Powerforum http://powerforum.dk/ |
|
underkompression/stempelringe http://powerforum.dk/viewtopic.php?f=4&t=25610 |
Side 1 af 2 |
Forfatter: | zky [ 04 jun 2012, 19:39 ] |
Titel: | underkompression/stempelringe |
Jeg har en motor (ford scorpio 2,9 24v) købt uden historie ved en hugger(pris sat der efter), som jeg har skiftet stempelringe på, fået slebet ventiler, skåret sæder Da jeg samlede motoren, var cylindergangene fine, så jeg kørte sådan en 3 stens honer igemmen, målte ring gabet til ca. 0,15 mm - og syntes at alt var godt, da motoren kommer i bilen skal ledningsnettet tilpasse bilen, så jeg prøve starter den halvvejs, og den springer lige i gang,der er ikke luftmasse måler og tomgangsventil på så den går ud næsten med det samm, men jeg skulle jo også bare høre at ledningsnettet virkede, da resten bliver færdigt, vil den ikke starte (lyder som om der ikke er kompression på)- jeg trækker den så igang, nu laver den MEGET olietryk(der er måler i bilen, men ingen tal på skalaen) skalaen helt ud, og smider olie ud alle vegne, og ødelægger ventilløfterne, og nye ventilløftere kan ikke skaffes mere ! Nu har jeg lavet den om til mekaniske løftere, og løst olietryk problemet, men nu har den kun mellem 5 og 6 bars tryk og kan stadig ikke starte selv, den skal trækkes igang, jeg har sat lufttryk i tændrørshullet, og der er ingen udslip ved ventilerne, så den kommen igemmen stempelringene - men hvorfor ??? der er jo helt nye, dvs. de har kørt 3-4 minutter med højt olietryk, men det skulle de jo ikke tage skade af ? Nogle gode idéer inden jeg hiver maskinen ud igen ? |
Forfatter: | HenrikGM [ 04 jun 2012, 20:32 ] |
Titel: | |
Den 3 stens honer er en biltema/harald nyborg model, ikke? Rent stempelringsteknisk, så er den overflade den laver ingen ting værd overhovedet. Jeg har en, og har målt det arbejde den laver med en ruhedsmåler. Det er ikke bare næsten ok. Det er overhovedet ikke i nærheden af hvad stempelringsproducenter anbefaler. Faktisk er du tættere på den korrekte overflade hvis du går til den med håndkraft og korn80 smergellærred, og afslutter med korn320. Nu er der nok nogle stykker der har brugt en 3stens fjeder"honer", og sluppet afsted med det, men overfladen har ikke været inden for specs. Men dermed ikke sagt at det alene er det problem der gør at du ikke kan starte motoren. |
Forfatter: | zky [ 04 jun 2012, 20:47 ] |
Titel: | |
HenrikGM skrev: Den 3 stens honer er en biltema/harald nyborg model, ikke?
Rent stempelringsteknisk, så er den overflade den laver ingen ting værd overhovedet. Jeg har en, og har målt det arbejde den laver med en ruhedsmåler. Det er ikke bare næsten ok. Det er overhovedet ikke i nærheden af hvad stempelringsproducenter anbefaler. Faktisk er du tættere på den korrekte overflade hvis du går til den med håndkraft og korn80 smergellærred, og afslutter med korn320. Nu er der nok nogle stykker der har brugt en 3stens fjeder"honer", og sluppet afsted med det, men overfladen har ikke været inden for specs. Men dermed ikke sagt at det alene er det problem der gør at du ikke kan starte motoren. Jo der er sådan en, jeg er også godt klar over at det ikke er toppen af poppen - men da cylindergangen ikke var spejlblank, tænker jeg at det skulle være nok til et "næsten" godt resultat - i hvertfald ikke noget der er SÅ galt som nu |
Forfatter: | HenrikGM [ 04 jun 2012, 21:35 ] |
Titel: | |
zky skrev: [
