Intake Manifold Design, R 5GTT Alpine.
Redaktør: Moderatorer
-
Kuno
- Medlem
- Indlæg: 239
- Tilmeldt: 14 sep 2009, 20:08
Intake Manifold Design, R 5GTT Alpine.
Er ved at bygge en Alpine motor til min Renault 5 GTT. Alpine motoren bruger samme blok som GTT men med en anden top. Alpinen ligger ligeledes i R5 Turbo 2, nok mere kendt som 5’eren fra gruppe B rally.
I den forbindelse er jeg ved at lave ny indsugningsmanifold. Jeg har lavet et udkast i 3D og kørt en flowsimulering her på. Runnerne er tilpasset efter toppen og er lagt fast. Jeg bruger, som nok allerede set før, kegle princippet for at få et mere jævnt tryk.
Jeg er ikke flowekspert, men har prøvet mig frem. Måden flowmodellen er bygget op på, er som følgende.
Inlet: 0,36 kg/s, 40m/s, 301325 Pa
De fire outlets: Total pressure 101325 Pa
Ved godt virkeligheden ser anderledes ud på en turbomotor, men tror det giver en god ide om trykfordelingen.
Grunden til at tragten er så langt inde i plenum er at der kommer en køler i vejen men stadigvæk ønsker volume.
Hvad er jeres mening om designet? Har i idéer til forbedringer, eller forslag til hvordan simuleringen kan ændres?
I den forbindelse er jeg ved at lave ny indsugningsmanifold. Jeg har lavet et udkast i 3D og kørt en flowsimulering her på. Runnerne er tilpasset efter toppen og er lagt fast. Jeg bruger, som nok allerede set før, kegle princippet for at få et mere jævnt tryk.
Jeg er ikke flowekspert, men har prøvet mig frem. Måden flowmodellen er bygget op på, er som følgende.
Inlet: 0,36 kg/s, 40m/s, 301325 Pa
De fire outlets: Total pressure 101325 Pa
Ved godt virkeligheden ser anderledes ud på en turbomotor, men tror det giver en god ide om trykfordelingen.
Grunden til at tragten er så langt inde i plenum er at der kommer en køler i vejen men stadigvæk ønsker volume.
Hvad er jeres mening om designet? Har i idéer til forbedringer, eller forslag til hvordan simuleringen kan ændres?
- Vedhæftede filer
-
- Intake_1.jpg (30.64 KiB) Vist 34105 gange
-
- Intake_2.jpg (28.01 KiB) Vist 34102 gange
-
- Intake_3.jpg (26.73 KiB) Vist 34094 gange
-
- Intake_4.jpg (35.28 KiB) Vist 34099 gange
-
- Intake_5.jpg (29.51 KiB) Vist 34104 gange
-
- Intake_6.jpg (21.06 KiB) Vist 34122 gange
-
- Intake_7.jpg (115.81 KiB) Vist 34138 gange
-
- Intake_8.jpg (102.24 KiB) Vist 34163 gange
-
Kuno
- Medlem
- Indlæg: 239
- Tilmeldt: 14 sep 2009, 20:08
-
Lars PH
- Mester Medlem
- Indlæg: 568
- Tilmeldt: 26 feb 2004, 20:07
har selv puttet en komplet alpine motor i en twingo med en hx 35 turbo og der monterede jeg twingo vandpumpen med en afstands plade kan faktisk ikke huske hvorfor jeg ikke monterede den originale pumpe. til indsprøjtning har jeg så monteret et sæt spjældhuse og forsøgt at lave en kammer til spjældhusende men er ikke lykkes som jeg drømte om
-
møffe
- Mester Medlem
- Indlæg: 2507
- Tilmeldt: 29 dec 2004, 23:18
- Geografisk sted: i midten af midtjylland
nu er det ikke for at fluekneppe, men en std indsugning på en cosworth er der 13 mm fra tragt til væg. Selv med det er 400hk muligt, dog kan man nemt montere en spacer så afstanden øges. Der er detsværre bare ikke mange timer brugt på at undersøge om det er bedre .ae86 skrev:Afstanden fra "runner inlet trumpets" til plenum vægge burde øges
Men dine tegninger ser fine ud.
