Powerforum
http://powerforum.dk/

2 eller 3 pladet kobling?
http://powerforum.dk/viewtopic.php?f=4&t=26121
Side 1 af 2

Forfatter:  Boostjunkie [ 20 maj 2013, 08:15 ]
Titel:  2 eller 3 pladet kobling?

Jeg har lige fået skuet min gamle mazda 929 lidt mere i tryk. Det resulerede i at min kobling ikke kan holde den, ved stående start.
Min kobling er en 3-vinget sindermetal med opstrammet tryk fod.

Da der ikke findes nogle racer koblinger til min model. Vil jeg lige høre jer om i kan anbefale nogle 2 elller 3 plade "universal" koblinger?
Da mit tuningsprojekt er på budget. Er det dumt at købe en brugt?

Forfatter:  HenrikGM [ 20 maj 2013, 08:38 ]
Titel: 

Hvor stor diameter har du plads til?

Hvor mange kg koblingstryk har du nu?

Jeg har hørt om "opstrammede" koblinger som gik fra 500kg til 540kg koblingstryk, og det batter ikke rigtigt noget hvis det er i den ende af skalaen.

Du kan finde koblinger med +1200kg koblingstryk som standarddele.

Hvor meget moment har du?

Forfatter:  Boostjunkie [ 20 maj 2013, 10:59 ]
Titel: 

HenrikGM skrev:
Hvor stor diameter har du plads til?

Hvor mange kg koblingstryk har du nu?

Jeg har hørt om "opstrammede" koblinger som gik fra 500kg til 540kg koblingstryk, og det batter ikke rigtigt noget hvis det er i den ende af skalaen.

Du kan finde koblinger med +1200kg koblingstryk som standarddele.

Hvor meget moment har du?


Den org. koblings plade er 240 mm. Svinghjulet med tandkrans er 320 mm.

Jeg ved ikke hvor meget koblingstryk jeg har. Det er turbomotor.dk der har strammet den org. op for mig.

Ved 0,5 bar havde den 490 Nm. Jeg køre 0,8 bar nu, men jeg har ikke fået den målet.

Forfatter:  Captain Slow [ 20 maj 2013, 11:36 ]
Titel: 

Pladekoblinger er standard 184 mm, ofte med lille diameter i centeret, så et almindeligt svinghjul ikke umiddelbart kan bruges til dem.

Prisforskellen på 2 og 3 pladet er ca. 1500 kr (5000-6500 kr)

Jeg ristede en 2 pladet ret let (kørerfejl).

Mit forslag, få lavet et svinghjul ved en ven med en fræser ;-) og køb en 2 eller 3 pladet Helix eller tilsvarende, (de er ens mange af dem, kun havn og farve adskiller dem)

Ps. det kræver et nyt udrykkerleje til ca 2300 kr hos Summit

Typisk komplet pris godt 10 af de lange for 2 pladet med alt der hører til

/Ham der engang havde en sjov Corolla

Forfatter:  HenrikGM [ 20 maj 2013, 12:11 ]
Titel: 

Boostjunkie skrev:
HenrikGM skrev:
Hvor stor diameter har du plads til?

Hvor mange kg koblingstryk har du nu?

Jeg har hørt om "opstrammede" koblinger som gik fra 500kg til 540kg koblingstryk, og det batter ikke rigtigt noget hvis det er i den ende af skalaen.

Du kan finde koblinger med +1200kg koblingstryk som standarddele.

Hvor meget moment har du?


Den org. koblings plade er 240 mm. Svinghjulet med tandkrans er 320 mm.

Jeg ved ikke hvor meget koblingstryk jeg har. Det er turbomotor.dk der har strammet den org. op for mig.

Ved 0,5 bar havde den 490 Nm. Jeg køre 0,8 bar nu, men jeg har ikke fået den målet.


Du kan måle det i en presse. Så skal du ikke gætte dig frem.

Sachs laver nogle fine trykfødder.

Medmindre du har en absolut skudsikker gearkasse, så ville jeg nok ikke vælge en flerpladet kobling ala Tilton nascar eller lign.

490nm skal være ligetil at få en kobling til. Op til 800Nm kan det løses med organiske koblinger, og op til 1000 med sinternav.

Forfatter:  Boostjunkie [ 20 maj 2013, 12:14 ]
Titel: 

Captain Slow skrev:
Pladekoblinger er standard 184 mm, ofte med lille diameter i centeret, så et almindeligt svinghjul ikke umiddelbart kan bruges til dem.