Jo der er sådan en, jeg er også godt klar over at det ikke er toppen af poppen - men da cylindergangen ikke var spejlblank, tænker jeg at det skulle være nok til et "næsten" godt resultat - i hvertfald ikke noget der er SÅ galt som nu Som sagt, så siger jeg ikke det er eneste årsag, men den 3vingede ting gør mere gavn til at røre tectyl op med, end at fræse rundt i boringen med den. Overfladen er alt alt for glat med den, og det forårsager iflg stempelringsproducenterne at ringene ikke seater korrekt. http://www.boost-it.dk/default.asp?page ... projekt=55 Første billeder viser overfladen med korrekt overflade, efter indkøring som den skulle se ud ifht stempelringsspecs. Motoren har kørt +300kkm. Nedenstående er forsøg på at hone til en overflade der bliver til den samme efter nogen tid. Der skal gåes overraskende hårdt til makronerne med en sunnen håndholdt hone magen til den der sidder i en honemaskine, og der blev det tydeligt for mig at den 3vingede i bedste fald er spildt tid. Først en 100 sten og 10 strokes med en 300sten fuldt af rengøring gav det nederste resultat. Jeg brugte den 3vingede til sidst med 3 stykker scotchbrite monteret på stenene til at tage slibegraterne med. Det gjorde en tydelig hørbar forskel på stemplets bevægelse i boringen, men ikke rigtigt målbare ændringer i RaRz værdien. |
Forfatter: | audi_claus [ 18 jun 2012, 15:25 ] |
Titel: | underkompression/stempelringe |
Jeg kan ikke lige greje, hvorfor en evt. stor underkompression skulle give et abnormt højt olietryk - med mindre, du slet ikke har en krumtapudluftning eller har fyldt så meget olie i bundkarret. at det er olie, du trykker ud og ikke luft ? |
Forfatter: | lqs [ 18 jun 2012, 21:55 ] |
Titel: | |
hvad var problemet med det extremt høje olietryk? altså hvad var skyld i det? lyder for mig som om der stadig er meget tryk på den smøreolie... du må trække bilen igang... tænder den? får den benzin? står knasterne rigtigt? hvad viser en komptest hvor det er starteren der tørner motoren? når den er startet... kan den så gå i tomgang? mange spørgsmål. men fejlfinding over nettet er ikke nemt! MVH søren |
Forfatter: | zky [ 21 jun 2012, 19:52 ] |
Titel: | Re: underkompression/stempelringe |
audi_claus skrev: Jeg kan ikke lige greje, hvorfor en evt. stor underkompression skulle give et abnormt højt olietryk -
med mindre, du slet ikke har en krumtapudluftning eller har fyldt så meget olie i bundkarret. at det er olie, du trykker ud og ikke luft ? Nej det har været trykreguleringsventilen i oliepumpen der har siddet fast, der har givet det høje olietryk - det høje olietryk har så ødelagt ventilløfterne, der kom til at sidde fasst helt ude, så jeg regenede med at det var derfor at den manglede kompression (dog uden at undersøge det - da jeg jo var nødtil at skifte de ødelagte løftere) Men efter nu at have skiftet dem (nye kan ikke findes mere, så nu er den lavet om til mekaniske) er der stadig kun ca. halvdelen kompressionen (5-6 bar) |
Forfatter: | zky [ 21 jun 2012, 19:57 ] |
Titel: | |
lqs skrev: hvad var problemet med det extremt høje olietryk? altså hvad var skyld i det?
lyder for mig som om der stadig er meget tryk på den smøreolie... du må trække bilen igang... tænder den? får den benzin? står knasterne rigtigt? hvad viser en komptest hvor det er starteren der tørner motoren? når den er startet... kan den så gå i tomgang? mange spørgsmål. men fejlfinding over nettet er ikke nemt! MVH søren Knasterne har været ude og i 7-8 gange, og er skiftet i mellemtiden (til en anden type standart knaster) og de står rigtigt Den drukner når jeg prøver at starte den på starteren Komp. er 5-6bar - med olie i cylinderen 10-11 bar, jeg er ikke i tvivl om at det forsvinder neden ud Den kan ikke holde tomgang under ca. 1800 omdr Og kan kun startes (både kold og varm) ved at trække den i gang, den starter lige med det samme på alle 6 ( ved 800- 900 omdr tror jeg) |
Forfatter: | skovbamsen [ 03 jul 2012, 19:02 ] |
Titel: | |
har du tjekket at der har været plads til ventilerne med fyldte ventillyftere.. han den ha bukket en ventil..??? |
Forfatter: | zky [ 03 jul 2012, 19:17 ] |
Titel: | |
skovbamsen skrev: har du tjekket at der har været plads til ventilerne med fyldte ventillyftere.. han den ha bukket en ventil..???
Jeg har haft trykluft på cylinderen, efter,og der kommer ikke noget luft i hverken indsugningn eller udstødning - så jeg regner ikke med at der er sket noget der |
Side 1 af 2 | Alle tider er UTC + 1 time |
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group https://www.phpbb.com/ |