Powerforum http://powerforum.dk/ |
|
Solid crankshaft pulley vs OE harmonic balancer http://powerforum.dk/viewtopic.php?f=4&t=26597 |
Side 1 af 1 |
Forfatter: | dykkerdahl [ 08 dec 2014, 13:44 ] |
Titel: | Solid crankshaft pulley vs OE harmonic balancer |
http://en.m.wikipedia.org/wiki/Harmonic_balancer Hvis man søger på nettet om sådan nogle lette alu. remhjul uden dæmpning som mange motore er født med, kan jeg se at det ofte har ført til ophedet debat for og i mod. Nogle påstår at krumtappen kan komme i svingninger og knække, andre skriver at de har kørt 100000 vis af km med små lette solide ebay remhjul, og der ikke findes et tilfælde af en knækket krumtap mm. hvor årsagen kan tilskrives et remhjul uden dæmpning. Hvis vi ser helt bort fra udbyttet af at lette en motor for ex 2 kg roterende masse, mindre udveksling og bling bling som kan udnyttes med et aftermarket remhjul.... Hvad er så holdningen på PF. når vi taler om driftsikkerhed? Glædelig jul dykkerdahl |
Forfatter: | Daigaard [ 08 dec 2014, 16:47 ] |
Titel: | Re: Solid crankshaft pulley vs OE harmonic balancer |
Jeg kører med et alu. hjul på min VOLVO B230 motor. Primære årsag: De originale VOLVO remskive hjul, har det problem at de kan "glide" i vulkaniseringen. Det bevirker at det er meget svært at stille tænding og samtidig giver det endnu større problemer når/hvis tandkransen til VR eller HALL sensor sidder på ydredelen af remskive hjulet. Sekundær årsag: Sammen med et andet hjul på min generator bliv hastigheden på min generator og vandpumpe nedsat, det eliminerende at jeg ikke kunne lade ved høje omdrejninger. Måske eliminere at vandpumpen kaviterer. Jeg har haft alle mulige problemer med min motor, dog ingen jeg har kunne relatere til remskivehjulet uden dæmpning. Diverse billeder af remskivehjul i mit photo album: http://volvo.daigaard.dk/#!album-10-169 |
Forfatter: | HenrikGM [ 08 dec 2014, 17:44 ] |
Titel: | Re: Solid crankshaft pulley vs OE harmonic balancer |
Når de bruger volvo motoren til dragrace, eller køre langdistance med højre rpm, så holder krumtappen ikke til vibrationerne i længden uden en ordentlig dæmper i for. De fleste er dog næppe i nærheden af at nå dertil i praksis, men dæmperen er der for at undgå svingninger, og dem kan krumtappen ikke tåle i længden. spørgsmålet er nok hvor længe det så er. Rammer man harmonsisk svingning, så går det nok stærkt hvis man bliver ved at køre lige der. |
Forfatter: | michael f [ 12 dec 2014, 00:16 ] |
Titel: | Re: Solid crankshaft pulley vs OE harmonic balancer |
vi har kørt langdistance med en B230FT krumtap, sugemotor, og softcut ved 8000 o/m i 4-5 år, med en 5-6 løb per år i 6 timer (altså min 120 timer), mindre aluhjul på krumtappen, uden nogen former for problemer med motoren.. motoren blev købt brugt i sverige som ombygget til 2,5 liter.. den har svjh fået skiftet lejer 2 gange i den tid vi har kørt med den, ikke fordi de som sådan var slidt, men mere fordi at den var åben for kontrol alligevel og stumperne ikke koster alverden.. til almindeligt gadebrug ville jeg ikke være videre nervøs ved at montere et hjul uden dæmpning, medmindre motoren var kendt for problemer med flexende krumtap (PSA, ford puma mv) |
Forfatter: | Wildert [ 12 dec 2014, 07:11 ] |
Titel: | Re: Solid crankshaft pulley vs OE harmonic balancer |
Jeg tænker et eller andet sted også at det må være noget forskelligt fra motor til motor - både kvalitet og konstruktionsprincip. Der er vel f.eks. en grund til at BMW har sådan en kæmpe klump i spidsen af deres R6'ere. |
Forfatter: | Runesm [ 12 dec 2014, 18:23 ] |
Titel: | Re: Solid crankshaft pulley vs OE harmonic balancer |
Det må vel også være kørekomfort til en vis grad |
Side 1 af 1 | Alle tider er UTC + 1 time |
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group https://www.phpbb.com/ |