Powerforum
http://powerforum.dk/

Udregning af motorluftmængde og compressormap.
http://powerforum.dk/viewtopic.php?f=4&t=26168
Side 1 af 1

Forfatter:  Kedde1980 [ 03 jul 2013, 10:39 ]
Titel:  Udregning af motorluftmængde og compressormap.

Hej

Jeg er helt blank i ovenstående...

Men men men.... for at gøre en lang historie kort, har jeg købt min første bil tilbage efter 12 års fravær.

Polo G40
nuværende specs.
G60 RS lader tandremstræk (leje defekt i glader, men kører endnu)
asymetrisk schrick knast (262/272 mener jeg)
woessner 8:1 smed stempler slagvolumen 1400+ lidt
Topstykket/indsugning bliver max portet, større gasspjæld

jeg har en rotrex C30-94 på lager, og da det glader hænger mig lidt ud af halsen overvejer jeg at sætte en rotrex på.
MHT til gearing kan jeg godt finde af, og så begrænser man vel effekten med en restrictor i indsugningen på kompressoren? eller skal jeg geare ned?
Mit spørgsmål er nu?
er den 400hk rotrex bare alt for stor? tænker på om den laver for meget luft ved lave omdr og delgas?
effektmål er et sted mellem 250-280hk ved 7500omdr.

nogen der kan regne den ud? På forhånd tak

Forfatter:  m power [ 03 jul 2013, 12:48 ]
Titel: 

Gear den så langt ned du kan, og monter så en blovoff ventil og brug den som styring af ladetrykket.

Sådan har man jo tidligere kørt med turbo uden wastegate, og har da også selv kørt med den opsætning :-)

Forfatter:  Kedde1980 [ 03 jul 2013, 13:47 ]
Titel: 

m power skrev:
Gear den så langt ned du kan, og monter så en blovoff ventil og brug den som styring af ladetrykket.

Sådan har man jo tidligere kørt med turbo uden wastegate, og har da også selv kørt med den opsætning :-)


enig det skal nok virke, men der er jeg sgu lige en tand mere faglig stolt... så hellere vælge en anden kompressor/løsning :)

Det er noget med at man kan lave en VE udregning og derefter kigge på de kompressor maps, men har virkeligt ikke en skid forstand på det.

Forfatter:  JPP [ 17 jul 2013, 00:01 ]
Titel: 

Kedde1980 skrev:
m power skrev:
Gear den så langt ned du kan, og monter så en blovoff ventil og brug den som styring af ladetrykket.

Sådan har man jo tidligere kørt med turbo uden wastegate, og har da også selv kørt med den opsætning :-)


enig det skal nok virke, men der er jeg sgu lige en tand mere faglig stolt... så hellere vælge en anden kompressor/løsning :)

Det er noget med at man kan lave en VE udregning og derefter kigge på de kompressor maps, men har virkeligt ikke en skid forstand på det.


Hvis du udregner din motors luftforbrug pr. minut for f.eks. hver 1000 omdr. så kan du plotte det i kompressormaps og få et ret godt billede. Kompressormaps viser også omdrejninger på kompressorakslen, så på en en kompressor som f.eks. Rotrex så ved du hvad luft den spytter ud og hvad din motor sluger ved mål på omdrejninger.
Mht. VE% så gang motorens luftmængde med 80-95% for "indenforentræskolængde" princippet med størst VE tættest på forventet max momentområde. Regnemaskinen på pp er desværre nede.

Side 1 af 1 Alle tider er UTC + 1 time
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
https://www.phpbb.com/