Prisforskellen på 2 og 3 pladet er ca. 1500 kr (5000-6500 kr)

Jeg ristede en 2 pladet ret let (kørerfejl).

Mit forslag, få lavet et svinghjul ved en ven med en fræser ;-) og køb en 2 eller 3 pladet Helix eller tilsvarende, (de er ens mange af dem, kun havn og farve adskiller dem)

Ps. det kræver et nyt udrykkerleje til ca 2300 kr hos Summit

Typisk komplet pris godt 10 af de lange for 2 pladet med alt der hører til

/Ham der engang havde en sjov Corolla


Det du foreslår bliver nok også enden af det hele. :lusket:

MEN, der er kun 2 uger til DHB og pengekassen er ved at være tom. Så det er nok et efterårs projekt.

Så vist man kan stramme min trykfod yderlige så bliver det nok løsningen, nu og her. :?

Jeg kan se på facebook det går godt fremad med jeres nye drag-projekt. I går da rimlig all-in. :rock:

Forfatter:  Boostjunkie [ 20 maj 2013, 12:25 ]
Titel: 

HenrikGM skrev:
Boostjunkie skrev:
HenrikGM skrev:
Hvor stor diameter har du plads til?

Hvor mange kg koblingstryk har du nu?

Jeg har hørt om "opstrammede" koblinger som gik fra 500kg til 540kg koblingstryk, og det batter ikke rigtigt noget hvis det er i den ende af skalaen.

Du kan finde koblinger med +1200kg koblingstryk som standarddele.

Hvor meget moment har du?


Den org. koblings plade er 240 mm. Svinghjulet med tandkrans er 320 mm.

Jeg ved ikke hvor meget koblingstryk jeg har. Det er turbomotor.dk der har strammet den org. op for mig.

Ved 0,5 bar havde den 490 Nm. Jeg køre 0,8 bar nu, men jeg har ikke fået den målet.


Du kan måle det i en presse. Så skal du ikke gætte dig frem.

Sachs laver nogle fine trykfødder.

Medmindre du har en absolut skudsikker gearkasse, så ville jeg nok ikke vælge en flerpladet kobling ala Tilton nascar eller lign.

490nm skal være ligetil at få en kobling til. Op til 800Nm kan det løses med organiske koblinger, og op til 1000 med sinternav.


Min gear kasse holder nok ikke vildt meget mere effekt. Har du nogle forslag til frentidig gearkasse valg?
Vis en trykfod er stammet en gang, kan den så ikke strammes mere?

Forfatter:  Boostjunkie [ 20 maj 2013, 12:27 ]
Titel: 

Captain Slow skrev:
Pladekoblinger er standard 184 mm, ofte med lille diameter i centeret, så et almindeligt svinghjul ikke umiddelbart kan bruges til dem.

Prisforskellen på 2 og 3 pladet er ca. 1500 kr (5000-6500 kr)

Jeg ristede en 2 pladet ret let (kørerfejl).

Mit forslag, få lavet et svinghjul ved en ven med en fræser ;-) og køb en 2 eller 3 pladet Helix eller tilsvarende, (de er ens mange af dem, kun havn og farve adskiller dem)

Ps. det kræver et nyt udrykkerleje til ca 2300 kr hos Summit

Typisk komplet pris godt 10 af de lange for 2 pladet med alt der hører til

/Ham der engang havde en sjov Corolla


Nu sagde du at du lavede en køre med din 2 pladede. Hvad gjorde du forkeret?

Forfatter:  Captain Slow [ 20 maj 2013, 16:03 ]
Titel: 

der var enten ikk enok vand, eller også holdt jeg ikke i det da jeg varmede dæk op, samt varmede normalt dæk op i 2 gear,,,

så den gled simpelthen og var ristet fuldstændig efter få sekunder,

siden har jeg stillet mine spejle så jeg kan se mine bagdæk ;-)

koblingen kunne sagtens holde, mener den kunne klare 800 Nm, men alt kan jo ødelægges når man dummer sig

Forfatter:  KpBridge [ 20 maj 2013, 21:31 ]
Titel: 

[quote]490nm skal være ligetil at få en kobling til. Op til 800Nm kan det løses med organiske koblinger, og op til 1000 med sinternav.[/quote]

Fortæl gerne noget mere om det, jeg kører selv med helix 2 pladet og fuck den er en pain in the ass når man kører meget i by.
Det ville være som at vinde i lotto hvis jeg ku få en organisk tilbage.
Min motor laver 500nm

Side 1 af 2 Alle tider er UTC + 1 time
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
https://www.phpbb.com/