Powerforum
http://powerforum.dk/

Vand kølet turbo
http://powerforum.dk/viewtopic.php?f=4&t=25519
Side 1 af 1

Forfatter:  Kenneth h [ 16 apr 2012, 11:20 ]
Titel:  Vand kølet turbo

Jeg har en vandkølet garret turbo fra en saab på min bmw e30. Kan den turbo ikke sagtens køre uden vandkølingen tilsluttet? Det er vel bare en turbo som alle mulige andre?

mvh Kenneth

Forfatter:  lqs [ 16 apr 2012, 11:52 ]
Titel: 

jo sikkert. spørgsmålet er blot hvor længe.... den er sikkert ikke for stor i forvejen.
MVH søren

Forfatter:  Saab-Daniel [ 17 apr 2012, 02:59 ]
Titel: 

Hvilken saab?
Er det en T25 eller T3?
/Daniel

Forfatter:  Kenneth h [ 17 apr 2012, 05:47 ]
Titel: 

Det er en T3

Forfatter:  Volvo-Dennis [ 17 apr 2012, 21:27 ]
Titel: 

Kører med en gammel Garrett T3/T4 på min Volvo 760.. Den har aldrig kørt med vandet tilsluttet. Ingen problemer der. Det burde heller ikke bliver et problem, hvis man kører sin bil "rigtigt".

...Men det kommer vel an på hvilken lader man kører med?

Forfatter:  svan [ 20 apr 2012, 14:09 ]
Titel: 

der er mange af de gamle fabrikslavede turbomotorer der kører uden vand på laderen, husker jeg ikke galt kørte RS turbo S1 uden vand, hvorimod S2 kørte med vand, den største risiko er at olien kokser til grundet varme, men som en anden skriver, kører man den rigtigt, og lader den køle af efter ræs kan det sagtens lade sig gøre.

svan

Forfatter:  HenrikGM [ 20 apr 2012, 15:12 ]
Titel:  Re: Vand kølet turbo

Kenneth h skrev:
Jeg har en vandkølet garret turbo fra en saab på min bmw e30. Kan den turbo ikke sagtens køre uden vandkølingen tilsluttet? Det er vel bare en turbo som alle mulige andre?

mvh Kenneth


Det kan den sagtens, men centeret kører for varmt.

Det er ikke samme center som en uden vandtilslutninger.

Det kan sikkert sagtens gå et stykke tid, og afhænger nok en del af hvor varm den får lov at blive.

Forfatter:  HenrikGM [ 20 apr 2012, 15:16 ]
Titel: 

svan skrev:
der er mange af de gamle fabrikslavede turbomotorer der kører uden vand på laderen, husker jeg ikke galt kørte RS turbo S1 uden vand, hvorimod S2 kørte med vand, den største risiko er at olien kokser til grundet varme, men som en anden skriver, kører man den rigtigt, og lader den køle af efter ræs kan det sagtens lade sig gøre.

svan


Joe, men dem der kørte uden vand på laderen var alle lavet som oliekølede fra start. Ikke vandkølede, hvor man bare undlod at tilslutte vandet.

Bilfabrikken indførte ikke den yderligere kompleksitet, uden at det var nødvendigt på de senere turboer(levetidsaspektet)

Side 1 af 1 Alle tider er UTC + 1 time
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
https://www.phpbb.com/