Powerforum http://powerforum.dk/ |
|
Volvo B23ET - Mindre remskive på vandpumpe - God idé? http://powerforum.dk/viewtopic.php?f=4&t=25222 |
Side 1 af 1 |
Forfatter: | Volvo-Dennis [ 26 dec 2011, 19:10 ] |
Titel: | Volvo B23ET - Mindre remskive på vandpumpe - God idé? |
Hej Folkens. Har i god mening monteret en mindre vandpumpe-remskive, fra en nyere model turbomotor fra en ->95'er 940 turbo på min B23ET. Jeg har på et andet forum læst at det skulle være en dårlig ting, da man bør holde vandpumpe-hastigheden nede. Pga at vandpumpen kan begynde at piske vandet i stedet for, og deraf vil der komme damplommer som ikke køle. Men da Volvo selv monterer den lille remskive i de nyere årgange, hvorfor skulle det så være en skidt idé? |
Forfatter: | HenrikGM [ 26 dec 2011, 19:43 ] |
Titel: | |
Bestem dig for hvad rpm område den skal køre i. Volvopumpen render for stærkt i forvejen. Så hvis du vil køre mange rpm, skal du have mere tryk for kølevandet for at dæmpe kavitationen. Bedre at køre den lidt langsommere. Har du virkeligt det problem, eller er det til en racerbil? |
Forfatter: | HenrikGM [ 26 dec 2011, 19:46 ] |
Titel: | |
Tænker volvo gjorde det fordi mange kunder kørte meget dovent, med lille turbo og højt moment ved ingen rpm... |
Forfatter: | Volvo-Dennis [ 26 dec 2011, 19:57 ] |
Titel: | |
Aha. Jamen jeg troede at de havde smidt remskiven på, fordi man havde fundet ud af at lortet rendte for langsomt generelt! Volvo lavede jo en del forbedringer i den periode der, hvor man gik væk fra lavfriktions-design osv. Så troede egentlig at det med remskiven var en del af de forbedringer! Hvis den gamle alligevel render for hurtigt, så må jeg hellere smide den på igen, da det jo hænder at man kommer op nær begrænseren (en frisk acceleration i 3 gear f.eks). Bilen bliver både kørt med blød hat, og så hænder det også at den får en på hatten en gang imellem. Så den gamle ryger på igen. Tak! Mvh. Dennis |
Forfatter: | r_uldal [ 26 dec 2011, 23:55 ] |
Titel: | |
Hvis det virkelig er et stort problem kan man få eftermarkeds vandpumper der er elektriske. De bliver bla.a brugt på rallybiler. De er ofte af et andet design der ikke pisker vandet, og kan elektronisk styres hvis man vil via termostat osv. Kunne være et alternativ. Kræver at du blænder den gamle vandpumpe af så der bare er gennemløb |
Forfatter: | HenrikGM [ 27 dec 2011, 09:38 ] |
Titel: | |
Problemet kommer først når nogen vil køre dobbelt så mange rpm som det var beregnet til.... Der er nok i virkeligheden en hel del at hente i vandpumpen og dens gearing, men der går noget tid med det... Skal en vandpumpe køre konstant hastighed, eller variabel? Er der reelt noget at hente ved variable hastighed? |
Forfatter: | Morten VJ [ 03 jan 2012, 18:35 ] |
Titel: | |
HenrikGM skrev: Skal en vandpumpe køre konstant hastighed, eller variabel?
Er der reelt noget at hente ved variable hastighed? Med en thermostat i systemet så er der ikke riktigt noget at hente. Udover et mindsket ampere forbrug. Og dermed en lidt bedre økonomi, og lidt mere effekt. Men varmeapperates ydelse kan blive forringet, hvis man interesserer sig for dette. Uden thermostat så er det vel nødvendigt, for at hurtigt opnå den rette driftstemperatur. Men så er vi ovre i rent race, hvor bilen står i tomgang indtil temperaturen er opnået. Det kunne måske være interessant at måle trykket og temperaturen i sugeslangen til pumpen. Hvis man har problemer med temperaturen ved høje omdrejninger. MVH Morten |
Side 1 af 1 | Alle tider er UTC + 1 time |
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group https://www.phpbb.com/ |