Powerforum
http://powerforum.dk/

Effekt af motors volumenforøgelse?
http://powerforum.dk/viewtopic.php?f=4&t=26078
Side 1 af 2

Forfatter:  John Sahl [ 15 apr 2013, 21:55 ]
Titel:  Effekt af motors volumenforøgelse?

Jeg har fundet ud af, at jeg ved at bruge en anden krumtap, kan øge volumen på min motor fra 1372ccm til 1601ccm, og ved at læse lidt på nettet, så siger folk at tommelfingerreglen er at man øger hk/nm med 10% pr. 100ccm.

Det vil sige at jeg på min gamle motor (234hk/300nm) teoretisk set ville have lavet 273hk/350 nm og det lyder jo tillokkende.

Men samtidigt vil den blive mindre omdrejningsvillig når den får længere slaglængde. Fra 67,4mm til 78,4mm. Men hvor slemt er dette?

Hvilke andre ting skal jeg tage med i overvejelserne?

Forfatter:  johan o r [ 15 apr 2013, 23:49 ]
Titel: 

Du kan nu tage ca. 11000 RPM med den slaglængde du har nu og hvis du kan hive nok luft ind til til at lave 155Nm ved max RPM så laver du ca. 235Hp

Hvis du laver motoren om, med lang slaglængde, kan du kun tage 9200Rpm
og har behov for at lave ca 185Nm ved max rpm for at få den samme mængde energi ud af motoren (235Hp).


Men hvis du ikke udnytter de højere omdrejninger, så skal motoren bare være så stor som muligt, så holder den også længere :)

Næste gang jeg skal lave Ricardo Wave simuleringer, kan jeg prøve at lave et "sweep" over samme motor, med forskellige slaglængder for at se sammenhængen mellem power/stroke.

Forfatter:  John Sahl [ 16 apr 2013, 06:49 ]
Titel: 

Ovenstående er på en motor uden tryk, eller? Min er jo med turbo, og kører slet ikke med så mange omdrejninger.

Forfatter:  TB206HDI [ 16 apr 2013, 10:01 ]
Titel: 

Hvad er udgiften til ny krumtap + stænger + stempler + bearbejdning kontra at hæve ladetrykket en smule?

Forfatter:  John Sahl [ 16 apr 2013, 10:09 ]
Titel: 

TB206HDI skrev:
Hvad er udgiften til ny krumtap + stænger + stempler + bearbejdning kontra at hæve ladetrykket en smule?


Jeg mangler kun krumtappen i ovenstående ligning, og jeg kører i forvejen med 1,8 bar, så vil faktisk hellere sænke ladetrykket. Jeg satser på at kunne nå at finde en brugt krumtap til formålet da jeg først vil gå denne vej til næste vinter. Og der bliver der så også nyt twinscroll turbo/manifold setup.

Forfatter:  johan o r [ 16 apr 2013, 11:55 ]
Titel: 

John Sahl skrev:
Ovenstående er på en motor uden tryk, eller? Min er jo med turbo, og kører slet ikke med så mange omdrejninger.


Ahh ja så skal det vel bare være den stærkeste løsning du skal vælge :)

Forfatter:  John Sahl [ 16 apr 2013, 12:21 ]
Titel: 

johan o r skrev:
John Sahl skrev:
Ovenstående er på en motor uden tryk, eller? Min er jo med turbo, og kører slet ikke med så mange omdrejninger.


Ahh ja så skal det vel bare være den stærkeste løsning du skal vælge :)


Ja, og efter hvad jeg kan læse mig til, så vil jeg faktisk få en mere holdbar motor med den længere slaglængde.

Forfatter:  HenrikGM [ 16 apr 2013, 15:15 ]
Titel: 

Motoren er reelt bare en luftpumpe.
Jo mere luft du kan flytte, jo mere effekt kan du få, i grove træk.

Her er der så kort slag, at det nye slag ikke byder på nogen begrænsninger rent rpm mæssigt.
Du er alene begrænset af om du er istand til at fylde cylinderen effektivt.

Turbotrykket kan du øge, men husk at højt ladetryk reelt siger mere om motorens manglende evne til at trække vejret effektivt, end om ret meget andet.

Forfatter:  John Sahl [ 16 apr 2013, 19:56 ]
Titel: 

HenrikGM skrev:
Turbotrykket kan du øge, men husk at højt ladetryk reelt siger mere om motorens manglende evne til at trække vejret effektivt, end om ret meget andet.


Yes, derfor er der også klargjort både nyt modificeret topstykke med større ventiler og en hidsigere knast til den nye motor.

Forfatter:  dykkerdahl [ 24 apr 2013, 08:44 ]
Titel: 

[quote="johan o r"]Du kan nu tage ca. 11000 RPM med den slaglængde du har nu og hvis du kan hive nok luft ind til til at lave 155Nm ved max RPM så laver du ca. 235Hp
Hvis du laver motoren om, med lang slaglængde, kan du kun tage 9200Rpm
og har behov for at lave ca 185Nm ved max rpm for at få den samme mængde energi ud af motoren (235Hp).
Men hvis du ikke udnytter de højere omdrejninger, så skal motoren bare være så stor som muligt, så holder den også længere :)
[/øquote]

Hvordan finder du max Rpm?
Jeg forstår at det har noget med flamme og stempel hastighed at gøre.
Men bliver det ikke meget teoretisk når der er så mange faktorer som har indflydelse. Her tænker jeg ikke på ventiler mm. men lambda, kompression og ladetrykket.
Mener du også at en motor der henter sin effekt med højt Rpm er mere udsat for slid end en motor der finder samme effekt ved laver Rpm.
Eller spurgt på en anden måde: Hvad slider mest på en motor Rpm vs Nm ved samme littereffekt.

Side 1 af 2 Alle tider er UTC + 1 time
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
https://www.phpbb.com/