Powerforum
http://powerforum.dk/

Design af indsugningsmanifold?
http://powerforum.dk/viewtopic.php?f=4&t=26297
Side 1 af 5

Forfatter:  John Sahl [ 27 nov 2013, 11:56 ]
Titel:  Design af indsugningsmanifold?

I forbindelse med at jeg skal bygge ny indsugningsmanifold, så har jeg lidt måske en udfordring med gasspjældet - med mindre det som jeg tror - er helt uden betydning om det vender vandret, lodret, eller skråt?

Overvejer noget der minder om det som er tegnet på her:

Billede

Forfatter:  John Sahl [ 04 dec 2013, 17:52 ]
Titel:  Re: Design af indsugningsmanifold?

Nåh, det bliver trial&error metoden, så må vi se hvad det ender med ;)

Forfatter:  K-FINN [ 04 dec 2013, 18:39 ]
Titel: 

Sådan er en orginal Toyota 3sgte næsten udformet, så det tror jeg ikke vil give dig problemer med.
Men når du skal i gang, bør du nok tilpasse din manifold, med hensyn til længde af rør fra kammer til ventil, alt efter hvor du vil have den til og smide max hk

Forfatter:  John Sahl [ 04 dec 2013, 22:06 ]
Titel: 

K-FINN skrev:
Sådan er en orginal Toyota 3sgte næsten udformet, så det tror jeg ikke vil give dig problemer med.
Men når du skal i gang, bør du nok tilpasse din manifold, med hensyn til længde af rør fra kammer til ventil, alt efter hvor du vil have den til og smide max hk


Er det noget du kan fortælle mere om? Gerne med skitser!

Forfatter:  grydesvamp [ 04 dec 2013, 23:02 ]
Titel: 

John. Der er både forklaret i illustrationer og tekst om opbygning af manifolde, downpipes osv i A Graham Bells forced induction Tuning. Den er KANON og fungere både som hyggelæsning og som opslagsværk for mig.. Den kan sikkert findes online, men jeg har købt en i hardback på Saxo. Alternativt må du en tur på biblioteket.. :)

Forfatter:  turbospecs [ 04 dec 2013, 23:08 ]
Titel: 

Hej John,

Hvis ikke billedet snyder vil jeg tro at du skal få dit topstykke flow målt, da dine indsugninger ser noget tynde ud, men det kan jo være billedet der snyder mig, eller hullerne i toppen er meget større, da du kan vinde noget moment ved bedre flow. Jeg vil som Finn også sige at du skal være varsom med dit kammer ihvertfald hvor stort det skal være. Personligt ville jeg ikke have kammer hvis jeg alligevel skulle igang med en større omgang tuning, men simpelthen bare rør direkte på toppen for ikke at lave unødvendig oparbejdning af tryk alt afhængig af hvilken generation motor det er. Mht. dit spjæld har det ingen betydning om det vender op eller ned eller skævt.

Kenneth

Forfatter:  HenrikGM [ 04 dec 2013, 23:45 ]
Titel: 

Hej John.

Prøv at sende motorspecs til mig, så skal jeg give dig et forslag til hvordan det kunne se ud i dimensioner og flow.

Forfatter:  John Sahl [ 05 dec 2013, 01:17 ]
Titel: 

HenrikGM skrev:
Hej John.

Prøv at sende motorspecs til mig, så skal jeg give dig et forslag til hvordan det kunne se ud i dimensioner og flow.


Hvilke specs skal du bruge?

Forfatter:  JPP [ 05 dec 2013, 19:20 ]
Titel: 

gætter på det er til pipemax, har det selv, lækkert program til at analysere på og få input til knast, portlængder mv. Der er iøvrigt kommet en ny version som jeg ikke har hvor metric er med istedet for inch i mål samt forskellige nye ting. det er noget nemmere at taste og læse i mm

motorspecs - gætter på han vil have:
boring
slag
ventil diametre
knast
...osv, alt hvad du har af motor-specs :wink:

det kan regne den ene og anden vej på et "suge-regnestykke" dertil kommer så faktor for effektiv balanceforhold under tryk

Forfatter:  JPP [ 05 dec 2013, 20:00 ]
Titel: 

teorien siger:
korte rør = mod topeffekt i høje omdr
lange rør = mod moment i bund ... campingvogn op ad kasselbakker
lille diameter = moment i bund / høj gashastighed
stor diameter = mindre modstand / lavere gashastighed / "potentielt" mere flow (ikke nødvendigvis)

Størrere og længere er ikke altid lig mere og bedre

En trykmotor er en sugemotor blot under andet atmosfærisk tryk, og dermed samme fordele, velatmærke hvis balanceforholdet tryk vs. modtryk holdes konstant 1:1 - det gør det sjældent

Balanceforholdet er langt vigtigere. Er det på plads kan man sætte omdrejninger med knast profiler anderledes end på en sugemotor og ligeledes langt hen ad vejen sætte arbejdsområdet (momentet/fyldning) manuelt via mappet trykstyring

Side 1 af 5 Alle tider er UTC + 1 time
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
https://www.phpbb.com/