Powerforum http://powerforum.dk/ |
|
projekt sparegrisen.. http://powerforum.dk/viewtopic.php?f=4&t=25977 |
Side 1 af 2 |
Forfatter: | skovbamsen [ 24 jan 2013, 22:21 ] |
Titel: | projekt sparegrisen.. |
nå men har fået kastet mig ud i et økoprodukt.. et stk morris af mini typen, skal km/L optimeres.. og hvis man ser bort fra den aerodynamiske mangler så har den jo en vægt fordel i at veje 575kg. og udvalget i dimser og dibbedutter er jo ikke at kimse af.. vil bibeholde motoren kabureret primært for at holde det simpelt.. nå men mine tanker ang motor var.. std 848ccm støbejerns topstykke. nusse indsugnings kanaler evt optimere deres forløb og form med epoxi. lette ventiler og redusere dia. så de ligger på kanten af sædet evt lave lysning i sædet større, og polere kammer fladen polere forbrændingskammer og fjerne muligheder for hotspots, evt lave lidt mere plads ved indsugnings ventilen i squishband for bedre fyldning lalala... og hæve kompressionen.. men til hvad..?? polere udstødnings kanalen.. og org støbejerns manifold.. polere stempel krone eksterne dimser ved motoren.. gå fra kilerem til tandrem på generator osv.. evt ændre vandpumpe fra mekanisk til elektrisk har ik rigtigt luret og det er noget at sparer pr den energi den koster at drive over remmen kontra det at den skal fødes via batteri/generator.. fordel er konstant vandflow og da jeg planlægger at køre en høj motor temperatur er det nok en fordel.. nyere generator som burde være mere effektiv.. og lave relæ på føde og styre strøm så man kan styre hvornår den må lade.. så lade den lade ved aktiveret bremselys, og så en nødlade funktion når den når under x antal volt. fjerne den mekaniske blæser vinge og montere en på el.. tænding vil gerne af rent økonomiske årsager gerne beholde tændspyd og fordelerdæksel.. man kan opgadere til elektronisk kontra ret overkommeligt.. spekulere dog i en plasma forstærknings dims.. for har hørt en lille fugl synge om at de dele eternol der er i benzin ikke kan antændes med normal gammeldags tændspole men kommer med via forbrændingen af benzinen.. er det en and..? vandindspøjtning under max tps vinkel / kontakt ang gearkasse kan man jo få retskårne mellemhjul og gearhjul og dif osv.. vil dog forsøge at få det højeste gearet dif i.. 2,9:1 indsugnings manifold er jo af en kedelig størrelse på sådan en, qua det 5 portede topstykke.. man kan jo kalde det for en 1.2.4 indsugninge manifold.. men tænker hvis jeg ændre på længden uden at tænke på den interne volume burde det skabe lidt ram effekt.. evt gå lidt ned i diamenter.... man kunne også lave et lille pleneum lige ved topstykket og så en ram pipe mellem det og kaburatoren.. med det i mente at der er benzin i luften så plenum skal være oppe i temperatur så benzinen ikke fortætter sig.. så kompressionsforhold..?? så oktantal skal man bygge til 92 eller v power hva har jeg glemt eller hva er jeg helt ude i hampen med.. |
Forfatter: | møffe [ 24 jan 2013, 22:33 ] |
Titel: | |
Er det ikke bare at hugge en MG metro turbo ged i sådan en ? |
Forfatter: | lqs [ 25 jan 2013, 04:22 ] |
Titel: | |
øko tuning af veteranbil.... de smalleste dæk med det højeste tryk. væk med udvendige spejle og blænd grillen af. hel tynd olie på motor og dvs gearkasse. åben udstødning og høj komp. mager blandingen ud. evt sæt noget tænding på du kan justere undervejs. det kan gøres rigtigt billigt. MVH søren ps man kunne nå et langt stkke vej ved at skrotte hele drivlinien... i med en to cylindret diesel. |
Forfatter: | skovbamsen [ 25 jan 2013, 12:57 ] |
Titel: | |
problemet med ændring til diesel er partikkelfilter afgiften.. havde overvejet at bygge en 3cyl kubota motor på gerakassen.. og så er den ikke org længere.. så er det ikke veteranstatus så kan den ikke forsikres billigt og 8års syn.. overvejede faktisk en kaburator fra en grå ferguson da man kan justere blandingen som på en gammel puch med justerbar strålespids.. evt en bankesensor med ur til eller noget..? |
