Intake Manifold Design, R 5GTT Alpine.

Alt vedr. motorteknik, trykladning, tuning og vidensdeling herom ...

Redaktør: Moderatorer

besked
Forfatter
Kuno
Medlem
Indlæg: 239
Tilmeldt: 14 sep 2009, 20:08

Intake Manifold Design, R 5GTT Alpine.

#1 Indlæg af Kuno »

Er ved at bygge en Alpine motor til min Renault 5 GTT. Alpine motoren bruger samme blok som GTT men med en anden top. Alpinen ligger ligeledes i R5 Turbo 2, nok mere kendt som 5’eren fra gruppe B rally.

I den forbindelse er jeg ved at lave ny indsugningsmanifold. Jeg har lavet et udkast i 3D og kørt en flowsimulering her på. Runnerne er tilpasset efter toppen og er lagt fast. Jeg bruger, som nok allerede set før, kegle princippet for at få et mere jævnt tryk.
Jeg er ikke flowekspert, men har prøvet mig frem. Måden flowmodellen er bygget op på, er som følgende.

Inlet: 0,36 kg/s, 40m/s, 301325 Pa
De fire outlets: Total pressure 101325 Pa

Ved godt virkeligheden ser anderledes ud på en turbomotor, men tror det giver en god ide om trykfordelingen.
Grunden til at tragten er så langt inde i plenum er at der kommer en køler i vejen men stadigvæk ønsker volume.
Hvad er jeres mening om designet? Har i idéer til forbedringer, eller forslag til hvordan simuleringen kan ændres?
Vedhæftede filer
Intake_1.jpg
Intake_1.jpg (30.64 KiB) Vist 34105 gange
Intake_2.jpg
Intake_2.jpg (28.01 KiB) Vist 34102 gange
Intake_3.jpg
Intake_3.jpg (26.73 KiB) Vist 34094 gange
Intake_4.jpg
Intake_4.jpg (35.28 KiB) Vist 34099 gange
Intake_5.jpg
Intake_5.jpg (29.51 KiB) Vist 34104 gange
Intake_6.jpg
Intake_6.jpg (21.06 KiB) Vist 34122 gange
Intake_7.jpg
Intake_7.jpg (115.81 KiB) Vist 34138 gange
Intake_8.jpg
Intake_8.jpg (102.24 KiB) Vist 34163 gange
Lars PH
Mester Medlem
Indlæg: 568
Tilmeldt: 26 feb 2004, 20:07

#2 Indlæg af Lars PH »

Hva har du gjort med vand pumpen for den er der ikke meget plads til.
Brugeravatar
ae86
Mester Medlem
Indlæg: 1316
Tilmeldt: 12 jan 2007, 00:08

#3 Indlæg af ae86 »

Afstanden fra "runner inlet trumpets" til plenum vægge burde øges
Kuno
Medlem
Indlæg: 239
Tilmeldt: 14 sep 2009, 20:08

#4 Indlæg af Kuno »

Lars PH skrev:Hva har du gjort med vand pumpen for den er der ikke meget plads til.


Hvis man bruger Alpine vandpumpen er der rigelig plads da den går bagud. Overvejer at bruge en elektrisk vandpumpe.
Kuno
Medlem
Indlæg: 239
Tilmeldt: 14 sep 2009, 20:08

#5 Indlæg af Kuno »

ae86 skrev:Afstanden fra "runner inlet trumpets" til plenum vægge burde øges


Det er der jeg kommer i kambolage med en køler. Hvad er argumentet for den afstand? Som jeg har forstået det trækkes størstedelen af luften langs tragtens kant og ikke over hullet.
Lars PH
Mester Medlem
Indlæg: 568
Tilmeldt: 26 feb 2004, 20:07

#6 Indlæg af Lars PH »

har selv puttet en komplet alpine motor i en twingo med en hx 35 turbo og der monterede jeg twingo vandpumpen med en afstands plade kan faktisk ikke huske hvorfor jeg ikke monterede den originale pumpe. til indsprøjtning har jeg så monteret et sæt spjældhuse og forsøgt at lave en kammer til spjældhusende men er ikke lykkes som jeg drømte om
møffe
Mester Medlem
Indlæg: 2507
Tilmeldt: 29 dec 2004, 23:18
Geografisk sted: i midten af midtjylland

#7 Indlæg af møffe »

ae86 skrev:Afstanden fra "runner inlet trumpets" til plenum vægge burde øges
nu er det ikke for at fluekneppe, men en std indsugning på en cosworth er der 13 mm fra tragt til væg. Selv med det er 400hk muligt, dog kan man nemt montere en spacer så afstanden øges. Der er detsværre bare ikke mange timer brugt på at undersøge om det er bedre .

Men dine tegninger ser fine ud.
THE FUTURE OF MOTORSPOTRS IS NO LONGER MOVING FORWARDS IT`S GOING...SIDEWAYS
møffe
Mester Medlem
Indlæg: 2507
Tilmeldt: 29 dec 2004, 23:18
Geografisk sted: i midten af midtjylland

#8 Indlæg af møffe »

ae86 skrev:Afstanden fra "runner inlet trumpets" til plenum vægge burde øges
nu er det ikke for at fluekneppe, men en std indsugning på en cosworth er der 13 mm fra tragt til væg. Selv med det er 400hk muligt, dog kan man nemt montere en spacer så afstanden øges. Der er detsværre bare ikke mange timer brugt på at undersøge om det er bedre .

Men dine tegninger ser fine ud.
THE FUTURE OF MOTORSPOTRS IS NO LONGER MOVING FORWARDS IT`S GOING...SIDEWAYS
Morten VJ
Mester Medlem
Indlæg: 3805
Tilmeldt: 13 dec 2003, 20:46
Geografisk sted: nordsjælland
Kontakt:

#9 Indlæg af Morten VJ »

Jeg tror der menes mere afstand omkring tragtene,
Og ikke foran tragtene.
En tragt suger mere luft fra siden end lige forfra.
Og ud fra denne betraktning kunne pleanum med fordel hæves og gøres længere.
Selve slidsen bliver den tyndere i samme takt som det underste rør?
Og hvad er start diameter, og slut diameter på det uderste rør?
Og hvad er arealet på slidsen ift. gasspjæld.

MVH

Morten
Gammel VOLVO med turbo Megasquirt and spark ekstra. flytter de små 2 ton bil rigtigt fornuftigt
Nu med Ny motor.
http://www.powerforum.dk/viewtopic.php?t=11806
http://www.volvo200klub.dk/index.html
HenrikGM
Moderator
Indlæg: 7414
Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Kontakt:

#10 Indlæg af HenrikGM »

Kuno skrev:
ae86 skrev:Afstanden fra "runner inlet trumpets" til plenum vægge burde øges


Det er der jeg kommer i kambolage med en køler. Hvad er argumentet for den afstand? Som jeg har forstået det trækkes størstedelen af luften langs tragtens kant og ikke over hullet.


Ikke ret relevant den afstand.

Kuno; Kom forbi en aften, så skal jeg vise dig hvorfor. tag din tragt med, så finder vi den afstand der begynder koste flow.

hellere en lang tragt og kort afstand til væg end omvendt.
Henrik
http://boost-it.dk
Citat:My experience tells me that once the cam with the lumpy idle is selected, the thinking mostly stops. Decisions then are based on lowest price, looks, ease of installation, coolness factor, the 'latest thing' syndrome, peer pressure, old wives tales, and bad advice.
Citat slut.
Hold kæft hvor er det sandt!
Besvar