Powerforum
http://powerforum.dk/

Sug vs tryk = Hk
http://powerforum.dk/viewtopic.php?f=4&t=26298
Side 1 af 4

Forfatter:  Chase [ 27 nov 2013, 18:18 ]
Titel:  Sug vs tryk = Hk

Lige et spørgsmål til panelet

Hvis man tager en rimelig alm motor 2,0 der yder 100 hk ved feks 5000 rpm ved en komp på 10
(Alle talt er kun lavet for nemmer regnestykke)

Så sætter man turbo på denne motor og sænker komp til 9,0 og mister lidt hk ved det, vel ca 10 %

Hvor meget yder den så ved feks 1 bars ladetryk

alt andet er lige, dvs lad varme være varme, og knaster være knaster,

Og kan man forvente en mere end 2 x forøgelse af hk ved 1 bar

Og lad os nu sige alle tal er de samme nu er der bare monteret Turbo
knaster i, hvad sker der for ydelsen når der ikke er monteret Turbo på men
den kører kun sug, mister den så hk i det trim og henter mere end dobbelt
ved 1 bars ladetryk

Så det store spørgsmål er i bund og grund , kan man hente mere end dobbelt hk ved at fordobble ladetryk i forhold til standart motor

Håber spørgsmål giver mening ;)

Forfatter:  K-FINN [ 27 nov 2013, 19:02 ]
Titel: 

Det er forskelligt fra motor til motor, de fleste fordobler hk ved 1 bar ladetryk på standard motor, kun sænket kompression

Nogen er der flere hk og hente, da de orginale manifolde nogen gange er restriktive.

Min egen starlet motor, der orginalt har 90hk, laver 276hk ved 1bar.

Forfatter:  Chase [ 27 nov 2013, 19:11 ]
Titel: 

tak for svar

Men den kom du sku for nem om ved ;)

Og ja det er sku der min kæde springer, hvordan man kan mere end fordoble hk ved 2 x tryk , ja det har jo sikkert noget med flow at gøre, men så skal der da størrer ventiler og sikkert noget udstødnings polerings arbejde til før det vil kunne lade sig gøre

Er jeg forkert på den ?

Forfatter:  møffe [ 27 nov 2013, 19:43 ]
Titel: 

2l 100hk ser vi bort fra komp på 10 så lyder det jo som en gammel ineffektiv 8v maskine :wink:

Forfatter:  Chase [ 27 nov 2013, 19:51 ]
Titel: 

Det er en fantasi motor intet andet , tallene er kun lavet for at gøre det nemmere i et evtl regnestykke, og jeg har udeladt Nm med vilje ;) da der ellers sikkert vil gå knuder i tråden ;)

Forfatter:  K-FINN [ 27 nov 2013, 20:16 ]
Titel: 

En god tommelfinger regel er, at man ganger ladetryk+1, så har man ca hk, altså en 100hk motor man giver 0,6 bar, laver ca 160hk

Forfatter:  Mark [ 27 nov 2013, 20:22 ]
Titel: 

Kan man sq da ikke gange ud kommer da an på hvilken turbo vi snakker om tror du selv at fx en garrett gt28 ved 1 bar på den motor lavet samme effekt som hvis du afmonterede den og satte en garrett gt35 på stadig 1 bar, der er jo en Kæmpe forskel !

Forfatter:  K-FINN [ 27 nov 2013, 20:25 ]
Titel: 

Mark, nu er det selvfølgelig forskel på om det er en gt12, eller en gt47, det tror jeg alle er klar over.

Men en passende turbo, så passer regnestykket ganske godt efter min erfaring

Forfatter:  Chase [ 27 nov 2013, 21:38 ]
Titel: 

Ahhhh kan det nu også passe

Er det ikke lige meget om 1 bars ladetryk kommer fra en Cykelpumpe eller en køkkenblender , bare den kan holde 1 bars ladetryk under belastning !

Forfatter:  HenrikGM [ 27 nov 2013, 21:40 ]
Titel: 

Som udgangspunkt:

dobbelt op på kpa manifoldtryk = dobbelt op på ydelse. Det er den grove tommelfingerregel.

Se, når så ladetrykket ofte piller ved virkningsgraden, så går ovenstående tommelfingerreglel tit i vasken.

Når alt kommer til alt handler det om at få luft igennem motoren på en måde hvor forbrændingen stadigt er effektiv. Kan man få den mere effektiv, så går ydelsen endnu højere op.

Side 1 af 4 Alle tider er UTC + 1 time
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
https://www.phpbb.com/