved fuldlast på 1,3 barg højt nok i forhold til den motor? Mistænker at reguleringen på turboladeren hænger, undrer dog bare at der ikke kommer nogle fejlmeldinger på grund af for lavt tryk.

Håber i kan hjælpe, er ved at være rimelig tør for ideer til at udelukke fejlårsager.









Sent from my iPhone using Tapatalk


Share on FacebookShare on TwitterShare on DiggShare on RedditShare on DeliciousShare on TechnoratiShare on TumblrShare on Google+
Top
 Profil  
 
Indlæg: 28 jul 2016, 00:24 
Offline

Tilmeldt: 06 feb 2012, 21:30
Indlæg: 9
Kører den ikke med luftmassemåler? Måske kokset til i indsugningsmanifold? Ofte er der kun ladetryksfejl hvis ladetrykket er for højt.


Top
 Profil  
 
Indlæg: 28 jul 2016, 00:27 
Offline

Tilmeldt: 27 jul 2016, 23:33
Indlæg: 14
Jo den gør.
Den var ret beskidt og derfor også renset, uden det ændrede noget.
Men tænker om den kan være "drevet" således den måler skævt uden at ecu'en har opfanget det?

Har bestilt en ny (uoriginal godt nok) for at udelukke den.


Sent from my iPhone using Tapatalk


Top
 Profil  
 
Indlæg: 28 jul 2016, 00:30 
Offline

Tilmeldt: 27 jul 2016, 23:33
Indlæg: 14
Men burde jeg ikke kunne se en ændring i røgen hvis jeg afmonterede stikket til den så den skulle bruge beregnede værdier istedet?


Sent from my iPhone using Tapatalk


Top
 Profil  
 
Indlæg: 28 jul 2016, 08:37 
Offline
Mester Medlem

Tilmeldt: 22 mar 2009, 12:49
Indlæg: 1251
Hvordan så indsugningskanalerne ud da du havde manifolden afmonteret for at rense den ?


Top
 Profil  
 
Indlæg: 28 jul 2016, 09:31 
Offline

Tilmeldt: 27 jul 2016, 23:33
Indlæg: 14
m power skrev:
Hvordan så indsugningskanalerne ud da du havde manifolden afmonteret for at rense den ?


Der var lidt snask på siderne på 1-2mm tykkelse max.
Men ikke fugtigt på et niveau hvor man skulle tro at turboen blæste olie ind fra er defekt leje.
Bilen bruger heller ikke olie. Ikke engang efter en tur til Italien og hjem igen.

Røret fra EGR ventil til indsugningen har en belægning på tørt sod på max 1mm, så umiddelbart er der ikke noget der er sovset ind og som man kunne mistænke der kunne spærre for luften.


Sent from my iPhone using Tapatalk


Top
 Profil  
 
Indlæg: 28 jul 2016, 10:03 
Offline
Mester Medlem

Tilmeldt: 29 dec 2004, 23:18
Indlæg: 2468
Geografisk sted: i midten af midtjylland
Tryk føler på dyssebroen?

_________________
THE FUTURE OF MOTORSPOTRS IS NO LONGER MOVING FORWARDS IT`S GOING...SIDEWAYS


Top
 Profil  
 
Indlæg: 28 jul 2016, 10:07 
Offline
Mester Medlem

Tilmeldt: 29 dec 2004, 23:18
Indlæg: 2468
Geografisk sted: i midten af midtjylland
Er du helt sikker på alle dine trykrør. For det er det de alle starter med.

_________________
THE FUTURE OF MOTORSPOTRS IS NO LONGER MOVING FORWARDS IT`S GOING...SIDEWAYS


Top
 Profil  
 
Indlæg: 28 jul 2016, 10:12 
Offline
Mester Medlem

Tilmeldt: 29 dec 2004, 23:18
Indlæg: 2468
Geografisk sted: i midten af midtjylland
Er du helt sikker på alle dine trykrør. For det er det de alle starter med.

_________________
THE FUTURE OF MOTORSPOTRS IS NO LONGER MOVING FORWARDS IT`S GOING...SIDEWAYS


Top
 Profil  
 
Indlæg: 28 jul 2016, 10:18 
Offline

Tilmeldt: 27 jul 2016, 23:33
Indlæg: 14
møffe skrev:
Tryk føler på dyssebroen?


Tjoe men så skulle den være drevet. Den måler 1600-1650 bar ved fuldlast. Det skulle vel være godt nok?


Sent from my iPhone using Tapatalk


Top
 Profil  
 
Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 28 indlæg ]  Gå til side 1, 2, 3  Næste

Alle tider er UTC + 1 time


Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 7 gæster


Du kan ikke skrive nye emner
Du kan ikke besvare emner
Du kan ikke redigere dine indlæg
Du kan ikke slette dine indlæg
Du kan ikke vedhæfte filer

Søg efter:
Hop til:  
cron
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
Danish translation & support by Olympus DK Team