Powerforum http://powerforum.dk/ |
|
Snakken om dyser, dysemængde ifl udregningstabel kontra IRL http://powerforum.dk/viewtopic.php?f=4&t=25693 |
Side 1 af 2 |
Forfatter: | Carsten [ 28 jul 2012, 16:55 ] |
Titel: | Snakken om dyser, dysemængde ifl udregningstabel kontra IRL |
Hej med jer hver gang folk snakker motortuning, snakker man jo især også om at HUSK nu at ændre dysestørrelse, benzinpumpe mv. Jeg kan undre mig over at man vælger løsninger hvor ens dysemængde er større end det antal HK motoren levere. Altså markant større. "Jeg har proppet nismo 600ml dyser i min motor som nu laver 450HK" som et eksempel. Nu har jeg jo selv været igang med en lettere bearbejdning / trimning af min V6 motor, og er nået frem til et ganske fornuftigt resultat indtil videre. På standard dyser som hedder 0 280 155 712 (213ml v 3. bar) sammen med en std benzinpumpe fra en Opel 2.0 16V, kan klare 6 bar max tryk, og leverer vist 150liter i timen ved 3 bars tryk. Disse dyser burde kun kunne klare 230K v 3 bars tryk, ved 90% korrigering ifl Powerpage gamle regnemaskine. Men motoren blev rullet på rullefelt til 287HK, v 3 bars benzintryk, og selfølgelig med en chippet boks, men denne chip blev faktisk korrigeret på et tidspunkt hvor motoren kun havde 240HK med en anden opsætning. Det sjove ved denne rulning var at motoren kørte fed hele vejen op, AFR på 12.5. Hvordan kan det være at man kan overdrive det så meget at sige de originale dyser slet ikke kan levere den effekt de rent faktisk kan. Det er over 75HK mere på originale dyser, og motoren kører endda fed, hvilket jo indikerer at der ikke er tegn på de er ved at løbe tør for mængde. Benzintrykket er der heller ikke pillet ved så det er jo ikke fordi dyserne er stressede. Der må være nogle kloge hoveder derude der har en fornuftig forklaring, for jeg er da glad for at mine dyser kan levere benzin til 50HK mere effekt på motoren, end de burde kunne ifølge regnemaskinerne. |
Forfatter: | lqs [ 28 jul 2012, 19:42 ] |
Titel: | |
fornuftig forklaring... chek dyserne, altså hvad de flower i virkeligheden. chek benzintryk under WOT. chek rullefeltets kalibrering......! MVH søren |
Forfatter: | Carsten [ 28 jul 2012, 20:06 ] |
Titel: | |
LQS> De to første har jeg ikke kontrolleret, men den med kalibrering af feltet ville jeg snakke med JR autoteknik om da det er derfra jeg har rullefeltmålingen og AFR udmålingen. Han er vel en mand som jeg vel om nogen ikke ville betvivle med dette .. Jeg kan kun konstatere at dyserne hedder det de gør, der sidder std trykregulator på som laver 3 bar i dysebroen. Om det er ved tomgang eller ved wot ved jeg ikke. Men det er jo ikke en forklaring du kommer med på problemstillingen, nærmere bare et par ting jeg kan undersøge for at se om mine dyser skulle levere mere end de egentlig gør. Lad os antage at mine dyser leverer det de skal. Og benzintrykket er 3 bar. Hvad så!?... har jeg så opnået det umulige, eller er den regnemaskine helt galt på den?... |
Forfatter: | Excess [ 28 jul 2012, 20:58 ] |
Titel: | |
Helt ærligt så har jeg svært ved se noget specielt ved dit eksempel.søgemaskinen på pp er jo ikke en facit liste den er bare retningsgivende.hvis den skulle være præcis skulle den jo spørge om hvilket mærke og model dyse man ville bruge! .. Og hvorfor folk bruger større dyser end nødvendigt, det kan der vel være flere grunde til. Man havde dem på hylden, eller man regner med at bygge videre til vildere opsætning og så behøver man ikke købe nye dyser.. |
Forfatter: | K-FINN [ 28 jul 2012, 21:14 ] |
Titel: | |
Er det DIN eller EØF hk. Hvad temperatur har i indtastet, målt i værkstedet, eller i motorrum |
