Powerforum
http://powerforum.dk/

Forskel på knaster?
http://powerforum.dk/viewtopic.php?f=4&t=25698
Side 1 af 5

Forfatter:  john 406 turbo [ 31 jul 2012, 20:30 ]
Titel:  Forskel på knaster?

Hvad er effekten af at bruge en sugeknast kontra turbo knast på en turbo motor.
Min 406 turbo sidder der pt en knast fra en 205 1,9 gti, men vi kan ikke helt bestemme om en turbo knast fra catcams vil ændre motorens moment og effekt.
Motoren er xu10j2te som sidder standard i bilen, dog ændret en del.

Forfatter:  dykkerdahl [ 01 aug 2012, 00:13 ]
Titel: 

Har du ikke nogle tal på de knaster ?

Forfatter:  Carsten [ 01 aug 2012, 11:31 ]
Titel: 

Det er vist noget med at knaster til turbomaskiner så vidt muligt skal være uden overlap, da turboen ellers vil trykke luften direkte igennem forbrændingen, med effekttab til følge, hvis der er overlap på knasterne. Dvs så indsugning og udstødningsventilerne er åbne på samme tid.
På en sugemotor er det ikke noget problem da motoren sjældent danner et overtryk på mere end 0,1 bar i indsugningsmanifolden, så der kører man bare på med skarpe knaster med lang åbningstid for at få mest mulig effekt ud af det. Så er der så tomgangs problemet at tænke på bagefter :)...

Forfatter:  lqs [ 01 aug 2012, 14:20 ]
Titel: 

det er en gammel vandrehistorie der nok aldrig helt har passet.... langt de fleste turbomotorer har mere udstødningsmodtryk end ladetryk.
mange turbobiler og turboknaster er solgt på hvor tidligt der kommer ladetryk. ikke på max literydelse. prøv bare en sugeknast.
MVH søren

Forfatter:  john 406 turbo [ 01 aug 2012, 18:42 ]
Titel: 

dykkerdahl skrev:
Har du ikke nogle tal på de knaster ?

Jeg kan ikke finde nogle data på 205 1,9 gti knast, men data på catcams knast findes på deres hjemmeside her :
http://www.catcams.co.uk/acatalog/info%5f4900360%2ehtml

Som bilen køre i dag, så laver den 303 hk og næsten 400 nm ved 5500 omdr. men vi skal have udstødningshus huset skiftet til en der er lidt mindre A/R 0,48, således turboen spoler op lidt før.
Turboen er T3T04 fra René samt det nye udstødningshus.

Det vi går og snakker om hvad der vil ske ved at skifte knasten til en turbo knast, sådan motor mæssigt.

Vil turboen kunne lave tryk hurtigere med turbo knasten end suge knasten?
Vil effekten og momenter ændres meget ved at skifte?
Ved godt i sidste ende er der kun en måde at finde ud af det, men 4000-5000 kr. Er også en slags penge, hvis det ikke ændres mærkbar.

Forfatter:  john 406 turbo [ 01 aug 2012, 18:46 ]
Titel: 

PS!

I England er det meget brugt at bruge en 205 1,9 gti kat knast, men vi ved ikke hvilken en min er.

Forfatter:  lqs [ 01 aug 2012, 18:56 ]
Titel: 

mener du at motoren laver max moment og ydelse ved samme omdrejningstal? for så er der nok noget galt...
hvis du vil have en traktormotor, der laver masser af moment ved lave omdrejninger og lav topeffekt. så skal du ikke bruge en vild sugeknast.
MVH søren

Forfatter:  møffe [ 01 aug 2012, 19:43 ]
Titel: 

på en cosworth med T3 ar .48 udshus vil jeg nok påstå at udshuset er ved at være på det sidste ved den effekt. et .55 er også på markedet.

men det er alt efter hvad man ønsker af sit opsæt.

Forfatter:  john 406 turbo [ 01 aug 2012, 19:59 ]
Titel: 

møffe skrev:
på en cosworth med T3 ar .48 udshus vil jeg nok påstå at udshuset er ved at være på det sidste ved den effekt. et .55 er også på markedet.

men det er alt efter hvad man ønsker af sit opsæt.


Husk bare at min motor er en 8v og ikke 16v som Cosworth.

Forfatter:  john 406 turbo [ 01 aug 2012, 20:00 ]
Titel: 

lqs skrev:
mener du at motoren laver max moment og ydelse ved samme omdrejningstal? for så er der nok noget galt...
hvis du vil have en traktormotor, der laver masser af moment ved lave omdrejninger og lav topeffekt. så skal du ikke bruge en vild sugeknast.
MVH søren


Næsten Søren.
Max hk ved 5442 omdr og max moment ved 5297 omdr.

Side 1 af 5 Alle tider er UTC + 1 time
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
https://www.phpbb.com/