Forfatter: | TB206HDI [ 25 jan 2013, 16:04 ] |
Titel: | |
Køb den gule bibel (David Wizard, tuning the A series engine). Glem std. 850 top - gå efter en 12G202 (1098ccm top), den flower bedre og du kan lettere reducere ventildiameter på det. Der er en stor begrænsning i flower omkring termostathuset du skal udluse.. (Det er der på alle toppene) kilerem til tandrem - but why? Hvor meget vil du vinde på det? Tror du vinder mere ved at skifte kølerblæseren ud med en elektrisk.. ...og glem ALT om org manifold og udstødning! Det er absolut den største begrænsning på dem. |
Forfatter: | Slavteren [ 25 jan 2013, 20:02 ] |
Titel: | |
det ligger nok uden for budgettet, men der skulle eksistere et 8 portet top til dem der er homolegeret til motorsport. Ud over det er der noget 16v bmw mc top der passer på blokken, men det er nok svært at presse ind under en veteran godkendelse. Mere kompliceret forslag: en gdi ombygning? om det så er til at finde noget styring der rent faktisk kan styre det er en helt anden sag. |
Forfatter: | TB206HDI [ 26 jan 2013, 10:08 ] |
Titel: | |
Slavteren skrev: det ligger nok uden for budgettet, men der skulle eksistere et 8 portet top til dem der er homolegeret til motorsport. Har du set prisen på de 8 portede toppe? Der kan man dælme få meget benzin for de penge.. Slavteren skrev: Ud over det er der noget 16v bmw mc top der passer på blokken,
Passer på blokken, det er vist en af de helt store tilsnigelser. Den kan komme til at passe på blokken vil jeg nærmere sige.. Min egen 77'er 998'er kører med følgende opsætning: Stage1 kit (alu indsugningsmanifold, LCB udstødningsmanifold, 1.75" RC 40 udstødning, åbent filter samt anden fjeder og nål i karburatoren). 5x10" magnesium fælge. Den har en fejl med karburatoren som gør det den ikke kan justeres til at gå magert nok, så den går _rigeligt_ fedt og ofte svømmer karburatoren over på den. Den går lige knap 17km/l.. Her inden sæsonen går igang igen får den følgende opgradering: Portet 1098ccm topstykke (12g202). Kompression hæves til 9.5:1 CooperS 998 udstødningsmanifold 1.75" centerudstødning To karburatorer, HS2'ere med åbne filtre, eller et filter placeret bag fronten. Begge bliver "portet" med afslibning og tilføjelse af lidt epoxy. 6x10 Minilight alufælge Jeg har en forventning om dels mere power i den, men også bedre økonomi. Specielt fordi den nuværende karburator har en fejl. 8 ports toppe, 16v toppe mv. er _voldsomt_ dyrt at lave.. |
Forfatter: | TB206HDI [ 26 jan 2013, 10:14 ] |
Titel: | |
Den her blok er klargjort til en BMW 16v top: ..ikke bare lige plug'n'play. |
Forfatter: | Slavteren [ 26 jan 2013, 10:42 ] |
Titel: | |
Det er ikke plug and play nej, men hvad er det? er rimeligt overbevist om at han har evnerne hvis det sku blive den valgte vej |
Forfatter: | skovbamsen [ 26 jan 2013, 13:34 ] |
Titel: | |
nu var det jo ikke for at hente flere hk ud af den.. ville beholde det org topstykke primært for at starte et sted.. man kommer jo ikke længst i verden ved at kopiere andre, så kommer man kun hvor de er.. ang udstødning og mannifold har jeg tænkt det men tror jeg når længere ved at bare pakke det godt ind så EGT forbliver så højt som muligt hele vejen.. overvejer at lave rør i rør trikket under bilen fordi wrapping nok ik holder der.. har fundet en elektronisk bensinhane fuel solinoide som kan monteres mellem svømmer og dysse så man kan lukke for benzin 100% i 0grader gasspjældsvinkel under nedbremsning/motorbremsning.. ang. kilerem kontra tandrem så har en normal kilerem en effektivitet på 92-96% hvor en tandrem ligger på 98% så noget er der at spare desuden vil man jo samtidig ændre på gearingen så den passer til det område motoren skal arbejde i .. |
Side 1 af 2 | Alle tider er UTC + 1 time |
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group https://www.phpbb.com/ |