Powerforum http://powerforum.dk/ |
|
Hvorfor er VNT ikke så udbredt på benzinbiler? http://powerforum.dk/viewtopic.php?f=4&t=25744 |
Side 1 af 1 |
Forfatter: | VRT [ 28 aug 2012, 21:07 ] |
Titel: | Hvorfor er VNT ikke så udbredt på benzinbiler? |
Ja, som overskriften siger, så har jeg gået og tænkt over, hvorfor VNT er så udbredt blandt dieselbiler, men næsten aldrig ses på benzinbiler? Det giver jo i princippet både i pose og sæk, mht. tidligt drejningsmoment, og fin spidseffekt, og burde vel være et fint alternativ til ex. twin scroll, da man herved undgår den mere tidskrævende opbygning af specielt forrør og udstødningsmanifold. Men det kræver så, at motorstyringen kan varetage vacuumstyringen, og det er måske ikke lige til? Jeg ved, at motorstyringen på visse af VAG-gruppens ældre 1,9 TDI´ere med wastegate-turbo kan ændres til, at køre med VNT-lader. |
Forfatter: | efterz [ 28 aug 2012, 21:15 ] |
Titel: | |
Mit bud er, holdbarhedsproblemer.. Benzin har typisk højere EGT end Diesel, og på hårdtpumpede diesel-biler ses det også ofte at VNT-turboladerne ikke holder pga. varmen. Er Porsche stadig de eneste der har masseproduceret benzin-VNT biler? |
Forfatter: | VRT [ 29 aug 2012, 10:23 ] |
Titel: | |
Dodge Daytona Shelby >1990 Honda Legend >1990 Peugeot 405 T16 >1992 Allesammen varianter, der blev lavet i en kort periode, og et begrænset antal. Du har nok ret i, at det er varmen der ødelægger bevægeligheden, men nu har teknikken jo været brugt i over 20 år, så det undrer mig egentlig, at man ikke har fundet en løsning på dette. Der findes jo så mange "nye" metaller, der har fine varmeegenskaber, ex. Inconel etc., men de hjælper måske ikke i denne sammenhæng!? |
Forfatter: | Witz [ 29 aug 2012, 22:12 ] |
Titel: | |
alternativt så bør man vel kunne flytte turboen fra motoren, fx montere under bilen ved bagpotten. Udstødningsgassen må vel blive kølet lidt ned inden det rammer turboen. |
Forfatter: | efterz [ 30 aug 2012, 09:00 ] |
Titel: | |
Witz skrev: alternativt så bør man vel kunne flytte turboen fra motoren, fx montere under bilen ved bagpotten.
Udstødningsgassen må vel blive kølet lidt ned inden det rammer turboen. Men så mister man jo også en stor del af energien der driver turbo-laderen.. |
Forfatter: | VAG mekaniker [ 30 aug 2012, 21:06 ] |
Titel: | |
En anden vigtig faktor ved vtg er at diesel maskinerne kan køre med over tryk ved påløb, div filtre i udstødningen bliver renset ved denne tur... Ønsker man flere heste og meget bredt moment, så er biturbo ved at blive mere og mere udbredt.... |
Forfatter: | efterz [ 30 aug 2012, 22:28 ] |
Titel: | |
VAG mekaniker skrev: Ønsker man flere heste og meget bredt moment, så er biturbo ved at blive mere og mere udbredt....
Du mener ikke compound-turboer? altså en stor og en lille ? De nye BMW'er med TwinPower er en enkelt turbo-lader med twin-scrool, og et meget bredt momentområde.. |
Forfatter: | VAG mekaniker [ 10 sep 2012, 17:09 ] |
Titel: | |
efterz skrev: VAG mekaniker skrev: Ønsker man flere heste og meget bredt moment, så er biturbo ved at blive mere og mere udbredt.... Du mener ikke compound-turboer? altså en stor og en lille ? De nye BMW'er med TwinPower er en enkelt turbo-lader med twin-scrool, og et meget bredt momentområde.. Jo jo - de (vw)2.0 tdi med flest hk har 2 ladere på, bygget sammen som en stor klump, en del ventiler hist og her til at styre det..... |
Side 1 af 1 | Alle tider er UTC + 1 time |
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group https://www.phpbb.com/ |