Powerforum http://powerforum.dk/ |
|
low budget km/l-projekt http://powerforum.dk/viewtopic.php?f=4&t=26019 |
Side 1 af 3 |
Forfatter: | VRT [ 19 feb 2013, 23:01 ] |
Titel: | low budget km/l-projekt |
Med inspiration fra denne tråd: http://powerforum.dk/viewtopic.php?t=25977, og især den gamle Morris-artikel, har jeg funderet lidt over et lille projekt. Familien har en bil nr. 2, en ældre benziner, som jeg bruger til og fra arbejde, en tur på 2x15 km, hvoraf 8 km er motorvej, og 7 er landevej. Jeg synes det kunne være lidt skægt, at lave et low budget projekt, med det formål det optimere bilen til, at køre flest km/l (mere for projektets skyld, end en evt. økonomisk gevinst). Bilen har en, for årgangen rimelig cW-værdi på 0,28 -den piller jeg som udgangspunkt ikke ved. Jeg kører naturligvis ikke rundt med en masse overflødig vægt i bagagerummet, eller skiboks på taget Jeg tænker noget i stil med dette: 1) smallere dæk, gerne noget 175/70-14 dæk på stålfælge (pt. er sommerdækkene 195/50-15 og vinterdækkene 205/40-16 monteret på tunge alufælge). Udover en lavere rulle- og vindmodstand, burde de også give en mindre forøgelse af rullediameteren, hvilket jeg mener vil være et plus, når jeg alligevel udelukkende kører motorvej/landevej. 2) Sænke bilen (jeg har et sæt 40mm sænkningsfjedre liggende et sted) 3) Højere kompression, motoren er lavet til oktan 91, og har en kompression på 9:1. Tænker 10:1 kunne være passende, da jeg alligevel altid tanker oktan 95. Knastaksel fra nyere udgave af samme motor, giver et lidt højere drejningsmoment ved lavere omdrejninger. 4) Montere MS og tweake monopointen, så den kører lidt mere magert ved dellast - alternativt tage indsprøjtningsdelen fra en model med multipoint. 5) Efter udskiftning af paraplyer, bruger bilen intet olie, så jeg overvejer om en tyndere olie kunne give lidt promiller på brændstofregnskabet Men er der andre steder, man, rent teknisk/mekanisk, kan optimere bilen til flere km/l, for småpenge? |
Forfatter: | JesperKonge [ 19 feb 2013, 23:37 ] |
Titel: | |
hvilken bil? Det kan være der er nogle tricks til modellen specifikt... |
Forfatter: | VRT [ 20 feb 2013, 08:10 ] |
Titel: | |
Audi 80 type89 med 1,8 8v Kan i øvrigt se, at jeg var lige lovlig optimistisk mht. cw., den er 0,29 Forøgelse af dæktrykket kan vel også give lidt! |
Forfatter: | Lars PH [ 20 feb 2013, 08:47 ] |
Titel: | |
Vis du nu alligevel vi havde toppen af er der noget med du kan file nogle riller i det. Synes jeg kan huske noget med et Volvo projekt her inde hvor det blev forsøgt |
Forfatter: | Runesm [ 20 feb 2013, 11:59 ] |
Titel: | |
Lars PH skrev: Vis du nu alligevel vi havde toppen af er der noget med du kan file nogle riller i det. Synes jeg kan huske noget med et Volvo projekt her inde hvor det blev forsøgt
Singh grooves tror jeg det hed. Spændene ny retning tuning i danmark tager Drop monopoint som udgangspunkt og få noget tidligere tænding å. Kan bilen dækkes af under bunden for bedre aerodynamik? Evt lukke kølegitter |
Forfatter: | dykkerdahl [ 20 feb 2013, 13:33 ] |
Titel: | |
Nye biler køre jo med høj benzintryk for bedre forstøvning. Er det helt sort at man kan forbedre forbrændingen ved at forstøve benzinen bedre ved ex at hæve benzintrykket til ex 60psi og samtidig kun sprøjte ind når ventilen er åben. Alt sammen for at forhindre benzinen i at danne dråber med lille overflade og langsom forbrænding ved øko kørsel et miljø hvor der i forvejen ikke er for meget ilt ex 0.6 kpa. Lidt modsat koldstart hvor vi tilføre extra benzin for at modvirke benzinen der sætter sig som dug eller perler på de kolde metalflader... Ikke unormalt at man her skal bruge 100% mere brændstof for at få motoren til at køre bare lidt normalt. Jeg tænker at en hurtig forbrænding vil kunne opbygge et tidligere cylindre tryk på et tidspunkt hvor stemplet heller ikke bevæger sig så hurtigt. Alså max cylindre tryk over tid vil give bedre trækkraft. Nu kan vi så bruge mindre brændstof for at få den samme effekt. Hurtigere opbygning af tryk inden stempelhastigheden bliver for stor og reducerer trykket vil også give mindre tid til at varmen fra forbrændingen forsvinder ud i materialet. Hvad sker der hvis vi varmer benzinen op til ex 100grader inden vi sprøjter den ind, vil den forstøve mere og give en større overflade kontakt mellem benzin og O2. Var det ikke en ide at lave en øko race til DHB hvor man skulle tilbagelægge en distance på en forhindringsbane på tid med mindst muligt benzinforbrug. Tænk på hvor meget opmærksomhed det ville få i TV mm. Det ville affyret rigtigt kunne belyse motortuning fra en helt ny vinkel. Tænk på opmærksomheden det ville få hvis en øko Honda fra 96 kunne køre lige så lang på en liter benzin som en sprit ny bil, bare med en ny motorstyring..... Tak fordi at her er plads til at tømme knolden for tanker, og fordi du gider læse det |
Forfatter: | HenrikGM [ 20 feb 2013, 21:20 ] |
Titel: | |
glem sing grooves. Det er voldsomt effektivt i diverse forums, men det halter lidt med konkrete før/efter hvor det ikke også er lavet meget andet om. Det ville finde indtog i moderne biler hvis der var nulkommadut at finde. Mindre motor. Monopoint er måske ikke helt tåbeligt. Højere gashastighed i indsug(mindre, bedre facon) |
Forfatter: | raslortmus [ 24 feb 2013, 15:34 ] |
Titel: | |
dykkerdahl skrev: Hvad sker der hvis vi varmer benzinen op til ex 100grader inden vi sprøjter den ind, vil den forstøve mere og give en større overflade kontakt mellem benzin og O2.
Er det ikke noget med at benzin allerede koger ved 60 grader? |
Forfatter: | jens [ 24 feb 2013, 20:20 ] |
Titel: | |
Læs om hot vapor motoren på nettet. Opfundet af smokey yunick som desværre tog patentet med i graven. Både effekt og økonomi samtidigt med en simpel karburator. http://www.hotrod.com/techarticles/engi ... ewall.html |
Forfatter: | skovbamsen [ 08 mar 2013, 12:30 ] |
Titel: | |
jeg ville starte med at sørge for at den for så meget varmt luft ind.. så den varmer hurtigere op.. specielt når du ikke kører længere ture.. evt lave et bedre varmeskjold over manifoldet så den suger mere varm luft med ind.. varmere termostat. evt dække fronten af så motor rummet ikke bliver afkølet.. når den så når drift temp.. så lade den få kold luft.. kan jo gøres med en af de der vacum aktiverede spjæld der normalt sider i luft filterkasse rør halløj på gamle biler og så en lille magnetventil og en kontakt.. |
Side 1 af 3 | Alle tider er UTC + 1 time |
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group https://www.phpbb.com/ |