THE FUTURE OF MOTORSPOTRS IS NO LONGER MOVING FORWARDS IT`S GOING...SIDEWAYS
-
møffe
- Mester Medlem
- Indlæg: 2507
- Tilmeldt: 29 dec 2004, 23:18
- Geografisk sted: i midten af midtjylland
nu er det ikke for at fluekneppe, men en std indsugning på en cosworth er der 13 mm fra tragt til væg. Selv med det er 400hk muligt, dog kan man nemt montere en spacer så afstanden øges. Der er detsværre bare ikke mange timer brugt på at undersøge om det er bedre .ae86 skrev:Afstanden fra "runner inlet trumpets" til plenum vægge burde øges
Men dine tegninger ser fine ud.
THE FUTURE OF MOTORSPOTRS IS NO LONGER MOVING FORWARDS IT`S GOING...SIDEWAYS
-
Morten VJ
- Mester Medlem
- Indlæg: 3805
- Tilmeldt: 13 dec 2003, 20:46
- Geografisk sted: nordsjælland
- Kontakt:
Jeg tror der menes mere afstand omkring tragtene,
Og ikke foran tragtene.
En tragt suger mere luft fra siden end lige forfra.
Og ud fra denne betraktning kunne pleanum med fordel hæves og gøres længere.
Selve slidsen bliver den tyndere i samme takt som det underste rør?
Og hvad er start diameter, og slut diameter på det uderste rør?
Og hvad er arealet på slidsen ift. gasspjæld.
MVH
Morten
Og ikke foran tragtene.
En tragt suger mere luft fra siden end lige forfra.
Og ud fra denne betraktning kunne pleanum med fordel hæves og gøres længere.
Selve slidsen bliver den tyndere i samme takt som det underste rør?
Og hvad er start diameter, og slut diameter på det uderste rør?
Og hvad er arealet på slidsen ift. gasspjæld.
MVH
Morten
Gammel VOLVO med turbo Megasquirt and spark ekstra. flytter de små 2 ton bil rigtigt fornuftigt
Nu med Ny motor.
http://www.powerforum.dk/viewtopic.php?t=11806
http://www.volvo200klub.dk/index.html
Nu med Ny motor.
http://www.powerforum.dk/viewtopic.php?t=11806
http://www.volvo200klub.dk/index.html
-
HenrikGM
- Moderator
- Indlæg: 7414
- Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
- Kontakt:
Kuno skrev:ae86 skrev:Afstanden fra "runner inlet trumpets" til plenum vægge burde øges
Det er der jeg kommer i kambolage med en køler. Hvad er argumentet for den afstand? Som jeg har forstået det trækkes størstedelen af luften langs tragtens kant og ikke over hullet.
Ikke ret relevant den afstand.
Kuno; Kom forbi en aften, så skal jeg vise dig hvorfor. tag din tragt med, så finder vi den afstand der begynder koste flow.
hellere en lang tragt og kort afstand til væg end omvendt.
Henrik
http://boost-it.dk
Citat:My experience tells me that once the cam with the lumpy idle is selected, the thinking mostly stops. Decisions then are based on lowest price, looks, ease of installation, coolness factor, the 'latest thing' syndrome, peer pressure, old wives tales, and bad advice.
Citat slut.
Hold kæft hvor er det sandt!
http://boost-it.dk
Citat:My experience tells me that once the cam with the lumpy idle is selected, the thinking mostly stops. Decisions then are based on lowest price, looks, ease of installation, coolness factor, the 'latest thing' syndrome, peer pressure, old wives tales, and bad advice.
Citat slut.
Hold kæft hvor er det sandt!