Powerforum

Motor- og Tuningsforum for Garagefuskere og andet godtfolk!
Dato og tid er 10 dec 2018, 03:36

Alle tider er UTC + 1 time




Skriv nyt emne Svar på emne  [ 42 indlæg ]  Gå til side 1, 2, 3, 4, 5  Næste
Forfatter besked
Indlæg: 19 dec 2011, 21:53 
Offline
Medlem

Tilmeldt: 14 sep 2009, 19:08
Indlæg: 239
Er ved at bygge en Alpine motor til min Renault 5 GTT. Alpine motoren bruger samme blok som GTT men med en anden top. Alpinen ligger ligeledes i R5 Turbo 2, nok mere kendt som 5’eren fra gruppe B rally.

I den forbindelse er jeg ved at lave ny indsugningsmanifold. Jeg har lavet et udkast i 3D og kørt en flowsimulering her på. Runnerne er tilpasset efter toppen og er lagt fast. Jeg bruger, som nok allerede set før, kegle princippet for at få et mere jævnt tryk.
Jeg er ikke flowekspert, men har prøvet mig frem. Måden flowmodellen er bygget op på, er som følgende.

Inlet: 0,36 kg/s, 40m/s, 301325 Pa
De fire outlets: Total pressure 101325 Pa

Ved godt virkeligheden ser anderledes ud på en turbomotor, men tror det giver en god ide om trykfordelingen.
Grunden til at tragten er så langt inde i plenum er at der kommer en køler i vejen men stadigvæk ønsker volume.
Hvad er jeres mening om designet? Har i idéer til forbedringer, eller forslag til hvordan simuleringen kan ændres?


Vedhæftede filer:
Intake_8.jpg
Intake_8.jpg [ 102.24 KiB | Vist 9649 gange ]
Intake_7.jpg
Intake_7.jpg [ 115.81 KiB | Vist 9624 gange ]
Intake_6.jpg
Intake_6.jpg [ 21.06 KiB | Vist 9608 gange ]
Intake_5.jpg
Intake_5.jpg [ 29.51 KiB | Vist 9590 gange ]
Intake_4.jpg
Intake_4.jpg [ 35.28 KiB | Vist 9585 gange ]
Intake_3.jpg
Intake_3.jpg [ 26.73 KiB | Vist 9580 gange ]
Intake_2.jpg
Intake_2.jpg [ 28.01 KiB | Vist 9588 gange ]
Intake_1.jpg
Intake_1.jpg [ 30.64 KiB | Vist 9591 gange ]
Share on FacebookShare on TwitterShare on DiggShare on RedditShare on DeliciousShare on TechnoratiShare on TumblrShare on Google+
Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 19 dec 2011, 23:49 
Offline
Mester Medlem

Tilmeldt: 26 feb 2004, 20:07
Indlæg: 568
Hva har du gjort med vand pumpen for den er der ikke meget plads til.


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 20 dec 2011, 03:25 
Offline
Mester Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 12 jan 2007, 00:08
Indlæg: 1314
Afstanden fra "runner inlet trumpets" til plenum vægge burde øges


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 20 dec 2011, 06:58 
Offline
Medlem

Tilmeldt: 14 sep 2009, 19:08
Indlæg: 239
Lars PH skrev:
Hva har du gjort med vand pumpen for den er der ikke meget plads til.


Hvis man bruger Alpine vandpumpen er der rigelig plads da den går bagud. Overvejer at bruge en elektrisk vandpumpe.


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 20 dec 2011, 07:06 
Offline
Medlem

Tilmeldt: 14 sep 2009, 19:08
Indlæg: 239
ae86 skrev:
Afstanden fra "runner inlet trumpets" til plenum vægge burde øges


Det er der jeg kommer i kambolage med en køler. Hvad er argumentet for den afstand? Som jeg har forstået det trækkes størstedelen af luften langs tragtens kant og ikke over hullet.


