Powerforum
http://powerforum.dk/

auto gearkasse
http://powerforum.dk/viewtopic.php?f=4&t=26083
Side 1 af 2

Forfatter:  Thomas h p [ 22 apr 2013, 17:50 ]
Titel:  auto gearkasse

Når jeg engang er færdig med og lege med min 16v turbomotor, så har jeg et lille nyt projekt jeg vil igang med:)


Har brugt en del tid på og læse lidt om den automatgearkasse som sidder på den volvo 960 med 204hk, og har læst mig frem til at det skulle være den sammen som sidder på en toyota supra tt, nogen der kan bekræfte det? den har selvfølgelig et andet koblingshus, men ellers skulle de være ens :)

Men den ville jo sikkert ikke kunne finde ud af om skifte ordentligt vis man monterede turbo på den b6304f motor, og kunne man gøre noget ved det?

Sidst vil jeg spøge hvad sådan en gearkasse kan holde til, vis det altså er den samme?

Forfatter:  HenrikGM [ 22 apr 2013, 20:13 ]
Titel: 

Tanken er god nok. Volvoen har ikke samme antal plader i koblingen siger nogen.
Men det er en AW341. Problemet kan være at finde en gearkasse som er i fin stand, da der jo ikke ligefre at solgt bunker af dem. Måske supra versionen er nemmere at finde.

Koblingshuset er mig bekendt løst.

Forfatter:  Thomas h p [ 22 apr 2013, 20:27 ]
Titel: 

så burde man kunne bytte rundt på på gearkasserne, vis der forskel på kobligerne :wink:

Køre de gearkasser med nogen form for styrboks?

Forfatter:  K-FINN [ 22 apr 2013, 20:36 ]
Titel: 

Supra TT kassen holder fint til gadekørsel med 500-550 hk, det er varmen der dræber dem, så ekstra olikøling er god ide.

Ellers kan du få den opgraderet, så er der flere der har lukket over 750hk igennem.

Der er styreboks på en supra, ved ikke om der er på Volvo, men den kan man undvære.

Forfatter:  Thomas h p [ 22 apr 2013, 20:45 ]
Titel: 

sådan en opgradering koster vel en bondegård? :shock:

Forfatter:  Daigaard [ 22 apr 2013, 20:50 ]
Titel: 

Hej

Kenneth, HGM og jeg gik på et tidspunkt og legede med tanken om at bygge sådan en gearkasse i Volvo'en.

Som jeg husker at have fået det forklaret, skulle der være 3 elektriske ventiler på gearkassen.

1 stk. Der bestemmer hvor hurtigt den skifter.
2 stk. Der bestemmer hvilket gear den er i.

Tanken var at skrotte den oprindelige styrring, og lave en lille microprocessor styrring, der kunne styre ventilerne.

Så skulle der bygges et sæt paddles = 1. styk manuel styrret automatgearkasse.

Evt. et program til Race, hvor skifte tiderne bliv minimeret, og gearkassen automatisk skiftede ved et forudbestemt omdrejningstal.

Men indtil videre heder det M90 for mit vedkommende; når den ikke kan mere så, må jeg se om denne plan bliver fundet frem igen.

Henrik: Jeg er ikke sikker på at din nummer angivelse af gearkassen er korrekt. Hvis du ser hvad der står i Wiki:
http://en.wikipedia.org/wiki/Toyota_A_t ... 30-41LE.29

/Steffen

Forfatter:  HenrikGM [ 22 apr 2013, 20:50 ]
Titel: 

Der er styreboks på volvoen også, og der kan man ikke undvære den mig bekendt. Finn har du mere info om det med at undvære styreboksen?

Forfatter:  K-FINN [ 22 apr 2013, 21:05 ]
Titel: 

Jeg mindes at kammerat snakkede om, det man kunne selv aktivere det skifte med meget simpel elektronik, prøver lige høre ham, eller du kender ham også henrik, så du kan lige selv spørge ham. :tooth:

Forfatter:  Spirillen [ 22 apr 2013, 21:36 ]
Titel: 

Jeg lavede selv nogle elektroniske styreenheder til AW340/41 for nogle år siden, baseret på en lille plc, det virkede fornuftigt, dog med lidt begynder setbacks.

Det er der såmænd ikke den store kunst i, men hvis jeg skulle gøre det i dag, vil jeg helt klart bruge en Arduino, evt med noget rpm input osv.

Men MS2 har da så vidt jeg ved denne funktion også?

Helt simpelt, kan det gøres med en 4 trins omskifter og nogle dioder.

Forfatter:  ae86 [ 23 apr 2013, 05:32 ]
Titel: 

Hvad med Gpio Megashift + MS3 eller en gammel MS2+ alternativ firmware fra
www.msextra.com/doc/trans/index.html
www.msextra.com/forums/viewtopic.php?f=123&t=30663

Begge controllere er dog tiltænkt en anden gearkasse familie, men med lidt kreativitet kan de vel bruges som et udgangspunkt

xxxxxx edit xxxxx
jeg så lige et af de sidste indlæg fra det ene af de 2 links ovenfor... quote:

"devojet » Wed Mar 27, 2013 2:58 pm
I finally got my hot rod regisered 3 weeks ago
running the trans code on a GPIO controlling an
A340E Toyota gearbox. It works great...."

Side 1 af 2 Alle tider er UTC + 1 time
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
https://www.phpbb.com/