Powerforum http://powerforum.dk/ |
|
Olie køling http://powerforum.dk/viewtopic.php?f=4&t=26715 |
Side 1 af 2 |
Forfatter: | MadsF [ 15 apr 2015, 19:01 ] | ||||||
Titel: | Olie køling | ||||||
Hej PF Jeg går som nogen nok har set, og roder lidt med en B230FK (Volvo turbo motor). Og den holder jo fint til vel over 200 hk hvis de rigtige komponenter udskiftes dertil. Men jeg spekulere lidt over olie kølingen derpå, den har en lille "plade varmeveksler" som sidder på oliefilter konsollen, og en plade varmeveksler er jo ganske effektiv trods størrelsen. Men det er jo rigget således at oliens varmeindhold bliver vekslet over på motorens kølevand og dermed afsat i bilens køler. Er dette tilstrækkelig køling, eller skal der monteres en seperat oliekøler ? Jeg får olietemperatur overvågning på, men det er jo godt at komme det i forkøbet som man kan. Se billeder.
|
Forfatter: | Bufas [ 17 apr 2015, 20:10 ] |
Titel: | Re: Olie køling |
Jeg tænker at effekten af de 2 forskellige kølere godt kan være den samme. Jeg ville køre med den originale, især når du har overvågning på, og se om det er nok, ellers kan det altid bygges om. |
Forfatter: | MadsF [ 18 apr 2015, 13:24 ] |
Titel: | Re: Olie køling |
Tak. Det har også været min foretrukkende løsning. Snakkede bare med en person som var vældig stor i munden, og næste råbte af mig og skældte mig ud fordi jeg overvejede det originale køling. Tror ikke han vidste hvad en pladeveksler er. Og alt det andet han bildte mig ind har jeg siden hen fundet ud af ikke holdt en meter, så det giver jeg ikke meget for. Jeg har prøvet at kontakte "Modine" som har lavet veksleren, men de gider ikke svare umiddelbart. Det ser ud til at det er en stor kanon det firma, primært store industri løsning, så en gammel veksler til en Volvo er nok ikke noget de vil bruge tid på. Tak for svar. Vender tilbage en dag når det kommer til at køre. |
Forfatter: | Jakobsen [ 19 apr 2015, 17:11 ] |
Titel: | Re: Olie køling |
til standard brug er det alt fint med mindre du vil ud og køre liv og lemmer af den motor. Det handler også om at vælge den rette olie, men det kommer så igen også an på hvad bilen skal bruges til. Dog er det nemt at bygge om hvis du en dag beslutter dig for at det ikke duer.. |
Forfatter: | MadsF [ 20 apr 2015, 08:54 ] |
Titel: | Re: Olie køling |
Tak tak. Regner med et sted mellem 200 og 250 hk Så holder jeg bare øje med temperaturen |
Forfatter: | Jakobsen [ 21 apr 2015, 20:00 ] |
Titel: | Re: Olie køling |
Så ville jeg slet ikke begynde at rode med olie køling hehe, er sikker på den også duer op til 300hk, men igen kommer an på kørsel selvfølgelig... Men ja hold øje med Olie uret, og vurdere der ud fra hvad du vil gøre |
Forfatter: | Wildert [ 30 apr 2015, 22:01 ] |
Titel: | Re: Olie køling |
Antal hk betyder mindre - det er mere et spørgsmål om hvor tit og hvor lang tid af gangen du vil bruge dem . Jeg kører rally i en Golf 2, og de fleste af dem er født med en varmeveksler ala den du har på din Volvo-kværn. Den har først og fremmest den fidus at olien bliver varmet hurtigere op - det er godt for din motors holdbarhed. Men derefter er det lidt mere so-so - for så begynder det også at komme an på din kølers evner, hvor hurtigt du kører (fartvinden køler vandkøleren og motorrummet generelt), og så hvor meget du pisker motoren og hvor længe af gangen. Personligt er jeg af flere omgange endt med at beslutte at smide veksleren på porten. Jeg har kørt med: - veksler alene og lidt større vandkøler - veksler + 13 rækkers Mocal køler + lidt forskellige vandkølere. - og mit nuværende setup: nogen-og-20-rækkers Mocal køler, ingen veksler, og en STOR køler i ren alu + "tropetermostat". Det setup har også været i en variant uden termostat - men her blev det for underligt for motorstyringen at den troede at motoren skulle have warm-up program trods at den reelt var gennemvarm. I alle tilfælde har jeg more or less kunnet holde min olie på under 120 grader til de løb vi har kørt - men indtil jeg skippede veksleren, oplevede jeg det som at olien hev min vandtemperatur op. Hvilket også giver mening - vandet vil man gerne have omkring 90 grader - olien blev 120. Men som de andre siger: hold øje med din temperatur, og tag den derfra - reelt handler det om hvad du er for en tosse og hvad bilen skal bruges til. Selv med 120-130 hk og 4 liter olie kan det knibe med at holde temperaturen nede hvis det er +3-4 minutter for konstant fuld damp (og jeg taler af erfaring fra tidlige konfigurationer af min rallybil). Med 150 hk (en Seat Ibiza 2.0 16V - same-same som Golf 3 16V - jeg en gang ejede - og ret identisk konstruktion med min Golf 2 16V rallybil.) og 180-210 km/t på autobahn hjem fra Hannover, var 110-115 grader til at overholde når man lå på 180-190. Røg man op på 200-210 så steg temperaturen relativt hurtigt over de 120 grader. Men det var også høj hastighed over længere stræk. |
Forfatter: | MadsF [ 24 aug 2015, 12:29 ] |
Titel: | Re: Olie køling |
Tak for det meget fine svar. Det er taget til efterretning, jeg er sikker på at den veksler er rigeligt fin til mit behov - Eller vil jeg lige prøve at lave et regnestykke på det. |
Forfatter: | kdrost [ 24 aug 2015, 16:24 ] |
Titel: | Re: Olie køling |
Vil bare tilføje at hvis du overvejer af bruge den til 201/402m og effekten nærmer sig 300-400 hk har den org. vandkøler i en Volvo svært ved at holde temperaturen nede. Ved godt du skriver 250hk - men ens effekt mål har det jo med at flytte sig PS. En Volvo 240 turbo er født med ext. olie køler Sent from my iPhone using Tapatalk |
Forfatter: | HenrikGM [ 25 aug 2015, 07:55 ] |
Titel: | Re: Olie køling |
Vil præcisere at den originale smalle model køler har svært ved at holde temp. Den brede fra en model med ac sammen med den originale elblæser fra samme har ingen problemer med at holde temperaturen nede. Prisforskellen er et par hundrede kroner mellem den der lige passer til en std og den der er godt over det. Sendt fra min GT-I9100 med Tapatalk |
Side 1 af 2 | Alle tider er UTC + 1 time |
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group https://www.phpbb.com/ |