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 20 dec 2011, 07:18 
Offline
Mester Medlem

Tilmeldt: 26 feb 2004, 20:07
Indlæg: 568
har selv puttet en komplet alpine motor i en twingo med en hx 35 turbo og der monterede jeg twingo vandpumpen med en afstands plade kan faktisk ikke huske hvorfor jeg ikke monterede den originale pumpe. til indsprøjtning har jeg så monteret et sæt spjældhuse og forsøgt at lave en kammer til spjældhusende men er ikke lykkes som jeg drømte om


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 20 dec 2011, 08:12 
Offline
Mester Medlem

Tilmeldt: 29 dec 2004, 23:18
Indlæg: 2469
Geografisk sted: i midten af midtjylland
ae86 skrev:
Afstanden fra "runner inlet trumpets" til plenum vægge burde øges
nu er det ikke for at fluekneppe, men en std indsugning på en cosworth er der 13 mm fra tragt til væg. Selv med det er 400hk muligt, dog kan man nemt montere en spacer så afstanden øges. Der er detsværre bare ikke mange timer brugt på at undersøge om det er bedre .

Men dine tegninger ser fine ud.

_________________
THE FUTURE OF MOTORSPOTRS IS NO LONGER MOVING FORWARDS IT`S GOING...SIDEWAYS


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 20 dec 2011, 08:12 
Offline
Mester Medlem

Tilmeldt: 29 dec 2004, 23:18
Indlæg: 2469
Geografisk sted: i midten af midtjylland
ae86 skrev:
Afstanden fra "runner inlet trumpets" til plenum vægge burde øges
nu er det ikke for at fluekneppe, men en std indsugning på en cosworth er der 13 mm fra tragt til væg. Selv med det er 400hk muligt, dog kan man nemt montere en spacer så afstanden øges. Der er detsværre bare ikke mange timer brugt på at undersøge om det er bedre .

Men dine tegninger ser fine ud.

_________________
THE FUTURE OF MOTORSPOTRS IS NO LONGER MOVING FORWARDS IT`S GOING...SIDEWAYS


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 20 dec 2011, 18:22 
Offline
Mester Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 13 dec 2003, 20:46
Indlæg: 3805
Geografisk sted: nordsjælland
Jeg tror der menes mere afstand omkring tragtene,
Og ikke foran tragtene.
En tragt suger mere luft fra siden end lige forfra.
Og ud fra denne betraktning kunne pleanum med fordel hæves og gøres længere.
Selve slidsen bliver den tyndere i samme takt som det underste rør?
Og hvad er start diameter, og slut diameter på det uderste rør?
Og hvad er arealet på slidsen ift. gasspjæld.

MVH

Morten

_________________
Gammel VOLVO med turbo Megasquirt and spark ekstra. flytter de små 2 ton bil rigtigt fornuftigt
Nu med Ny motor.
http://www.powerforum.dk/viewtopic.php?t=11806
http://www.volvo200klub.dk/index.html


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 20 dec 2011, 18:54 
Offline
Moderator

Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Indlæg: 7412
Kuno skrev:
ae86 skrev:
Afstanden fra "runner inlet trumpets" til plenum vægge burde øges


Det er der jeg kommer i kambolage med en køler. Hvad er argumentet for den afstand? Som jeg har forstået det trækkes størstedelen af luften langs tragtens kant og ikke over hullet.


Ikke ret relevant den afstand.

Kuno; Kom forbi en aften, så skal jeg vise dig hvorfor. tag din tragt med, så finder vi den afstand der begynder koste flow.

hellere en lang tragt og kort afstand til væg end omvendt.

_________________
Henrik
http://boost-it.dk
Citat:My experience tells me that once the cam with the lumpy idle is selected, the thinking mostly stops. Decisions then are based on lowest price, looks, ease of installation, coolness factor, the 'latest thing' syndrome, peer pressure, old wives tales, and bad advice.
Citat slut.
Hold kæft hvor er det sandt!


Top
 Profil  
 
Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 42 indlæg ]  Gå til side 1, 2, 3, 4, 5  Næste

Alle tider er UTC + 1 time


Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 15 gæster


Du kan ikke skrive nye emner
Du kan ikke besvare emner
Du kan ikke redigere dine indlæg
Du kan ikke slette dine indlæg
Du kan ikke vedhæfte filer

Søg efter:
Hop til:  
cron
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
Danish translation & support by Olympus DK Team