Powerforum
http://powerforum.dk/

Temperatur på olie
http://powerforum.dk/viewtopic.php?f=4&t=25176
Side 1 af 1

Forfatter:  K-FINN [ 11 dec 2011, 20:04 ]
Titel:  Temperatur på olie

Hvad sker der med en olie, hvis temperatur kortvarigt er meget højere(140-150 grader) end hvad den er beregnet til

Vil den begynde og kokse?, gøre den dårlig ?
Er der lavet nogle førsøg, eller nogen der tilfældigvis ved det med sikkerhed..

Forfatter:  Morten VJ [ 12 dec 2011, 18:13 ]
Titel: 

Denne alm. motorolie
http://www3.statoil.com/mar/LU/sto00131 ... _5W-40.pdf
Har et flamme punkt ved 220 grader.
Så den selvantænder hvis der er ilt og vil begynde at brænde, og danne koks.
Men den bliver tynd som pis allerede ved 120 grader.

MVH

Morten

Forfatter:  HenrikGM [ 12 dec 2011, 19:06 ]
Titel: 

Du skal have fat i olieleverandøren.

Men jeg tvivler på at olien tester ret godt ved den temperatur. Vil umiddelbart gætte på at oliens egenskaber går kraftigt ned når du går over 100grader.

Tænk på hvor temperaturen er målt. Det kan tænkes at der hvor olien skal bruges, er temperaturen meget højere end det du måler....

Forfatter:  K-FINN [ 12 dec 2011, 19:28 ]
Titel: 

Det er fordi, jeg har prøvet og måle temperqtur på olieretur fra turbo. Det var ret højt, og tænkte på om det egentlig var ret godt til olie, hvis det nu er en 5/30, som normalt er beregnet til temperaturer på omkring 100grader

Forfatter:  Westmus [ 12 dec 2011, 21:31 ]
Titel:  Re: Temperatur på olie

Hvis du søger lidt rundt på nettet kan du finde "baneracere" (trackdayrace og lignende i bl.a div superbiler, ala Corvette, Ferrari osv) der med kvalitetsolie uden de store bekymringer holder klampen i bund selv om olietermometeret konstant viser der er helt op til 150 grader i bundkaret. Så høje temperaturer giver dog kraftig accelereret nedbrydning af de gode sager i olien så de skifter sikkert tit.

Tror måske at netop det uhåndgribelige i motorolie gør at man meget let får gjort sig en masse sikkert unødige bekrymringer. De starter normalt når folk får købt sig et olietermometer. Dem uden, racer normalt uden bekymringer og problemer bare der ud ad, på bedste humlebi manere.... :)

I følge Wiki er motorolien i en alm. dieselmotor udsat for helt op til 300 grader oppe ved øverste stempelring. Har i øvrigt også set race motorbyggere snakke om at ventilfjedrene er en lidt overset varmekilde til motorolien. De kan åbenbart levere pænt meget varme når der skal arbejdes. På Speedtalk har en gut fra et race-ventilfjeder firma skrevet at de har oplevet fjedre der bliver over 200 grader varme og så har man et seriøst holdbarhedsproblem, hvis man ikke forbedre flowet af olie over fjedrene.

Forfatter:  K-FINN [ 12 dec 2011, 21:45 ]
Titel: 

Jeg bekymre mig skam heller ikke, har aldrig haft olie/lejer problemmer, men spekulerede på, og den høje temperatur gjorde noget ved olien, altså om den koksede, og nedbrød den hurtigt..

Forfatter:  Runesm [ 12 dec 2011, 22:22 ]
Titel: 

Det er jo ikke et problem som sådan, heller ikke på turboladede "road"-cars.

Vi hælder jo ikke andet end 5w/30 på turbobilerne. Vi er endda nede og runde 0w/20 i sugebenzinerne

Forfatter:  Westmus [ 12 dec 2011, 23:10 ]
Titel: 

K-FINN skrev:
...og nedbrød den hurtigt..

Mindes at have læst at motoroliens levetid ca halveres for hver 10 grader den er over 110-120 grader (som skulle være ca maxgrænsen for "normal" motorolie driftstemperatur). Men igen der er jo forskel på om det en kortvaring tilstand eller en konstant temperatur. Det er vel af samme grund temperaturføleren normalt sidder i bundkaret, det er her man finder oliens normale "gennemsnits" temperatur. Alle andre steder i motoren er der tale om en kortvarig temperatur tilstand. Olien fungere jo som eneste kølemiddel til store dele af motorens mekanik, lige så meget som at det er smørremiddel til lejer osv.

Olie af forskellig viskositet, kan pga fysikkens love, sagtens have forskellig driftstemperatur i samme motor, således at en tykkere olie i praksis ikke nødvendigtvis også er tilsvarende tykkere når motoren er i drift. Mener jeg på et dansk forum engang læste om en der havde været med til et forsøg på en 200hk motor i en DTC baneracer, hvor skift til en tyndere olie betyd 8hk mere og 15 graders fald i oliens driftstemperatur

Forfatter:  Morten VJ [ 13 dec 2011, 19:32 ]
Titel: 

Temperatur følerens konstruktion, og placering har meget at sige på den målte temperatur.
Hvis man bruger en standart føler til olie temp, så er den normalt indkapslet i metal, der inkluderer hovedet man spænder sensoren fast med.
Så his denne type sensor sidder tæt på noget varmt, så måler du den temperatur der er uden for, og olien kan i værste fald faktisk køle sensoren.
Den mest korrekte temperatur måles med en sensor der ikke påvirkes af ydre varme, og er monteret i blokken, eller bundkar, således at den rammes af retueolien.
Dermed undgår man påvirkinger fra returrøret.

Oge jeg er eniig med tidligere indlæg olien tåler meget høje temperaturer, så længe det er kortvarigt.
Men hvis temperaturen ikke kan fjernes så tåler den ikke så høje temperaturer.

MVH

Morten

Forfatter:  Kuno [ 22 dec 2011, 11:05 ]
Titel: 

Som tommelfingerregel må smøreolie ikke komme under en viskositet på 8 cSt, sentistoke, som udgangspunkt burde man holde sig over 9,5-10 cSt.

Side 1 af 1 Alle tider er UTC + 1 time
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
https://www.phpbb.com/