Powerforum
http://powerforum.dk/

twin scroll manifold
http://powerforum.dk/viewtopic.php?f=4&t=26382
Side 1 af 1

Forfatter:  steffenpoulsen [ 25 feb 2014, 18:06 ]
Titel:  twin scroll manifold

Hej.. er ved at bygge en twin scroll manifold, og har lidt plads problemer.. hvor meget har det at sige hvis jeg ikke kan få rørene til at være lige lange? der er ca 10 cm forskel på korteste og længste.

Det er til en traktortrækker, så det kommer til at køre uden wastegate. helst med så lidt modtryk som muligt..

Forfatter:  JPP [ 26 feb 2014, 18:47 ]
Titel:  Re: twin scroll manifold

Optimalt er de alle lige lange af flere årsager. Når vi taler tryk så er primær årsag modtryk. Baggrunden for dette er, at vi ønsker at pulserne kommer enkeltvis ind i turboen, og ikke i samlede klumper og giver modtryk før tiltænkt. Når det er sagt, så er manifolde meget sjællendt med helt lige rør på alle cylindre af de praktiske årsager du nævner - og helt lige behøver de heller ikke at være da vi normalt kører med mellem 60-90mm i slag modsat f.eks. formel 1 biler som har vældigt kort slag.

Når du bygger twinscroll, så har du en fordel du allerede har adskilt pulserne for optimalt lavt modtryk. Derfor, er det nu primært vigtigt, at de cylindre som går sammen i samme bank er tæt på lige lange. Når jeg skriver tæt på lige lange, så mener jeg i forhold til stroke-længden og pulshastigheden som opstår i dine runner diametre. Du kan derfor godt have ulige længder på rørerne, hvor at dem som går i samme bank blot er lige lange.

Når du lægger rørerne op, så tænk på hvordan pulserne mødes i kollektoren. Hvis du har 86mm i stroke på en 4 cyl. ja så har du 17,2cm i afstand mellem pulserne starter fra cyl 1 og cyl 4 (Bank1). Har du 6 cylindre bliver afstanden mindre mellem de 3 cylindre, 8 cylindre endnu mindre mellem de 4 cylindre osv. Dvs. igen med eksemplet på 4 cylindre og 86mm slag, så starter pulserne at mødes med en forskel på 17,2cm i længde på de to runners, hvorefter pulsen har en "længde" og hastighed i rørerne afhængig af din runner diameter. Så i dette tilfælde med en 4 cylindre, så har nogle få centimeters forskel på rørerne i samme bank ingen negativ effekt mht. modtryk.

Sigt efter nogenlunde samme længde på rørerne som går i samme bank på twinscroll - og du er "good-to-go" :wink:

Side 1 af 1 Alle tider er UTC + 1 time
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
https://www.phpbb.com/