Powerforum

Motor- og Tuningsforum for Garagefuskere og andet godtfolk!
Dato og tid er 24 sep 2024, 00:20

Alle tider er UTC + 1 time




Skriv nyt emne Svar på emne  [ 4 indlæg ] 
Forfatter besked
Indlæg: 03 jul 2013, 10:39 
Offline
Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 23 jan 2008, 13:45
Indlæg: 116
Geografisk sted: Ribe, Danmark
Hej

Jeg er helt blank i ovenstående...

Men men men.... for at gøre en lang historie kort, har jeg købt min første bil tilbage efter 12 års fravær.

Polo G40
nuværende specs.
G60 RS lader tandremstræk (leje defekt i glader, men kører endnu)
asymetrisk schrick knast (262/272 mener jeg)
woessner 8:1 smed stempler slagvolumen 1400+ lidt
Topstykket/indsugning bliver max portet, større gasspjæld

jeg har en rotrex C30-94 på lager, og da det glader hænger mig lidt ud af halsen overvejer jeg at sætte en rotrex på.
MHT til gearing kan jeg godt finde af, og så begrænser man vel effekten med en restrictor i indsugningen på kompressoren? eller skal jeg geare ned?
Mit spørgsmål er nu?
er den 400hk rotrex bare alt for stor? tænker på om den laver for meget luft ved lave omdr og delgas?
effektmål er et sted mellem 250-280hk ved 7500omdr.

nogen der kan regne den ud? På forhånd tak

_________________
MVH Christian


1989 BMW E34 M20-GT42
1988 BMW M3 Europameister


Senest rettet af Kedde1980 03 jul 2013, 13:49, rettet i alt 2 gange.

Share on FacebookShare on TwitterShare on DiggShare on RedditShare on DeliciousShare on TechnoratiShare on TumblrShare on Google+
Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 03 jul 2013, 12:48 
Offline
Mester Medlem

Tilmeldt: 22 mar 2009, 12:49
Indlæg: 1248
Gear den så langt ned du kan, og monter så en blovoff ventil og brug den som styring af ladetrykket.

Sådan har man jo tidligere kørt med turbo uden wastegate, og har da også selv kørt med den opsætning :-)


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 03 jul 2013, 13:47 
Offline
Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 23 jan 2008, 13:45
Indlæg: 116
Geografisk sted: Ribe, Danmark
m power skrev:
Gear den så langt ned du kan, og monter så en blovoff ventil og brug den som styring af ladetrykket.

Sådan har man jo tidligere kørt med turbo uden wastegate, og har da også selv kørt med den opsætning :-)


enig det skal nok virke, men der er jeg sgu lige en tand mere faglig stolt... så hellere vælge en anden kompressor/løsning :)

Det er noget med at man kan lave en VE udregning og derefter kigge på de kompressor maps, men har virkeligt ikke en skid forstand på det.

_________________
MVH Christian


1989 BMW E34 M20-GT42
1988 BMW M3 Europameister


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 17 jul 2013, 00:01 
Offline
Admin
Admin

Tilmeldt: 30 jan 2005, 08:54
Indlæg: 2499
Kedde1980 skrev:
m power skrev:
Gear den så langt ned du kan, og monter så en blovoff ventil og brug den som styring af ladetrykket.

Sådan har man jo tidligere kørt med turbo uden wastegate, og har da også selv kørt med den opsætning :-)


enig det skal nok virke, men der er jeg sgu lige en tand mere faglig stolt... så hellere vælge en anden kompressor/løsning :)

Det er noget med at man kan lave en VE udregning og derefter kigge på de kompressor maps, men har virkeligt ikke en skid forstand på det.


Hvis du udregner din motors luftforbrug pr. minut for f.eks. hver 1000 omdr. så kan du plotte det i kompressormaps og få et ret godt billede. Kompressormaps viser også omdrejninger på kompressorakslen, så på en en kompressor som f.eks. Rotrex så ved du hvad luft den spytter ud og hvad din motor sluger ved mål på omdrejninger.
Mht. VE% så gang motorens luftmængde med 80-95% for "indenforentræskolængde" princippet med størst VE tættest på forventet max momentområde. Regnemaskinen på pp er desværre nede.


Top
 Profil  
 
Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 4 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time


Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 11 gæster


Du kan ikke skrive nye emner
Du kan ikke besvare emner
Du kan ikke redigere dine indlæg
Du kan ikke slette dine indlæg
Du kan ikke vedhæfte filer

Søg efter:
Hop til:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
Danish translation & support by Olympus DK Team