Forfatter: | Carsten [ 28 jul 2012, 22:17 ] |
Titel: | |
K-Finn> Det ved jeg faktisk ikke, men går ud fra det er den almindelig måle norm der er brugt her.. det samme som alle andre bruger når man er til træf og får rullet biler. Er det ikke DIN HK der er den mest almindelige norm at bruge?. Jeg må hjem og kigge i mappen på den rullefeltmåling for der står både temp osv. Excess> Dysetype er vel underordnet så længe man har kapaciteten på den pågældende dyse stående på papir fra fabriksopgivelser .. Det er også fint du siger at mit eksempel ikke er specielt, men jeg hæfter mig ved dette fordi folk har sagt til mig HUSK STØRRER DYSER!!... nærmest som om jeg var ved at begå en dødssynd ved ikke at gøre det. Og 50HK over den opgivede max grænse... ja OK hvis bilen har 1000HK kan man sige at 50HK er en margen der er til at føle lidt på... Men i min verden betyder 50HK ikke så lidt, slet ikke når det er det der afgører om jeg skal ud og ofre 3000kr på 6 nye dyser, eller om de gamle sagtens kan klare det. Men det giver self god mening at man køber nogle større dyser, til en mulig senere opgradering... dog har jeg stadig set eksempler på folk der spørger til hvad dyse de skal bruge hvis de skal have 400HK, og så siger folk, MINDST 450ml dyser... eller brug regnemaskinen, der kan du se hvor mange HK du kan opnå med de forskellige dysemængder. Der er noget der hedder duty cycle... som jo vist nok er noget med hvor længe dysen har åbent. Mine relativt små dyser skal jo så have en længere åbnings tid for at levere den samme mængde benzin, som hvis jeg have en større dyse.... kunne dette have en fordel i form af sprøjtemønster, og ikke mindst effekt givende virkning?... |
Forfatter: | K-FINN [ 28 jul 2012, 22:20 ] |
Titel: | |
Nej, på sjælland måler de DIN hk(hvilket jeg mener er ca 5% mere end EØF, og så er der nogle der mener at temperatur fra indsugning/motorrum skal indtastes, det giver altså en del flere hk. Har set JR's målinger, de plejer være DIN. |
Forfatter: | Carsten [ 28 jul 2012, 22:34 ] |
Titel: | |
Jeg vil sige at jeg tvivler ikke så meget på effekten at den skulle ligge helt nede omkring de 240HK. Jeg laver trods alt en pæn 13.00 tid på 402 meter, til 1050kg incl fører... sidste år blev motoren rullet til 261HK på natmekanikerens felt, her kørte jeg 13.38 som hurtigste. Men jeg ser lige på de data... det er dog sjældent at der bliver fusket med de tal med mindre det ville have en fordel for ham der ruller bilen.. og det vil det ikke når man bare ber om at få en rulning og en AFR måling... noget andet er hvis man får bilen chippet det pågældende sted og de skal retfærdiggøre de 6500kr de lige har rippet en for. |
Forfatter: | K-FINN [ 28 jul 2012, 22:36 ] |
Titel: | |
Jeg har intet sagt om nogen fusker, der er bare forskellige meninger om hvad der skal indtastes. |
Forfatter: | Carsten [ 28 jul 2012, 22:40 ] |
Titel: | |
Nej men det sagde jeg til gengæld ... man hører jo ting en gang imellem. Men jeg er helt med, værdien skal være korrekt ellers kan den vise noget helt hen i skoven. Havde også en bekendt der var STENSIKKER på at hans 2.0 16V sugemotor havde 280NM, for det var den lige blevet rullet til på et felt... men hvad han ikke vil erkende er at der blev tastet ind den blev rullet i 5. gear men den blev rullet i 4. gear... eller omvendt ... i hvertfald sådan at momentet var helt væk fra normalen. HK var rigtige nok bare ved forkerte omdr tal.. det passede slet ikke sammen på hans måling. |
Side 1 af 2 | Alle tider er UTC + 1 time |
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group https://www.phpbb.com/ |