Powerforum
http://powerforum.dk/

Oliekøler med termostat vs. "Olietemporator"
http://powerforum.dk/viewtopic.php?f=4&t=26092
Side 1 af 1

Forfatter:  Volvo-Dennis [ 28 apr 2013, 12:26 ]
Titel:  Oliekøler med termostat vs. "Olietemporator"

Hej Folkens..

Her på sådan en solskins-søndag sidder jeg og gør mig nogle tanker om hvad der er at foretrækk mht. oliekøling.
På Volvo's ældre turbo-motorer er der i oliefilterkonsollet indbygget termostat, og udtag til ekstern oliekøler.
På de nyere turbo-motorer er der en olietemporator som er tilsluttet kølevandet. Hvad er egentlig at foretrække? Er olietemporator løsningen lige så effektiv som den eksterne oliekøler? Er der nogen som har prøvet at måle lidt temperaturer på forskellige setups?

Dennis

Forfatter:  Bufas [ 28 apr 2013, 16:40 ]
Titel: 

Forskellen ligger nok mest i om du vil se på en oliekøler eller ej.
Mængden af køling er jo i begge tilfælde et spørgsmål om hvordan det er dimensioneret. Så jeg vil sige det er rent kosmetisk.

Forfatter:  m power [ 28 apr 2013, 17:42 ]
Titel: 

Vi har en en vag 1.8 20 vt som standart kører med en temporator og den er nu udskiftet med en sandwich samt en stor oliekøler.
Motoren havde svært ved at holde en fornuftig temp når den fik prygl, og efter at oliekøleren er monteret er der stort set ingen problemer med at holde temperatur, så jeg ville montere en oliekøler hvis det er på en pumpet motor.
Det siger jo også lidt sig selv at man ikke kan køle olien ret meget ned med 90 grader varmt vand, jeg vil nærmere mene den sidder der for at få en hurtig temperatur på olien en for at køle den ned.

Forfatter:  møffe [ 28 apr 2013, 18:24 ]
Titel: 

Jeg køre med begge dele på min cosworth, min tanke er at kølevandet er med til hutigt at hæve olietemperaturen, hvor min oliekøler og termostat i sandwichpladen er med til at hjælpe vandkøleren.

Om ikke andet så gør det ingen skade. Oliekøleren er stor nok.

Forfatter:  Wildert [ 03 maj 2013, 09:46 ]
Titel: 

møffe skrev:
Jeg køre med begge dele på min cosworth, min tanke er at kølevandet er med til hutigt at hæve olietemperaturen, hvor min oliekøler og termostat i sandwichpladen er med til at hjælpe vandkøleren.

Om ikke andet så gør det ingen skade. Oliekøleren er stor nok.


Samme her på min Golf 16V til rally.
Har tidligere kørt kun med temporatoren, og den har da givetvis gjort lidt forskel, men i bedste fald er du kun med til at lægge mere belastning på vandkølerens evne til at aflede varme, og så kan man have problemer her.

Jeg kørte først med standard 8V køler, men opgraderede senere til at tilføje en 13-rækkers oliekøler. Det hjalp noget, men da kompressionsforholdet blevet hævet, RPM og ydelse lige så, så var det altså ikke nok. Så der er nu en vandkøler fra en Passat automatic med A/C (den fylder ca. hele fronten mellem vangerne) og nu en 19-rækkers (tror jeg nok det er) oliekøler. Det virker ganske godt :).
Men ok - vi kører så også typisk 5-6 minutter adgangenop til begrænseren eller max. et par tusinde RPM under. Det er noget lidt andet end et par hurtige træk ved et lyskryds, en tur ned af en strip, etc.

Der er også en del mindre effekt end i en hårdt pumpet turbomotor, men de relativt lange perioder med max belastning gør efter min mening en stor forskel.

Side 1 af 1 Alle tider er UTC + 1 time
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
https://www.phpbb.com/